Kribensis yngel pleje ?
Fra : Lars Stigaard

Dato : 19-05-04 18:27

Hej
Et par af mine Kribensis er blevet forældre :D ..... så langt så godt .Men
er der noget jeg kan gøre for dem, så de får det extra godt. Pt. går de i
en 250L sammen med en del andre artsfæller ( ca 13 ialt ) Tænkte på om de
kunne flyttes til en anden tank da de jo er noget beskytende for deres unger
.. Ikke så meget for ungerne men mere for ikke at stresse de andre for meget
.. Hvad med foder.... lige nu får de 6mm ørredpiller ,lidt rejer og
flagefoder har været på jagt efter et godt sted at " fiske" dafnier og
andet godt , men har ikke fundet et sted i nu :/

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Dal

Dato : 20-05-04 06:44

Hejsa...

Tilykke med det.

Jeg har/havde et par som ynglede i et 60ltr, hvor de gik allene. Hunnen blev
meget agrasiv mens hun passede æg/yngel og derfor blev hannen taget fra vha.
et stor net der delte akvariummet. Men en dag var nettet vippet lidt og
hunnen samt nogle unger var kommet igennem til hannen. Og det så ud til at
gå ok,, hun holdt han på afstand, og han holdt sig væk...... Men da jeg så
valgt at fjerne nettet helt gik det galt. Efter nogle timer hvor jeg
"desværre" ikke hold øje med akvariet, var hunnen helt smaderet,,, Jeg tog
hende væk,, men var ikke til at redde. Såeeeee... nu går hannen allene med
ungerne og ser yderst tilfreds ud !!!

Hvad mon gik galt,,, er det mormalt kribensis han adfærd ???

/Henrik

Fra : Lars Stigaard

Dato : 20-05-04 12:40

Hey
Hos mig er det både hunnen og hannen der passer på ungerne på skift eller på
samme tid, ungerne har nu været fremme i 3 dage og de ser ud til at ha det
godt :) så jeg går ud fra de finder noget at spise rundt omkring.

Btw. er der et tidspunkt på dagen hvor det er bedst at "fiske" efter dafnier
myggelaver osv. ?

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-05-04 17:14

Lars Stigaard wrote:
> Btw. er der et tidspunkt på dagen hvor det er bedst at "fiske" efter
> dafnier myggelaver osv. ?

Nej - det er underordnet - bare ud med nettet

Sorte myggelarver er der rigtigt mange af i alle små vandhuller her i
for-sommeren .

Dafnier er lige tidligt nok til de store mængder - men det varer ikke længe
før de også vrimler.

Jan

Fra : Tjinca

Dato : 21-05-04 06:46

> [...]
> for-sommeren .
>
> Dafnier er lige tidligt nok til de store mængder - men det varer ikke

Jeg vil blot lige advare om at være opmærksom, når man fisker efter levende
føde. Jeg fik den samme idé for 1 måned siden, og fiskende mæskede glædeligt
dafnierne i sig. Men 1 uge efter skulle det vise sig, at der åbenbart ikke
kun var dafnier på menuen, idet røde trådorme begyndte at bryde igennem
bugen på flere og flere fisk, med dødsfald til følge. Efter en behandling
med ormemiddel uden bedring, valgte jeg at sige farvel til de sidste fisk
igår.

Nu er al gruset kogt, trærødderne og planterne skiftet ud og et nyt akvarium
står på pladsen.
Jo akvariet skulle skiftes alligevel, men alt i alt, en temmelig dyr
fornøjelse for lidt levende mad!

Tjinca