Problem med mail funktion i PHP
Fra : Johan

Dato : 02-05-01 00:32

Jeg har lige installeret PHP på min Linux Redhat 7.0 maskine, med Apache...

Men mail() funktionen virker ikke?! Nogen der ved hvad der er gået galt
under installationen? Eventuelt nogen der kan forklare hvorledes jeg
eventuelt retter denne?!

mvh

Johan

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 02-05-01 06:25

Læs dette

Del1
http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2236
Del 2
http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2245

Fra : Johan

Dato : 02-05-01 06:40

> Del1
> http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2236
> Del 2
> http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2245

Der er ingen løsning på mit problem i den tekst...

mvh

Johan

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 02-05-01 07:16

On Wed, 2 May 2001 01:32:29 +0200, "Johan" <tcr480@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Men mail() funktionen virker ikke?! Nogen der ved hvad der er gået galt
>under installationen? Eventuelt nogen der kan forklare hvorledes jeg

Virker den epostserver i andre sammenhænge (kan du sende epost
normalt)?

Hvad oplever du?

Hvilke fejlmeddelelser får du?

Hvordan ser dit kald af mail-funktionen ud?

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen K L I D
Formand ------------------ Tlf: 20 94 62 34

Fra : Johan

Dato : 02-05-01 14:26

> Virker den epostserver i andre sammenhænge (kan du sende epost
> normalt)?

Bruger den kun til PHP

> Hvad oplever du?

Intet, andet end mailen ikke kommer frem!

> Hvilke fejlmeddelelser får du?

Ingen, og kan ikke finde noget i errorlogen

> Hvordan ser dit kald af mail-funktionen ud?

mail("johan@email.adresse", "Subject", "Mailindhold");

mvh

Johan

Fra : Mickey

Dato : 02-05-01 16:00

> Bruger den kun til PHP

> Intet, andet end mailen ikke kommer frem!

> Ingen, og kan ikke finde noget i errorlogen

> mail("johan@email.adresse", "Subject", "Mailindhold");

kan være fordi du mangler dine headere...
- plejer at bruge
mail($recipient, $subject, $message, $headers);

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Johan

Dato : 03-05-01 07:47

> kan være fordi du mangler dine headere...
> - plejer at bruge
> mail($recipient, $subject, $message, $headers);

Nej, de er frivillige... og har også dem med iøvrigt, men det vedkommer
reelt ikke spørgsmålet!

mvh

Johan

Fra : Mickey

Dato : 03-05-01 12:31

> Nej, de er frivillige... og har også dem med iøvrigt, men det vedkommer
> reelt ikke spørgsmålet!

nå ja undskyld jeg giver mit bud på hvorfor det måske ikke virker!
- du jo evt. ha skrevet dem med når der blir spurgt efter dit mailkald!
Du svarer lidt som :

"hva er dit telefonnummer ?"
"253456"
"Mangler der ikke noget ?"
"jo, der skal også være et 34 til sidst, men det er jo ligemget ikke ?"

slap lige af kammerat!

Fra : Jonas Häggqvist

Dato : 03-05-01 16:01

On Thu, 3 May 2001 13:31:26 +0200, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>"Johan" <tcr480@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Måske sender du nogen sære headere, der får det til at gå i ged? Har
du prøvet uden dem?

>nå ja undskyld jeg giver mit bud på hvorfor det måske ikke virker!
> - du jo evt. ha skrevet dem med når der blir spurgt efter dit mailkald!

Et mail-kald der ikke virker uden headere, virker (svjv) heller ikke
med headere. Det er i hvert fald på ingen måde et krav at sende
headere - de er optional:

mail (string to, string subject, string message [, string
additional_headers [, string additional_parameters]])

Angivet ved at der er [] om dem.

>Du svarer lidt som :
>
>"hva er dit telefonnummer ?"
>"253456"
>"Mangler der ikke noget ?"
>"jo, der skal også være et 34 til sidst, men det er jo ligemget ikke ?"

Din analogi er lidt malformed.

"Hvad er dit telefonnummer?"
"25345634"
"Mangler der ikke noget ?"
"Jo, så skal du vente lidt, og præsentere dig selv når jeg svarer"

Passer efter min mening bedere. Altså, det han undlod var ikke noget,
der ville være skyld i katastrofer hvis det manglede. Hvis det han
undlod derimod blev udført forkert, kunne det godt gå galt. Sæt nu den
stakkels person i stedet for at vente, gav sig til at spille
volleyball.

>slap lige af kammerat!
Errrmmm synes nu også du sprang lidt hurtigt op over det.

--
Jonas Häggqvist
jfh(at)adr(dot)dk

Fra : Mickey

Dato : 03-05-01 19:40

"Jonas Häggqvist" <rasher_13@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Din analogi er lidt malformed.

nope, for det var ikke mht til PHP'en jeg lavede den, det var mht det han
skrev her i gruppen!
- lidt i "vi skriver ikke det hele hvis det ikke er 150% nødvendigt!"

> Errrmmm synes nu også du sprang lidt hurtigt op over det.

tjaa, kan være - syns bare det var lige frækt nok skrevet! (men jeg var
måske bare morgentrætgnaven ?)

Fra : Johan

Dato : 04-05-01 12:12

> Måske sender du nogen sære headere, der får det til at gå i ged? Har
> du prøvet uden dem?

Nej desværre... en anden underlig ting... har fundet ud af jeg kan sende til
visse e-mail adresser, men ikke andre... wierd... De fleste får jeg blot en
daemon tilbage når jeg tjekker pine et par timer efter...

> Et mail-kald der ikke virker uden headere, virker (svjv) heller ikke
> med headere. Det er i hvert fald på ingen måde et krav at sende
> headere - de er optional:

Netop... er af og til "lidt" træt af svar, som egentlig ikke har noget med
selve problemet at gøre...

mvh

Johan

Fra : Johan

Dato : 04-05-01 12:10

Var ikke ment sur... og det virker hverken med eller uden headere. Headeren
er i øverigt 100% valid idet det blot er en "From: email@email.dk"

> [...]
> "253456"
> "Mangler der ikke noget ?"
> "jo, der skal også være et 34 til sidst, men det er jo ligemget ikke ?"

Nej, det er som at sige at der skal stå Tlf. foran hvert telefonnummer i en
telefonbog!

mvh

Johan

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 02-05-01 17:46

Det lyder som om, at du kører i safe mode.
Dette kan du slå fra i php-configurationsfilen

mvh
Lars

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-05-01 17:53

On Wed, 2 May 2001 18:45:53 +0200, "Lars L. Christensen"
<news@lc-data.dk> wrote:

>Det lyder som om, at du kører i safe mode.
>Dette kan du slå fra i php-configurationsfilen

Næppe - man kan godt sende mails i safemode.

(fut: dk.edb.internet.webdesign.serverside.php)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Lasse Aagren

Dato : 03-05-01 09:27

On Wed, 02 May 2001, Peter Brodersen wrote:

> Næppe - man kan godt sende mails i safemode.

Så vidt jeg husker er det nødvendigt med en

safe_mode_exec_dir = /some/safedir

i sin php.ini-fil og så have et link til sendmail i dette dir, for at
det virker i safemode.

--
Aagren

Fra : Johan

Dato : 04-05-01 12:13

> Så vidt jeg husker er det nødvendigt med en
>
> safe_mode_exec_dir = /some/safedir
>
> i sin php.ini-fil og så have et link til sendmail i dette dir, for at
> det virker i safemode.

Den er iøvrigt ikke i safe-mode...

mvh

Johan