Lundbro Autoophug / Køb af brugt motor?
Fra : John Sahl

Dato : 19-05-04 09:17

Hejsa,

Er der nogen der har input om subject?

Hvad er kotumen mht garanti på brugte motorer, hvad skal
man regne med at der følger med når der siges "komplet motor"

Og sidst, jeg stoler sgu ikke på ret mange i en handel med
brugte motorer, så hvad gør man for at sikre sig mest muligt?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-05-04 09:27

John Sahl wrote:
> Hejsa,
>
> Er der nogen der har input om subject?
>
> Hvad er kotumen mht garanti på brugte motorer,

På en Uno?

Opstartsgaranti. Ingen dækning af arbejdesløn.

> hvad skal
> man regne med at der følger med når der siges "komplet motor"

En blok og en top...

Man kan ikke regne med en skid...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 19-05-04 10:34

Morten Fruergaard wrote:
> På en Uno?
>
> Opstartsgaranti. Ingen dækning af arbejdesløn.

Men generelt på nyere/dyrere motorer får man vel en bedre
garanti eller er det så broget et marked som man kunne frygte?

> Man kan ikke regne med en skid...

Tænkte jeg nok... Kender du den nævnte ophugger?

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 19-05-04 20:15

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> wrote in message

> Men generelt på nyere/dyrere motorer får man vel en bedre
> garanti eller er det så broget et marked som man kunne frygte?

> Tænkte jeg nok... Kender du den nævnte ophugger?

Han har faktisk leveret den Fiat motor vi fablede om for nogle dage
siden..... Jeg skal nok lige rykke for et svar !
Ellers har han leveret en del stumper til os, uden antydningen af
problemer..... Problemet med Uno-T'ere er nok ikke ophuggerens, men den
tidligere ejers skyld....... Det er jo vanskeligt for en hugger at vide,
hvad motoren har været brugt til inden den havner "på hylden".....

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : John Sahl

Dato : 20-05-04 14:42

Mikael Kristiansen wrote:
> Han har faktisk leveret den Fiat motor vi fablede om for nogle dage
> siden..... Jeg skal nok lige rykke for et svar !

Cool, lyder jo spændende.

> [...]
> den tidligere ejers skyld....... Det er jo vanskeligt for en hugger
> at vide, hvad motoren har været brugt til inden den havner "på

Helt enig, jeg forventer jo trods alt heller ikke en ny motor,
men må jo indrømme at jeg ikke er helt tryg ved det med at
den har stået et stykke tid uden at lave noget.

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 21-05-04 21:13

> Helt enig, jeg forventer jo trods alt heller ikke en ny motor,
> men må jo indrømme at jeg ikke er helt tryg ved det med at
> den har stået et stykke tid uden at lave noget.

Det er oftest ikke det store problem..... Lav en kompressionsprøve, eller
forlang en på startmotoren........
Hvis der er den mindste smule antydning af stilstandsforårsaget gravrust på
cylindervægge, slår det direkte igennem på en kompressionstest......

Mvh. Mikael

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-05-04 13:11

On Wed, 19 May 2004 10:16:50 +0200, "John Sahl"
<spamtrap7@mandezonen.dk> wrote:

>Hejsa,
>
>Er der nogen der har input om subject?

>Hvad er kotumen mht garanti på brugte motorer, hvad skal
Dem der er medlem af "@F" Autoophuggernes fælleslager, kan udstede et
certifikat på motoren/bagtøj/gearkasse, hvoraf det fremgår hvilken
reklamationsperiode der gælder. Der er ingen sammenhæng mellem denne
reklamationsperiode og den reklamationsperiode købeloven foreskriver.

Men det kan fremgå (alt efter hvad man aftaler og betaler for) om
arbejdsløn for reperation i reklamationsperioden er for sælger eller
købers regning.

>man regne med at der følger med når der siges "komplet motor"
Spørg sælger, det kan dække hvad som helst.

>Og sidst, jeg stoler sgu ikke på ret mange i en handel med
>brugte motorer, så hvad gør man for at sikre sig mest muligt?
Du får så mange oplysninger om motoren og den garanti sælger stiller
på skrift, gerne på sælgers brevpapir med alle hans stempler, dato og
underskrift.
Få (køb) en garanti der omhandler arbejdsløn ifb med en evt.
udskiftning af motoren hvis den skulle vise sig at være defekt. Dette
er et punkt du selv skal fortælle sælger at du er intereseret i.
Få specifeceret at evt. udskiftningen for sælgers regning skal finde
sted på et af dig valgt værksted.
Dette er noget du skal betale ekstra for. Men det er guld værd hvis
uheldet er ude.

Er der tale om en motor til, 3000 uden garanti, 4500 med 3 mdr.
garanti, 6000 med garanti ink. arbejdsløn, skal man tænke sig godt om.

Men er det en motor til, 15000 med garanti, 18000 med garanti ink.
arbejdsløn, er det jo ikke så svært at vælge "garanti ink. arbejdsløn"

/Hans

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-05-04 13:23

KLIP

> [...]
>
> Men er det en motor til, 15000 med garanti, 18000 med garanti ink.
> arbejdsløn, er det jo ikke så svært at vælge "garanti ink. arbejdsløn"

Ville det ikke være mest sikkert blot at få den originale motor renoveret.

Så styrer man selv hele processen..?

Hr. Bjørn

Fra : John Sahl

Dato : 20-05-04 14:41

Bjørn Jørvad wrote:
> Ville det ikke være mest sikkert blot at få den originale motor
> renoveret.

Planen er:

1. Tjekke hvor slemt motoren er skadet.
2. Enten bare udskifte turbo'en så den kører, eller skifte
hele motoren inklusive turbo'en.
3. Renovere/tune den "gamle" motor så den bliver som
jeg vil have den. Målet er ca. 200Hk.

> Så styrer man selv hele processen..?

Klart...