Bådebyg i plywood og glasfiber
Fra : Tobester

Dato : 19-05-04 11:03

Hej Allezusammen

Efter at have rodet med mindre projekter med større og mindre held har jeg
nu efterhånden fået blod på tanden og overvejer et større projekt.

I den forbindelse leder jeg efter litteratur, der kan hjælpe mig
perfektionere (!) mine evner og vælge et båddesign. Jeg søger efter bøger om
al slags plywood +/- glasfiber -bådbygning og efter bøger med design af
primært mindre motorbåde. Endvidere links/bøger med designs, der kan
produceres direkte om til konstruktionstegninger.

Jeg skal selvfølgelig have fingre i Devlin´s Boat Building (stich and glue),
men hvad findes der ellers derude? Der er masser af bøger at finde om
plywoodbåde, de fleste er af meget ældre årgang. Jeg leder specielt efter
bøger, der beskriver brugen af moderne fibre, epoxyer, polyestre, coats,
primere etc.

Min udgangspunkt er at bygge en motorbåd i det klassiske liebhaver design i
størrelse 15 - 22fod af riviera-middelhavs-mahogny typen.

http://www.svensons.com/boat/?f=SkiBoats/skeeto/skeeto_a.jpg
http://www.svensons.com/boat/?f=RunaboutsInboard/riviera/BBH_Aug62_Riviera_02.jpg

Førstevalg ville være til påhængsmotor, men kan jeg finde financerne, så er
jeg åben overfor indenbordsmotor, men det er vist meger mere omfattende,
bla. rent konstruktionsmæssigt...

Kan I hjælpe mig med bogtitler, links, designs etc.

På forhånd tak,

Tobester

Fra : Peter

Dato : 19-05-04 12:01

"Tobester" skrev i en meddelelse

Hej Allezusammen
> Efter at have rodet med mindre projekter med større og mindre held har jeg
> nu efterhånden fået blod på tanden og overvejer et større projekt.

- - -KLIP - -

Jeg leder specielt efter
> bøger, der beskriver brugen af moderne fibre, epoxyer, polyestre, coats,
> primere etc.

- - - - - -

Ordet "epoxy" får mig næsten til at - hmmm - falde over tastaturet af bare
iver.

Epoxy har mange kvaliteter, ikke mindst i forbindelse med både.
Men, vær MEGET omhyggelig i omgangen med epoxy.
Til et projekt i denne størrelse vil du, næsten uundgåeligt, blive
meget eksponeret.
- Vælger du epoxy - så søg professionel hjælp.

Her i gruppen kan du af og til møde ganske kritikløse
lovprisninger af stoffet, - jeg mener at have læst indlæg
fra en uvidende sjæl, der begejstret fortalte at han "badede" i -
(eller skrev han "spiste") epoxy.
Om end det nok ikke skal tages helt for pålydende,
vil det overraske mig meget, hvis en mand med den holdning
er sluppet for helbredsgener.

I øvrigt lyder dit projekt spændende, og jeg ønsker dig held og lykke med
det / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-04 13:05

Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> (eller skrev han "spiste") epoxy.
> Om end det nok ikke skal tages helt for pålydende,
> vil det overraske mig meget, hvis en mand med den holdning

Tager du *alt* hvad du læser dybt seriøst?

Det skulle ikke under mig, om jeg var ophavsmanden til den sætning, du
omtaler...

Claus

Fra : Peter

Dato : 19-05-04 20:17

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse >

> Tager du *alt* hvad du læser dybt seriøst?

Kniber det med at læse ??

> Det skulle ikke under mig, om jeg var ophavsmanden til den sætning, du
> omtaler...
>
> Claus

Ved nærmere eftertanke skulle det heller ikke undre mig!

- Og så håber jeg virkelig, - (no smiley)
at du, trods din arogante holdning - også til epoxy - er sluppet for
helbredsmæssige gener.

Mange hilsener / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-04 20:20

Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> - Og så håber jeg virkelig, - (no smiley)
> at du, trods din arogante holdning - også til epoxy - er sluppet for
> helbredsmæssige gener.

Du aner overhovedet ikke, hvad du snakker om!

Hvis du ellers fulgte med, så ville du også vide, at jeg netop er een
af dem, der skriver mest om sikkerhed og om forholdsregler ved brugen
af epoxy..

Claus

Fra : Peter

Dato : 19-05-04 20:58

> [...]
>
> Hvis du ellers fulgte med, så ville du også vide, at jeg netop er een
> af dem, der skriver mest om sikkerhed og om forholdsregler ved brugen

- - - - -

Ja, men du godeste.
Jeg startede jo blot med at gøre opmærksom på at epoxy
ikke KUN er en gave til bådfolket.
I den forbindelse refererede jeg til et usædvanlig dumt indlæg
om epoxy. (Som åbenbart var dit).

Det skal da kun glæde mig, hvis du er blevet klogere
omkring noget så farligt som epoxy.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-04 09:13

> [...]

> ikke KUN er en gave til bådfolket.
> I den forbindelse refererede jeg til et usædvanlig dumt indlæg

Og det ene endlæg brettiger dig til at drage fejlagtige konklusioner
om skribentens kendskab og erfaring med epoxy..

> Det skal da kun glæde mig, hvis du er blevet klogere
> omkring noget så farligt som epoxy.

Jeg tør godt sige, at jeg har ret meget kendskab til, og mange års
erfaring med epoxy, og der er *absolut* *intet* farligt ved epoxy!

At du kan kalde epoxy farligt, vidner om, at du desværre *ikke* aner
hvad du snakker om.

Claus

Fra : AJ

Dato : 20-05-04 05:56

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> Du aner overhovedet ikke, hvad du snakker om!

Suk.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-04 13:09

Uheldigvis faldt Tobester over tastaturet og skrev derved følgende:

> I den forbindelse leder jeg efter litteratur, der kan hjælpe mig
> perfektionere (!) mine evner og vælge et båddesign. Jeg søger efter

http://www.gougeon.com/

Masser af go' information.

Biblen over alle:

Gougeon Brothers on Boat Construction:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0878121668/104-7187317-1110309?v=glance

Se også de link, der er på siden.

Det er ikke længe siden, der var een til salg i markedsgruppen. Jeg
ved ikke, om den blev solgt. Men den er helt sikkert en must.

Claus