Rustgaranti!
Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 09:48

Hej.

Har et spørgsmål, hvad dækker rustgarantien på en ny bil egentlig. Er da alt
rust? eller gennemtæring, eller rust på bærende dele kun?

Har en bil som snart runder 4 år. Der er begge døre, inde i døren (der hvor
selve låsemekanismen er) meget rust. Den ene dør, er der rustet en stor
genstand af, ved ikke hvad det er, men det rasler inde i døren...

Nogen som ved om det er under den 6 år rustgaranti som er på min bil??

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 09:51

> Har en bil som snart runder 4 år. Der er (rust i, red) begge døre, inde i
døren (der hvor
> selve låsemekanismen er) meget rust.

Det lyder slemt - klar en "sag", IMO.

Hvilken bil har du..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 09:53

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> Det lyder slemt - klar en "sag", IMO.

IMO?? Ved ikke lige hvad du betyder

> Hvilken bil har du..?

En lille Suzuki Alto

/Kim

Fra : Peter Schroeder

Dato : 19-05-04 10:56

"Kim Sørensen" skrev
> IMO?? Ved ikke lige hvad du betyder

In My Opinion

> En lille Suzuki Alto

Garantien dækker formodentlig kun hvis du
har haft den til årligt rusteftersyn og har fulgt
evt. anbefalinger om yderligere beskyttelse.
Hvad står der i garantien?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 11:30

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid>

> Garantien dækker formodentlig kun hvis du
> har haft den til årligt rusteftersyn og har fulgt
> evt. anbefalinger om yderligere beskyttelse.
> Hvad står der i garantien?

Købte bil maj sidst år. (Ved forhandler) Der havde den ikke service bog,
manglede 2 gange, jeg har så haft den til service efterfølgende, og fået
lavet den 3 år rustgar. som jeg fik til sent fra Suzuki, om at rust gar.
ikke ville dække, hvis jeg ikke fik fortaget det check.

Har lige talt med Suzuki, det i døren er den skinne som vinduet kører ned i.
Den er rustet fra selve døren, der hvorden normalt sider fast. Kan vidst nok
svejses på igen, men selve skinne, ser rusten ud. Der holdte en total skade
Alto ved dem, samme årgang som min, kiggede lige i døren på den, den fejlede
intet.

Fik at vide at det ikke var noget som var under gar. da det var en makanisk
ting.. Hvad det så har at sige. og at hvis bilen ikke har overholdet alle
services så gælder rust gar. slet ikke mere. - Hvorfor sender de så en sedle
ud til mig om at jeg skal have lavet den rust eftersyn ellers fra falder
garantien? når den inden jeg havde købt den ikke havde overholdet service?
Og lige så meget at jeg har betalt for det rustefter syn i sin tid, som jo
ikke gælder alligevel??

Men der skulle vel ikke være nogen som er god til og svejse og som har sådan
udstyr i Randers 7 Viborg 7 århus omr??

/Kim

Fra : Frank Hansen

Dato : 19-05-04 11:43

"Kim Sørensen" <kim_s_dkSNApelAhotmail.com> wrote in message

> Men der skulle vel ikke være nogen som er god til og svejse og som har
sådan
> udstyr i Randers 7 Viborg 7 århus omr??

Trælim, Kim... Trælim

Frank.

Fra : Michael

Dato : 19-05-04 10:30

Rustgarantien på alle biler gælder kun indefra kommende rust, samt kun når
der er tale om egentlig gennemtæring. Overfladerust dækkes altså ikke. Da
din dør tilsyneladende er gennemtæret indefra, bør det blive dækket af
rustgarantien. Henvend dig straks til forhandleren. Der bør iøvrigt være en
lap papir på din bil, hvor denne rustgaranti står beskrevet. Her står også
hvor lang tid den gælder.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 17:38

> [...]
en
> lap papir på din bil, hvor denne rustgaranti står beskrevet. Her står også

Rustgarantien gælder sikkert slet ikke mere. En af forudsætningerne for at
få garantien til at dække rustskader er at ALLE service er overholdt.

