/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
bus til privatbrug
Fra : Søren Larsen


Dato : 19-05-04 12:59

Er der nogen der lige kender reglerne for privat buskørsel? Eller et godt link,
måske?
Søren

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.63.149.114)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


 
 
Hans L. Jørgensen (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 19-05-04 21:22


"Søren Larsen" <spamsl@svp.dk> skrev i en meddelelse
news:007401c43d98$ac3d7a50$10ffaad5@autoatlas.local...
> Er der nogen der lige kender reglerne for privat buskørsel? Eller et godt
link,
> måske?
> Søren
>

Bus til "privat buskørsel" er en bil som er indrettet med sæder til over 10
passagerer og under 17 passagerer.

Har du kørekort lastvogn D, fra der er fra før (mener det er 1998) må du
føre bus registreret til "privat buskørsel". Efter den tid skal du have
buskort. Dog er det ikke krav med hvidt & blåt kvalifikationsbevis til
national kørsel med den.

Du skal derudover være opmærksom på den begrænsede anvendelsemulighed for
denne registreringtype.

Faktisk må du alene beenytte bussen til transport af den nærmeste familie
børn, børnebørn bedsteforældre og personer tilhørende husstanden.

Skal du uden for Danmarks grænser skal du være opmærksom på at det
almindelige buskort ikke altid er tilstrækkeligt, nogle lande forlanger også
de føromtalte Kvalifikationsbeviser samt kontrolagregat (fartskriver),
nærmere oplysning fås ved henvendelse til de respektive landes ambasade.

Jeg har for nylig set dokumenter fra 1993 der tillader kørsel i Tyskland
uden kvalifikationsbeviserne, tør dog ikke sige om det stadig er sådan. I
papirene står der at man i Tyskland respekterer de nationale danske
retningslinier, hvor der ikke kræves hverken Kvalifikationsbeviser eller
kontrolagregat.

Håber denne smøre har bragt dig forståelse/klarheed over reglerne.



Mogens Knudsen (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-05-04 21:27

On Wed, 19 May 2004 22:22:02 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Skal du uden for Danmarks grænser skal du være opmærksom på at det
>almindelige buskort ikke altid er tilstrækkeligt, nogle lande forlanger også
>de føromtalte Kvalifikationsbeviser samt kontrolagregat (fartskriver),
>nærmere oplysning fås ved henvendelse til de respektive landes ambasade.

Der er ingen problemer med det mere - det var kun i starten.

I EU kan en bil, godkendt i eet EU-land, også anvendes i et andet
EU-land. Tænk blot på eksempelvis alle de Golf, Omega og MB'er, der i
modsat fald måtte blive hjemme, grundet et manglende blinklys på
forskærmen !

/Mogens
som gerne ser en mail fra Hans Paulin !

Hans L. Jørgensen (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 19-05-04 22:15


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:higna0hggshhal113q0dv4ljg2bscu6c55@4ax.com...
> On Wed, 19 May 2004 22:22:02 +0200, "Hans L. Jørgensen"
>
> Der er ingen problemer med det mere - det var kun i starten.
>
Skal du ikke tro alt for meget på.

> I EU kan en bil, godkendt i eet EU-land, også anvendes i et andet
> EU-land. Tænk blot på eksempelvis alle de Golf, Omega og MB'er, der i
> modsat fald måtte blive hjemme, grundet et manglende blinklys på
> forskærmen !
>

Ja i mange tilfælde er det korrekt. Men langtfra i alle tilfælde. Så derfor
inden ferien startes check lige reglerne nationalt i de land du påtænker at
gæste. Eksempelvis i Irland må Busser være op til 4,57 meter høje, i
modsætning til næsten alle andre lande i Eu hvor der kun tillades 4,0 Meters
højde.

Ligeledes har nogle Eu lande lidt forskellige regler for
kontrolagragatet/fartskriver, flere af de andre EU lande skal allerede når
bussen har over 9 siddepladser have fartskriver og er underlagt
kørehviletids eglerne.




