To maskiner på netværk kun en MAC adr
Fra : news

Dato : 18-05-04 22:54

Hejsa
må hellere starte med en undskyldning, jeg har desvære ikke adgang til
dk.edb.netvaerk.traadloest igennem min udbyder (hvad kan man forvente for 8
kr mdr) ), derfor kommer spm her.

Jeg er ved at købe bærbar computer og vil have trådløst net til denne, der
hvor jeg bor har jeg kun lov til at smide en netkort på det fysiske net dvs
en MAC adr.

jeg skal altså have noget der styre de to computere (bærbar og stationær),
kravet er at at den bærbare er trådløst men den stationær behøver det ikke.
hvordan løser jeg bedst dette problem ? - kan man få accesspoint med
indbygget netværkskort - så jeg kan bruge den mac adr udad til og så de
maskiners mac. adr. holdes til en switz eller access point ?

MVH. Torben Ruby
ps - er nybegynder indfor dette - så udskyld hvis overstående var dårligt
formuleret.

Fra : Brian Hansen

Dato : 19-05-04 00:21

> [...]
> indbygget netværkskort - så jeg kan bruge den mac adr udad til og så de
> maskiners mac. adr. holdes til en switz eller access point ?

Du skal have en AP med router og switch. Den har 3 mac adr. - Wan, WiFi og
Lan.

> MVH. Torben Ruby
> ps - er nybegynder indfor dette - så udskyld hvis overstående var dårligt
> formuleret.

Du har fat i den lange ende.

Brian

Fra : news

Dato : 19-05-04 18:51

Hejsa Brian og Michael
Tak for svaret - lækkert
har dog lige et par tillægs spm.

"Brian Hansen" <blh@FJERNe-mail.dk> wrote in message

> Du skal have en AP med router og switch. Den har 3 mac adr. - Wan, WiFi og
Lan.

3 mac adr ??? -
altså jeg kan kun bruge en mac adr ud af "huset" - vil dog gerne have sådan
at jeg kan styre hvilke personer der må bruge min forbindelse via mac adr
filtrering...

Jeg har forsøgt at finde en AP med Router og switch på edbpriser - men det
er ikke specificeret - så vidt jeg kan se (øv) - kan i komme med et godt bud
til et valg, det skal helst være understøttelse af 802.11g (54 Mbps) da jeg
har 100 Mbit internet.....

Hilsen Torben Ruby

ps - Anders - jeg har læst dit indlæg og taget den til overvejelse *S* (pps
tak)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-04 19:12

"news" <pbk3111@pbk.dk> wrote:

>Lan.

> 3 mac adr ??? -

Det noget vrøvl - Jo den har nok 3 MAC adresser, men det er kun den ene på WAN siden der kan 'ses' udefra

>altså jeg kan kun bruge en mac adr ud af "huset" - vil dog gerne have sådan
>at jeg kan styre hvilke personer der må bruge min forbindelse via mac adr
>filtrering...

MAC-filtrering er intet værd i praksis - Du skal bruge WPA og det understøtter de allerfleste nyere bredbåndsroutere / AP'er.

Selv kører jeg med en Topcom SkyRacer WBR654 købt i netto - Den er ganske udmærket, men der er utallige muligheder.

<mlr>

Fra : Jens

Dato : 20-05-04 08:17

"news" <pbk3111@pbk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bud
> til et valg, det skal helst være understøttelse af 802.11g (54 Mbps) da

Linksys wrt54g, og en alternativ firmware........, den har flere mulighedder
end alle andre i den prisklasse.....

Mvh Jens

Fra : news

Dato : 20-05-04 08:31

Super Tak - det var noget som det du skrev jeg ledte efter *S*

God ferie

Hilsen Torben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-04 06:52

"news" <pbk3111@pbk.dk> wrote:

> [...]
>indbygget netværkskort - så jeg kan bruge den mac adr udad til og så de
>maskiners mac. adr. holdes til en switz eller access point ?

Du skal li'som alle os andre ha' en bredbåndsrouter med indbygget 4-ports switch og trådløst accesspoint.

Bredbåndsrouteren 'ses' ude fra som en enkelt WAN ip-adresse, bag routeren kan du så lave dit interne net med et større antal
kablede og/eller trådløse LAN adresser.

<mlr>

Fra : Esben Tærsker

Dato : 19-05-04 21:32

Michael Rasmussen wrote:

> Du skal li'som alle os andre ha' en bredbåndsrouter med indbygget 4-ports switch og trådløst accesspoint.

Alle os andre?!? Tsk, tsk. Vi andre kører skam med en linux-server med
kabelmodem, 2 traditionelle netkort og et trådløst ditto. Den er så
kombineret ftp- og http-server, gateway og firewall... Virker fint. Dog
har jeg ikke helt fået testet den trådløse endnu...:)

/Esben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-04 22:09

Esben Tærsker <esben@[fjern]essers.dk> wrote:

> [...]
>kombineret ftp- og http-server, gateway og firewall... Virker fint. Dog
>har jeg ikke helt fået testet den trådløse endnu...:)

Tja, en nybegynder som Torben Ruby bør efter min mening begynde med en simpel bredbåndsrouter

<mlr>

Fra : anders majland

Dato : 19-05-04 18:29

> må hellere starte med en undskyldning, jeg har desvære ikke adgang til
> dk.edb.netvaerk.traadloest igennem min udbyder (hvad kan man forvente
> for 8 kr mdr) ), derfor kommer spm her.

Så overvej at bruge news.sunsite.dk - den kræver registrering men er
gratis og fører de danske grupper (og lidt til)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid