Side med "?"
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-05-04 15:56

Halløj

Jeg har set at der er nogle sider hvor der er et ? i adressen
istedet for www.side.dk/info.htm så bliver det til
www.side.dk/index.php?id=info

Hvorfor og hvordan gør man det?! Er det fordi at så loader den
bare teksten om på den pågældende side, så man bare skal styre
designet fra et dokument, også indholdet fra et andet dokument..
eller hvordan og hvorledes? Og kan man bruge HTML til at gøre
det?

På forhånd tak..
Martin Jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-04 16:06

Martin Jørgensen skrev:

>Jeg har set at der er nogle sider hvor der er et ? i adressen
>istedet for www.side.dk/info.htm så bliver det til
>www.side.dk/index.php?id=info

Ja. Bemærk .php - det er en PHP-side, og ikke en (ren) HTML-side.

Spørgsmålstegnet bruges til at overføre parametre til siden -
ganske ofte angiver den ID for den indholdsfil der skal
præsenteres, men det kan også nemt være meget andet.

Samme metode bruges til andre lignende sider, f.eks. ASP.

Hvis der er flere parametre, skilles de med ogtegnet, &, hvilket
du f.eks. vil kunne se på diverse kortsider og nogle af Googles
søgninger.

--
Bertel

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-05-04 16:14

Martin Jørgensen <zijandk@yahoo.com> wrote:

> Jeg har set at der er nogle sider hvor der er et ? i adressen
> istedet for www.side.dk/info.htm så bliver det til
> www.side.dk/index.php?id=info
>
> Hvorfor og hvordan gør man det?!

Det er fordi man på de sider benytter serverside scripting. I
ovennævnte eksempel benyttes PHP. Det, der følger efter "?" er
argumenter, altså værdier til en række variable, hvormed man kan
bestemme hvad der skal vises på siden.

> Er det fordi at så loader den
> bare teksten om på den pågældende side, så man bare skal styre
> designet fra et dokument, også indholdet fra et andet dokument..

Præcis. I eksemplet er det PHP-scriptet index.php, der tager imod
argumenterne. Det kunne være strukturet noget i den her stil (meget
simplificeret):

<!DOCTYPE ...>
<head>...</head>
<?php

switch($_GET['id']) {
   case "info" : include("/sti/til/sider/info.inc"); break;
   case "kontakt" : include("/sti/til/sider/kontakt.inc"; break;
   default : include("/sti/til/sider/fejl.inc");
}

?>

Nogle sider gør brug af en database til at hente teksten fra, og en
ordentlig side ville sørge for at rette <title> til og sende rigtige
fejlbeskeder, hvis nødvendigt og meget andet.

Min egen hjemmeside er opbygget efter samme princip - dog gør jeg
brug af såkaldte RewriteRules, så man kan nøjes med meget mere enkle
adresser til de forskellige side, f.eks.
   <http://www.thorsenholm.dk/links/tegneserier/>

> Og kan man bruge HTML til at gøre det?

HTML er et helt og aldeles statisk "sprog". Det eneste, det reelt
kan, er at beskrive et dokuments struktur.

Yderligere spørgsmål om PHP kan du stille i

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.thorsenholm.dk/fona/

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-05-04 16:16

Anders Thorsen Holm <usenet@thorsenholm.invalid> wrote:

> Det, der følger efter "?" er argumenter, altså værdier til en række
> variable, hvormed man kan bestemme hvad der skal vises på siden.

Bertel har i sit svar benyttet den mere passende betegnelse
"parametre", men hensigten med mit svar er den samme.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-05-04 17:50

Men kan man så ikke bruge et script af en eller anden art til at opnå det
samme?! At styre indhold et sted fra også design et andet sted. Lidt
ligesom CSS, hvor man jo også kan styre nogle ting fra et seperat
dokument.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-05-04 18:01

Martin Jørgensen <zijandk@yahoo.com> wrote:

> Men kan man så ikke bruge et script af en eller anden art til at
> opnå det samme?!

Hvad svarer du på? Det er lidt svært at se, når du ikke citerer noget.

> At styre indhold et sted fra også design et andet
> sted.

Det er jo lige netop det, der er humlen med server side scripting - eet
script tager imod parametre, og kan kalde andre scripts til at generere
passende top, bund, menu m.v.

> Lidt ligesom CSS, hvor man jo også kan styre nogle ting fra
> et seperat dokument.

Mnjaeh. CSS er blot et regelark, der kan fortælle noget om, hvordan
dokumenter med en given struktur skal repræsenteres. Serverside
scripting bruges i det relevante tilfælde til at samle dokumenterne ud
fra brudstykker; altså dokumenternes struktur bliver opbygget af hvert
brudstykke.

I sagens natur kunne avancerede(?) tabel-i-tabel-strukturer snildt
konstrueres med serverside scripting, da hvert script, hver funktion
blot bidrager med hver sin stump. Det gøres da også i vid udstrækning -
det gør det dog ikke mere "korrekt" eller fornuftigt.

Fra : Lars Raaby

Dato : 19-05-04 20:16

Martin Jørgensen skrev bl.a.:
> Men kan man så ikke bruge et script af en eller anden art til
> at opnå det samme?! At styre indhold et sted fra også design
> et andet sted. Lidt ligesom CSS, hvor man jo også kan styre
> nogle ting fra et seperat dokument.

Det kan du godt. Det hedder SSI
Du kan se det på www.html.dk

--