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Mogens Knudsen (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-05-04 22:20

On Wed, 19 May 2004 23:15:15 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Ja i mange tilfælde er det korrekt. Men langtfra i alle tilfælde. Så derfor
>inden ferien startes check lige reglerne nationalt i de land du påtænker at
>gæste. Eksempelvis i Irland må Busser være op til 4,57 meter høje, i
>modsætning til næsten alle andre lande i Eu hvor der kun tillades 4,0 Meters
>højde.
>Ligeledes har nogle Eu lande lidt forskellige regler for
>kontrolagragatet/fartskriver, flere af de andre EU lande skal allerede når
>bussen har over 9 siddepladser have fartskriver og er underlagt
>kørehviletids eglerne.

Hans, sidstnævnte var netop problemet i starten, men den debat er ovre
nu. "De" (udlandet) kan ikke fastlægge andre regler for danske busser,
når bussen anvendes på samme måde i udlandet, som den anvendes
herhjemme. No way.

/Mogens
som gerne ser en mail fra Hans Paulin !

Leonard (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-05-04 21:46

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Bus til "privat buskørsel" er en bil som er indrettet med sæder til over 10
>passagerer og under 17 passagerer.

Over 8 passagerer, skulle der vidst stå her, og hvor du har det med
under 17 kan jeg ikke hitte ud af.

Fra bekendtgørelse om motorkøretøjers indretning og udstyr, afsnittet
om køretøjsarter:
022
Personbil M2
Bil, der er indrettet til at benyttes til befordring af mere end 9
personer føreren medregnet, og som har en tilladt totalvægt på ikke
over 5.000 kg.

Og så længe der køres privat i bilen, dvs. at der ikke modtages
betaling for kørslen har jeg heller ikke hørt om problemer.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Hans L. Jørgensen (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 19-05-04 22:07


"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:cjhna09qqv4tkje39c2d1jiuu8p81qq6no@4ax.com...
>
> Over 8 passagerer, skulle der vidst stå her, og hvor du har det med
> under 17 kan jeg ikke hitte ud af.
>
OK en sproglig finurlighed, men så over 9 personer inkl. føreren

> Fra bekendtgørelse om motorkøretøjers indretning og udstyr, afsnittet
> om køretøjsarter:
> 022
> Personbil M2
> Bil, der er indrettet til at benyttes til befordring af mere end 9
> personer føreren medregnet, og som har en tilladt totalvægt på ikke
> over 5.000 kg.
>
Ved ikke lige hvor du har set det, jeg kan ikke finde nogen steder hvor der
står 5,000 kg. for M2.

> Og så længe der køres privat i bilen, dvs. at der ikke modtages
> betaling for kørslen har jeg heller ikke hørt om problemer.
>
Blot som lidt opklarende, betaling har ikke det mindste med brugskategorien
at gøre.

Selvfølgelig må du ikke bruge en bus registreret til "privat buskørsel" i
erhversøjemed, alene af den grund at du som ejer skal være registreret og
godkendt som vognmand til erhvervsmæssig personbefordring, ligeledes skal du
have tilladelse til hver bus du har registreret til erhversmæssig buskørsel.

Har selv en bus registreret til "privat buskørsel" onsdag før påske kørte
jeg foran en patruljevogn, da jeg samler konen og to børn op overhaler
patruljen mig jeg lægger først mærke til den da den 5-600 meter efter jeg er
startet da er han pludselig bag mig med "lysshowet" tændt.

Hans første ? spørgmål, er det lovligt det du lige gjorde samlede konen og
børnene op, mit svar, - ja naturligvis er det lovligt, hvis du nu går
tilbage i patruljevognen vil du ved at trække oplysning på mit
registreringsnummer kunne se at bilen er godkendt til "privat buskørsel",
nååee - jeg troede det var en institutionsbus. Derefter blev makkeren meget
interesseret i min kone (nok mest proffesionelt), på spørgsmål om hendes
forhold til mig fik han følgende forklaring, jooe - jeg får da fra tid til
anden lov til at sove i ske;-/. Ligeledes blev der spurgt til børnenes
navne.

Først derefter tabte de interessen..

Så tro mig det er faktisk ret begrænset hvem du lovligt må transportere i
sådan et dyr.




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste