"aksel" <sonne@internet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e723f5d.0405221435.59102adc@posting.google.com...
>
> Hvis man nu sejler 5 kn gennem vandet og VMG viser 3 kn på SB halse og
> man vender og VMG viser 4 kn på BB halse, men langsomt falder til 3½
> kn, 3 kn og 2½ knop, bør man så ikke skifte halse igen til SB eller
> kan man blot sejle på samme halse indtil VMG'en bliver 0 ?
Sålænge du ikke kommer under 0 kn på VMG (way made good, kalder jeg det), så
sejler du mod dit WP. Hvis VMG kommer under 0 kn, sejler du væk fra dit WP
og dermed forsejler dig (afhængig af bådens krydsegenskaber over grunden).
Jo længere du komme ned mod 0 kn VMG på den ene halse, jo højere vil VMG
blive på din anden halse, men ikke højere end din SOG).
Men det hele afhænger af bådens krydsegenskaber og ikke mindst strømsætning.
Det er ikke sikkert VMG skal helt ned på 0 kn, for at kunne holde WP'et op.
Hvis du krydser bedre end 90 grader over grunden, skal VMG ikke ned på 0kn
> Jeg ved godt at 8 korte ben ikke er en nærmere vej til mærket end 2
> lange, men hvis VMG'en i gennemsnit viser en højere værdi, vil man så
> ikke have sejlet hurtigere og derved komme hurtigere til mærket ?
>
Det afhænger af bl.a vindspring, strømlæ m.m., om det kan betale sig med
mange korte ben mod få lange ben.
Prøv og leg med det i praksis.
God sommer.
--
Venlig hilsen
Per
Besøg Korsør Sejlklub:
www.korsoersejlklub.dk
Oziexplorer:
www.oziexplorer.com