Montering af bovspryd
Fra : Vagn Schultz

Dato : 18-05-04 21:09

Hej
Jeg skal montere bovspryd på min Koster. Problemet er hvor og hvordan jeg
fæstner kæden fra spidsen af bovsprydet til stævnen. Jeg går ud fra at den
skal sidde i ca. vandlinjehøjde. Men hvordan? Kan man bore hul tværs igennem
stævnen (egetræ) og så fæstne kæden med en sjækel??
Hilsen Vagn

Fra : john lundsgaard

Dato : 19-05-04 08:39

"Vagn Schultz" <e@e.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg skal montere bovspryd på min Koster. Problemet er hvor og hvordan jeg
> fæstner kæden fra spidsen af bovsprydet til stævnen.

Hej Vagn

Jeg vil foreslå en øjebolt boret igennem stævntræet, og med en god skive og
møtrik på bagsiden (altså inde i forrummet!).

Men på den anden side, så blev vestkystbåde jo trukket på land i et øje der
bare var boret igennem stævntræet.

Hvis du vælger den løsning, så skal der imidlertid en alvorlig schækel til
for at få fat dybt nok inde i stævntræet, mon ikke det bliver en
specialfremstillet bøjle i stedet??

Hilsen John

Fra : Vagn Schultz

Dato : 21-05-04 18:41

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du vælger den løsning, så skal der imidlertid en alvorlig schækel til
> for at få fat dybt nok inde i stævntræet, mon ikke det bliver en

tak for tipset. Jeg tror nu jeg vil vælge løsningen med at sætte en bolt
hele vejen igennem stævntræet. Det er jo et betydeligt træk der kommer når
vinden er som i disse dage
Hilsen Vagn