--
Tom

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 18:52

On Wed, 19 May 2004 18:38:07 +0200, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]

Ævl !

>Rustgarantien gælder sikkert slet ikke mere. En af forudsætningerne for at
>få garantien til at dække rustskader er at ALLE service er overholdt.

Sikkert rigtigt. På Ford er der 10 år uden efterbehandling og uanset
om rusten kommer inde eller udefra. Derfor er ovenstående ævl

/Mogens

Fra : Jan Riber

Dato : 19-05-04 19:45

Mogens Knudsen skrev i en meddelse:

> [...]
og uanset
> om rusten kommer inde eller udefra. Derfor er ovenstående

Selv ævl
Det vil altså sige at hvis jeg havde en Ford med et stort
stenslag, som jeg totalt ignorerer i et års tid, indtil det
begynder at ruste, så vil Ford med glæde dække denne skade
over rustgarantien... Ævl.

Michael har sågu da ret i at det skal være en indefra
kommende tæring. Og helst en gennemtæring før nogen
garantiordning gider at røre ved det.

De rustskader der kommer udefra, eksklusiv stenslag, dækkes
af lakskadegarantien, der selv på en Ford, vel ikke gælder
10 år.

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 20:51

On Wed, 19 May 2004 20:45:22 +0200, "Jan Riber"
<jariFJERN@DETTEoncable.dk> wrote:

> [...]
>De rustskader der kommer udefra, eksklusiv stenslag, dækkes
>af lakskadegarantien, der selv på en Ford, vel ikke gælder

Som man kan læse i en anden tråd, er jeg pt. i dialog med Ford DK
vedr. vore Ford-firmabiler. Eet af emnerne er rusten, hvor jeg helt
specifikt har fået den meddelelse, jeg citerer.

>Michael har sågu da ret i at det skal være en indefra
>kommende tæring. Og helst en gennemtæring før nogen
>garantiordning gider at røre ved det.

Nope.

/Mogens
Lupo 3L væk fra motorvejene !

Fra : Jan Riber

Dato : 19-05-04 21:14

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> vedr. vore Ford-firmabiler. Eet af emnerne er rusten, hvor
jeg helt
> specifikt har fået den meddelelse, jeg citerer.

Det kunne måske tænkes at Ford skriver dette, velvidende at
jeres firmabiler stadig er dækket af lakskadegaranti?

> Nope.

Yes!

Det er hvad jeg kalder en velformuleret og uddybende
meningsveksling..

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 21:20

On Wed, 19 May 2004 22:13:52 +0200, "Jan Riber"
<jariFJERN@DETTEoncable.dk> wrote:

>Det kunne måske tænkes at Ford skriver dette, velvidende at
>jeres firmabiler stadig er dækket af lakskadegaranti?

Aner det ikke. Jeg har spurgt helt specifikt, hvad jég skulle gøre for
at få dækket alt rustmæssigt indenfor garantien. Svar fra 2 Ford
DK-medarbejdere, uafhængigt af hinanden og med 5 minutters interval
(jeg blev omstillet og nåede derfor at spørge begge): Du skal ikke
foretage dig noget som helst - vi dækker alt.

>Yes!

>Det er hvad jeg kalder en velformuleret og uddybende
>meningsveksling..

Dén (begrundelsen) er jo så kommet tidligere.

/Mogens
som gerne ser en mail fra Hans Paulin !

Fra : Jan Riber

Dato : 19-05-04 21:45

> [...]
> (jeg blev omstillet og nåede derfor at spørge begge): Du
skal ikke
> foretage dig noget som helst - vi dækker alt.

Tør man spørge, hvor mange år i skal have disse biler , før
næste udskiftning?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 21:50

On Wed, 19 May 2004 22:44:44 +0200, "Jan Riber"
<jariFJERN@DETTEoncable.dk> wrote:

>Tør man spørge, hvor mange år i skal have disse biler før
>næste udskiftning?

