MS Windows
briani 27239
XP fryser efter opdatering - igen!
Fra : J & P

Dato : 18-05-04 12:30

Hej igen!

Så har jeg formatteret harddisken og geninstalleret en frisk XP + SP1a på en
ellers helt blank maskine Ingen andre partitioner eller lign. Så
deaktiverede jeg alle de tjenester som Thomas G. anbefalede (bortset fra
Systemgendannelsen - klog af skade ), og det ser fint ud;
netforbindelsen virker stadig.
Så gik jeg til Windows Update og hentede 17 opdateringer, som den sagde til
mig jeg skulle. Sidste gang jeg opdaterede hentede den iøvrigt også 17
(sikkert de samme) opdateringer. Det skal siges at det var første gang jeg
overhovedet har benyttet mig af opdateringer. Nå, men efter opdateringerne
installerede jeg NAV Pro umiddelbart efter for at være på den sikre side. Og
gudhjælpemig om den ikke fryser igen nu...
Jeg har ikke ladet den køre ret lang tid inden jeg installerede NAV, så jeg
ved ikke, om det kan have noget med den at gøre (det skulle da undre mig).
Nu har jeg så gendannet systemet (godt jeg ikke havde deaktiveret den) fra
lige efter det punkt, hvor den opdaterede med Sasser-patchen (KB 835732),
for den vil jeg jo gerne have med. Så min NAV røg også igen, men ligenu
kører de åbenbart fint.
Hvordan finder man ud af, hvilke opdateringer der er strengt nødvendige? Jeg
har jo ikke forstand på, om nogle af dem eventuelt kan undværes...

Når jeg er kommet hjem fra min gåtur - for at køle lidt af - vil jeg prøve
at geninstallee NAV og se, om det er den der driller.

Jeg synes bare det er lidt underligt, at systemet begynder at drille, bare
fordi man installee de anbefalede sikkerhedsopdateringer.

--
Hilsen Jakob :-|

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-05-04 13:13

J & P skrev:

> Så deaktiverede jeg alle de tjenester som Thomas G. anbefalede
> (bortset fra Systemgendannelsen - klog af skade ), og det
> ser fint ud; netforbindelsen virker stadig.

Vil det sige, at en Netstat -an i en kommandoprompt viser, at
alle porte er lukket?

> Det skal siges at det var første gang jeg overhovedet har
> benyttet mig af opdateringer.

Er det første gang du har installeret opdateringer, eller hvad
mener du?

> Nå, men efter opdateringerne installerede jeg NAV Pro
> umiddelbart efter for at være på den sikre side.

Jeg ville nok lige have ventet lidt med den for at tjekke efter,
om computeren også fryser, når NAV ikke er installeret.

> [...]
> ladet den køre ret lang tid inden jeg installerede NAV, så jeg
> ved ikke, om det kan have noget med den at gøre (det skulle da

Det skulle tværtimod ikke undre mig, hvis NAV er årsagen. Hvis
der er noget som kan få en computer til at gå i koks, så er det
programmer fra Symantec. Jeg taler af bitter erfaring.

> Hvordan finder man ud af, hvilke opdateringer der er strengt
> nødvendige? Jeg har jo ikke forstand på, om nogle af dem
> eventuelt kan undværes...

Alle sikkerhedsopdateringer er vigtige og ingen af dem burde
få din computer til at fryse. Man kan diskutere om de alle er
nødvendige og specielt nu, når du har lukket for de tjenester
som ormene udnytter, men alligevel er det nu det sikreste at
installere de sikkerhedspatches fra Microsoft efterhånden som
de udkommer.

> Når jeg er kommet hjem fra min gåtur - for at køle lidt af -
> vil jeg prøve at geninstallee NAV og se, om det er den der
> driller.

Hvorfor ikke prøve af, om du kan få computeren til at fryse
når NAV ikke er installeret? Spørgsmålet er så bare, om du
har fået muget helt ud efter NAV (programmer fra Symantec er
som regel svære at fjerne igen, når de først har været inde
i systemet), men hvis du er gået tilbage til et tidligere
gendannelsespunkt, så burde det hele vel være væk(?).

--
Hilsen
Madsen

Fra : John

Dato : 18-05-04 14:03

> [...]

> i systemet), men hvis du er gået tilbage til et tidligere
> gendannelsespunkt, så burde det hele vel være væk(?).

