Opslag Ørum sogn, Galten Herred 1736
Fra : Jakob Hoffmann

Dato : 19-05-04 16:37

Hej.

Vil du hjælpe med et par opslag i kirkebogen for Ørum sogn, Galten Herred,
Randers Amt i ca. 1736, så ville jeg blive meget glad.

Jeg har en Anna Magrethe Hiortholm, ifølge Wiibergs præstehistorie født 1/8
1736 på Langeland og jeg kan ikke finde hendes fødsel. Jeg tvivler lidt på
om Wiiberg har den korrekte dato, men ifølge FT i 1787 og 1801 passer født
1735-1737 godt nok.

Hun blev gift i 1759 med præsten David Clausen Borgen i Vejerslev kirke
udenfor Randers, og var ved vielsen i huset hos mundskænk Schade i Magstræde
i Kbh og blev blev gift i Hof- og slotskirken (jeg har dette fra kirkebogen
ved deres vielse).

Jeg har fundet frem til, fra et ægtebrev (digt fra vielsen i 1759), at hun
har en bror, løjtnant R. Hiortholm (vel nok Rasmus?). Ligeledes har jeg fra
faddere ved hendes børn fundet frem til en Ane Cathrine eller Marie Cathrine
Hjortholm som bliver gift med præsten i nabosognet - det er hendes søster.

Jeg har checket alle deres børn for at finde fadderne, og har fundet frem
til, at alle kom fra egnen omkring Randers/Vejerslev, og at der er flere fra
Frisenvold, bla. en Madam Hiortholm.

Mit mest sandsynlige gæt er nu derfor, at Wiibergs præstehistorie er forkert
(der er dog et Hiortholm gods på Langeland), og at hun i stedet er datter af
Madam Hiortholm på Frisenvold Gods.

Har du mulighed og lyst til at checke om dette er korrekt for mig? Jeg ville
blive noget så glad, hvis jeg kunne få bekræftet eller afkræftet dette - jeg
har ledt efter hende i flere år...

På forhånd tak og med venlig hilsen

Jakob Hoffmann