MS Windows
briani 27239
Kan jeg installere en windows xp home komp~
Fra : Torben

Dato : 19-05-04 15:29

Hej
Kan jeg installere en windows xp home komplet OEM version ovenpå windows 98
se.
For det er nemlig billigere at købe en OEM.

Jeg kan installere windows 98 SE på en ren pc uden OS ved at isætte wind 95
tilbehørs cd'en. i drev nr 2.
Men kan jeg gøre det samme med windows xp og bare bruge wind 98 Se cd'en
eller kan jeg installere ovenpå win 98 se hvis den ligger på min pc.

Er sp1 opgraderingen til wind xp home ikke træg at anskaffe via windows
update. Den er vist på ca 200 mb og er det ikke lang download tid selv for
en 256 kb/s adsl forbindelse.(Jeg kan ikke rigtigt forstår regnestykket.)?
-
torben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 16:40

On Wed, 19 May 2004 16:29:06 +0200, "Torben" <a@a.dk> wrote:

>Kan jeg installere en windows xp home komplet OEM version ovenpå windows 98
>se.

Vides ikke, men du bør lade være. XP er en NT-baseret Windows og den
er forskellig fra de DOS-baserede på adskillige væsentlige punkter
(den har feks ikke DOS).

Lav en clean install.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Henning Larsen

Dato : 19-05-04 17:29

"Torben" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en 256 kb/s adsl forbindelse.(Jeg kan ikke rigtigt forstår regnestykket.)?

Win XP OEM kan ikke installeres ovenpå en anden Windows. Kun clean install
er mulig. Det er ikke nødvendigt at have en tidligere version siddende i
cdromdrevet. OEM versionen er en komplet version, ikke en upgrade. Den OEM
version der kan købes i løs vægt er født med SP1 installeret.

Henning

Fra : Edmund

Dato : 19-05-04 22:29

Torben skrev:

> [...]
> windows update. Den er vist på ca 200 mb og er det ikke lang download
> tid selv for en 256 kb/s adsl forbindelse.(Jeg kan ikke rigtigt

Den danske SP1a fylder 123 MB
Du downloader med 256kilobits/ pr sec
Divider med 8 så får du 32 kilobytes, reelt er det nok ca 29-30
kilobytes pr sek.
Ifølge lommeregneren giver det 70 min for 123 MB.
afsæt 1,5 time så burde du være dækket ind.

Til store filer er det en god ide at bruge en downloadmanager af en
slags, så man slipper for at starte forfra hvis forbindelsen ryger.
se evt dk.edb.internet.software.browser , jeg ved ikke lige hvilke
downloadmanagere der er "in" for tiden, men Getright som er shareware er
altid godt.
http://tdconline.tucows.com/manager95_default.html
--
Mvh Edmund

Fra : hcma

Dato : 19-05-04 23:33

> [...]
> en 256 kb/s adsl forbindelse.(Jeg kan ikke rigtigt forstår regnestykket.)?

Du behøver IKKE at installere w98se for at få WinXP ind.
Du booter bare op direkte på din WinXP-cd.
Hvis det er en "upgrade-version" booter du også bare op på winXP-cd'en og så
vil du under installation blive bedt om at sætte din win98-cd i drevet, bare
for at verificere at du er berettiget til at upgrade.
Komplet vejledning i installation ligger her:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair
læs det godt igennem og læg særlig mærke til punkt 11

m v h
hcma