Ellers er der et par gode værktøjer her:

http://majorgeeks.com/download.php?det=460
http://majorgeeks.com/download.php?det=4134

Mvh John

---

Fra : J & P

Dato : 19-05-04 13:42

Hej igen!

Undskyld den lange svartid. Har ikke været hjemme.

> Vil det sige, at en Netstat -an i en kommandoprompt viser, at
> alle porte er lukket?

Ja, bortset fra en der hedder 1026 (tror jeg)

> Er det første gang du har installeret opdateringer, eller hvad
> mener du?

Ja, det er første gang jeg har installeret opdateringer til min XP.
Det er en brændt udgave, så jeg var ikke sikker på om man kunne gøre det
uden at blive opdaget...
Det var der så en der fortalte at det gør man ikke, så derfor prøvede jeg.

> Jeg ville nok lige have ventet lidt med den for at tjekke efter,
> om computeren også fryser, når NAV ikke er installeret.

[...]

> Det skulle tværtimod ikke undre mig, hvis NAV er årsagen. Hvis
> der er noget som kan få en computer til at gå i koks, så er det
> programmer fra Symantec. Jeg taler af bitter erfaring.

Jeg har nu gendannet systemet til lige før jeg installerede NAV, men den
frøs alligevel (?!).
Før hver af de 17 opdateringer (næsten) er der åbenbart blevet oprettet et
gendannelsesounkt, så jeg man kunne jo prøve at gå baglæns opdatering efter
opdatering og se hvornår den holder op med at fryse. Jeg ik så et punkt
tilbage på listen uden held. Ved næste gendannelse frøs den imens den var
ved at gendanne. Ikke godt... Så ville systemet slet ikke genstarte, men jeg
reddede den med opstart og F8.
Nu er jeg gået noget længere ned i listen og p.t. ser det ud til at virke.
Jeg ville jo gerne kunne skrive til Jer her i gruppen...
Så må jeg jo gå den anden vej (opad i listen).

> [...]
> som ormene udnytter, men alligevel er det nu det sikreste at
> installere de sikkerhedspatches fra Microsoft efterhånden som

Enig, men een af dem driller åbenbart...

> [...]
> i systemet), men hvis du er gået tilbage til et tidligere
> gendannelsespunkt, så burde det hele vel være væk(?).

Det tror jeg også. Jeg kan ihvertfald ikke finde noget der minder om den -
jo en enkelt "Symantec"-mappe med noget "LiveUpdate", men den har jeg
slettet.

Jeg er ved at løbe tør for ideer efterhånden.
Der var en der snakkede om en opdatering af bundkortet. Det har jeg aldrig
prøvet før - og det hører vel heller ikke hjemme hér.

--
Hilsen Jakob :-|

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 18-05-04 14:42

"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ellers helt blank maskine Ingen andre partitioner eller lign. Så
> deaktiverede jeg alle de tjenester som Thomas G. anbefalede (bortset fra

Har du deaktiveret "OPGAVESTYRING"?
den service skal Norton AV i en standard konfiguration bruge - i hvert
tilfælde i ver. 2002
Du kan efter installation af NAV disable automatisk søgning efter
opdateringer og først herefter disable opgavestyring i dine services.

/Jens

Fra : J & P

Dato : 19-05-04 13:43

> [...]
> Du kan efter installation af NAV disable automatisk søgning efter
> opdateringer og først herefter disable opgavestyring i dine services.

Det har åbenbart ikke noget med det at gøre (se ovenfor)

--
Hilsen Jakob

Fra : preben nielsen

Dato : 18-05-04 16:02

> [...]
drille, bare
> fordi man installee de anbefalede sikkerhedsopdateringer.

Efter i flere omgange de seneste år at have haft problemer med
Norton SystemWorks, så skulle intet undre mig mht. Norton.

Men har du prøvet at opdatere NAV også ??? Det kunne være, at de
har konstaterer en konflikt med Windows opdateringer og har taget
forbehold for det i en opdatering ?

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : steen

Dato : 18-05-04 21:43

Jeg havde samme problem, jeg smed NAV ud og downloadet avarst antivirus på
www.avarst.com (den er gratis), og siden har xp ikke frosset fast

Fra : J & P

Dato : 19-05-04 13:44

> Jeg havde samme problem, jeg smed NAV ud og downloadet avarst antivirus på
> www.avarst.com (den er gratis), og siden har xp ikke frosset fast

Hmm... Det lyder da glædeligt. Håber jeg kommer så langt også.

--
Hilsen Jakob