Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan et UV-filter hjælpe på mit FinePix 600~
Fra : Martin

Dato : 19-05-04 18:39

Jeg har et Fuji FinePix 6000. Når jeg tager billeder med det syntes jeg de
mangler kontrast og i generelt er lidt kedelige i det. Vil et UV-filter
hjælpe mig eller har I andre råd/erfaringer med kamereaet.

Det skal lige nævnes at jeg ikke er ret velbevandret i fotoens verden, men
jeg stor erfaring med selve billedbehandlingen af digitale billeder.

/Martin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-05-04 18:47

Martin wrote:

> Jeg har et Fuji FinePix 6000. Når jeg tager billeder med det syntes jeg de
> mangler kontrast og i generelt er lidt kedelige i det. Vil et UV-filter
> hjælpe mig eller har I andre råd/erfaringer med kamereaet.

Hvad er Fuji FinePix 6000 for en model...?

Tjek din ASA/ISO indstilling, hvis du kører på de høje værdier, så
bliver billederne bløde og kontrastløse.

Køb en passende modlysblænde, den sikrer at frontlinsen ikke rammes
af diffust lys, og det gir' en synlig forbedring af kontrasten og en
højre farvemætning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin

Dato : 19-05-04 20:55

> Hvad er Fuji FinePix 6000 for en model...?

Ja det ved jeg heller ikke selv, det er en 602S jeg har. Jeg ved ikke
hvorfor det var blevet til 6000 inde i mit hoved

> Tjek din ASA/ISO indstilling, hvis du kører på de høje værdier, så
> bliver billederne bløde og kontrastløse.

Jeg bruger stort set altid autoindstillingerne.

> Køb en passende modlysblænde, den sikrer at frontlinsen ikke rammes
> af diffust lys, og det gir' en synlig forbedring af kontrasten og en
> højre farvemætning...

Er det det samme som et uv-filter? jeg blev anbefalet et UV-filter af en
freelance-fotograf. Det ville helt klart give mig bedre billeder. Men det er
måske ikke sandt? i så fald hvornor vil det så være fordelsmæssigt at bruge
et sådant filter?

/Martin

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-05-04 21:15

"Martin"
> [...]
> måske ikke sandt? i så fald hvornor vil det så være fordelsmæssigt at bruge

Martin, din fotograf ven tager fejl, du vil ikke kunne se
nogen som helst forskel. Folk bruger uv eller skulight
filter fordi det beskutter front glasset mod fingeraftryk
og støv, men imo er det penge ud a vinduet.

Digitale billeder skal (næsten) altid justeres i et billed-
behandlings program, og det er faktisk bedre at kameraet
laver billederne lidt fladere end det modsatte. En enkel
og effektiv metode til at booste kontrasten er at bruge
USM filteret med disse indstillinger:
Amount: 10-20pixel, Radius: 50pixel, Threshold 0pixel.
Du kan opnå samme effekt i kurver, men det er mere
omstændigt. -max-

Fra : Deaster

Dato : 19-05-04 21:20

-max- wrote:

> [...]
> filter fordi det beskutter front glasset mod fingeraftryk
> og støv, men imo er det penge ud a vinduet.

Mjaa, det er jo noget billigere at købe et nyt UV filter, end et nyt
objektiv.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Helge Olsen

Dato : 19-05-04 21:16

"Martin" <nospam@galnet.dk> wrote in message

> [...]
er
> måske ikke sandt? i så fald hvornor vil det så være fordelsmæssigt at

Den eneste nytten jeg kan se med UVfilter på et digicam er å beskytte
linsen, som i seg selv er en mer enn god nok årsak til å kjøpe. Bedre å
knuse/ripe et filter til en hundrelapp eller to enn å måtte reparere eller
evt. bytte hele kameraet på grunn av ripet linse.

Hvis det er i skarpt lys og motlys du har problemer kan det kanskje være et
NDfilter du trenger (neutral density). Dette demper lyset som kommer inn i
linsen og gir CCDen bedre forutsetninger for å lage et godt opptak.

Evt. kanskje du skulle se på et (lineært) polariseringsfilter også. Begge
disse filterene er gode tilbehør ved utendørs fotografering.

/Helge

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-05-04 22:12

Martin wrote:

> [...]
> måske ikke sandt? i så fald hvornor vil det så være fordelsmæssigt at bruge

Nej et UV-filter er totalt virkningsløst, en modlysblænde forhindrer
at diffust lys rammer frontlinsen, og det giver mere kontrast.

Se her, det er mit Fuji Finepix med kompendie
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/_fuji_m._kompendie-03.html
et kompendie er en avanceret form for modlysblænde.

På disse billeder kan du se eksempler på faste modlysblænder
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/_fotograf-96.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/_fotograf-10.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin

Dato : 20-05-04 15:48

Tak for alle svarene

/Martin

Fra : Jens Hansen

Dato : 24-05-04 03:06

Hej Martin

Kontrasten ville jeg nok justere i photoshop.

Alternativt kan du jo se, om dit kamera har mulighed for at skrue for
kontrasten.

Mvh

Jens