Netop derfor mit spørgsmål til Ford, idet jeg ikke ønsker skrot på
vejene (dårlig image for firmaet), ligesom rep. og lakering betyder
afsagn af bilen (indtægtstab og bøvl).

Svaret er: 5 år og 300.000 km. Jég har ikke sat dét mål !

Fra : Jan Riber

Dato : 19-05-04 22:19

> [...]

> Netop derfor mit spørgsmål til Ford, idet jeg ikke ønsker
skrot på
> vejene (dårlig image for firmaet), ligesom rep. og

Det er en yderst fornuftig holdning at have. Men uanset
garantidækning eller ej, vil det ved de omtalte skader
betyde at bilen skal på værksted med afsavn og bøvl som du
selv er inde på.

Husker lidt for godt, da min 1½ år gamle Punto fik lidt
gravrust omkring nummerpladelyset. Ingen problemer med at få
Fiat til at udbedre det på lakskadegarantien. Men.. 3 hele
dage måtte jeg undvære bilen uden erstatningsbil.
Hurra! for garantiordninger

> Svaret er: 5 år og 300.000 km. Jég har ikke sat dét mål !

Med 5 år tror jeg også nok de kan tillade sig at udtale sig
som de gør, mht. karosseriet. Spørgsmålet er så om
mekanikken klarer de 300.000 km. uden alt for mange sygedage
på de sidste 50.000 km.

Og nej. Selv med mit ringe kendskab til dig, tror jeg heller
ikke du er arkitekten bag den målsætning

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 22:26

On Wed, 19 May 2004 23:19:06 +0200, "Jan Riber"
> [...]

>garantidækning eller ej, vil det ved de omtalte skader
>betyde at bilen skal på værksted med afsavn og bøvl som du

Og dét er jeg ikke glad for

>Med 5 år tror jeg også nok de kan tillade sig at udtale sig
>som de gør, mht. karosseriet.

Der er rustpletter efter 4 måneder - bunden er hvid som karrosseriet.
Altså ingen undervognsbehandling. Ford mener umiddelbart ikke, at der
skal gøres noget ved det (spild af penge)

>Spørgsmålet er så om mekanikken klarer de 300.000 km. uden alt for
>mange sygedage på de sidste 50.000 km.

TcDI - burde kunne klare mosten. Trækker rimelig godt på motorvejen :)

>Og nej. Selv med mit ringe kendskab til dig, tror jeg heller
>ikke du er arkitekten bag den målsætning

He, he...

Fra : Jan Riber

Dato : 19-05-04 22:36

> [...]

> Altså ingen undervognsbehandling. Ford mener umiddelbart
ikke, at der
> skal gøres noget ved det (spild af penge)

Gys og skræk. Har jeg ret i min formodning om at det er
varebiler/kassevogne?

> TcDI - burde kunne klare mosten. Trækker rimelig godt på
motorvejen :)

Nå ja, jeg havde jo helt glemt at Ford har fået
kvalitets-diesler fra PSA

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-05-04 06:58

On Wed, 19 May 2004 23:35:47 +0200, "Jan Riber"
<jariFJERN@DETTEoncable.dk> wrote:

>Gys og skræk. Har jeg ret i min formodning om at det er
>varebiler/kassevogne?

Det er ligegyldigt - der er i princippet ingen forskel. Også dét talte
jeg med d'herrer om, hvor jeg bragte fokus i snakken hen på de gamle
"postdage", hvor rustne Transitter kørte omkring. "Sådan er det ikke
mere", var svaret

Fra : Jan Riber

Dato : 20-05-04 14:44

> [...]
på de gamle
> "postdage", hvor rustne Transitter kørte omkring. "Sådan

Så må man bare håbe de har ret. Man kan jo have sin tvivl
når der allerede efter 4 måneder viser sig rust hist og
pist.