Kan en hund blive...
Fra : Jonas

Dato : 19-05-04 13:36

for afhængig af sit menneske, og hvor går grænsen så??

Min kone er den, som har taget sig mest af vores 1årig Lhasa apso.
Hun har nemlig været hjemmegående i det ene år. Hun fortæller mig, at når
jeg ikke er hjemme, ja så følger hunden med i alt.
Hvis min kone sidder ved computeren eller fjernsynet...ja så ligger hunden
ved hendes fødder. Hvis hun gør rent...ja så følger den med.
Den vil ikke ud i haven...medmindre min kone går med. Min kone er meget glad
for sin følge-veninde, men synes at det er lidt i overkanten, at hunden ikke
vil ud i haven, medmindre hun går med.
Det første hunden gør om morgenen ( den sover på badeværelset ) er at storme
ud og piske op af trapperne for at sige godmorgen til min kone.
Jeg er bare døråbneren!!

Anderledes forholder det sig, når jeg er kommet hjem. Vores lille hund kan
nu godt løbe rundt i haven alene.

Vores hund har dog også en hundeven, nemlig mine forældres collie. Vores
hund bliver ofte passet af mine forældre, og den leger derfor meget med
collien.
De to kan virkelig pjatte, men legen fungerer bedst, hvis min kone er
tilstede. Mine forældre har fortalt mig, at vores hund går rundt og pjevser,
når vi ikke er der.
Den virker rastløs.

Lhasa apsoen er ekstremt loyal overfor sin familie. Det sætter vi pris på,
men min kone er lidt bekymret for hundens afhængighed af hende.

Venligst

Jonas

Fra : Holm

Dato : 19-05-04 13:56

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> for afhængig af sit menneske, og hvor går grænsen så??
Klip.

Hej Jonas .

Hunde er flok dyr .
De bryder sig ikke om at være alene , og at være adskilt fra "flokken" er
meget hårdt for dem .

Derfor er den også ekstra glad når den får lov til at blive genforenet med
flokken , f.eks efter en nat adskilt fra den !

Det typiske for hunde er er at være der hvor flokken befinder sig ,
....derfor gør den som den gør .

Vi er rent faktisk ret hårde ved vores hunde , forstået på den måde at vi
ofte laver drastisk om på deres "natur" og forlanger urimelige ting af
dem....

Så ja , hundene vil altid være afhængige af os , fordi vi er dens eneste
"flok"....udover det , så kan man godt gøre en hund mere selvstændig , så
den kan finde ud af at være alene i haven osv . Det kræver at man træner
selvtillids øvelser med den , roser den for at gøre noget på egen hånd ,
lader den løse forskellige opgaver og lign. som styrker dens selvtillid .

At lege med artsfæller er alletiders , bliv bare ved med det .

Mange hilsener Holm

Fra : Louise

Dato : 20-05-04 12:52

Tjah..enig hr Holm.

Hunden er et flokdyr og derfor er dens opførsel normal. Selvom hundens
opførsel er normal kan den godt være uønsket, så derfor er hunden så
smart indrettet at man kan lære dem ting

Hunden mangler højest sandsynligt selvstændighed og den kan sagtens
lære at ligge roligt i f.eks. sin kurv mens hun render fra det ene rum
til det andet, hvis man vil have det.

Jeg har selv en flok meget "mor-syge" hunde, men mig irriterer det
ikke, så de får lov at trisse rundt efter mig, hvis de vil. Ofte
sover/slapper de dog fint af mens jeg er i andre rum, men de har også
hinanden fremfor en ene-hund, der kun har mor.

Såeh, naturlig opførsel, men I kan ændre den, hvis det generer Jer.