Veteranspørgsmål: Opbevaring af dæk i MEGE~
Fra : Lucas Jensen

Dato : 18-05-04 10:32

Hej,

Hvad skal man gøre hvis man skal opbevare gummidæk gennem mange år?
Hvad gør folk når de opbevarer særlige dæk som ikke produceres mere??
Jeg har selv nogle dæk, men har hørt at blødgøreren damper af med
tiden. Hvordan kan man forhindre dette? Har hørt at man skal lægge
dækkene i talkum. Virker det og hvorfor/hvordan? Hvad med at svejse
dækkene ind i en lufttæt plastfolie? Hvad gør
veteranbil/motorcykel-entusiaster når de stadig om mange år skal bruge
smidige dæk?

Lucas

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-05-04 11:10

> Hvad skal man gøre hvis man skal opbevare gummidæk gennem mange år?

Hej Lucas

Man konserverer dem med silikonespray og hænger dem op på to fix punkter ca.
30cm fra hinanden.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 18-05-04 20:54

Gummis holbarhed afhænger af flere ting:
Temperaturen - Jo lavere jo bedre. Det der sker er en blanding af
oksidering/ozonangreb på dobbeltbindingerne og som du siger fordampning af
olien der er brugt som blødgører. Begge processers hastighed fordobles hver
gang temperaturen stiger 10 grader, så kølig opbevaring gør meget.
Derudover gælder det om at have så få spændinger som muligt. Gummi har en
enorm 'Memory', og hvis det ligger på samme led i årevis - hænger på samme
måde - vil det kunne 'Huske' denne placering og hoppe til tidernes ende.
Derudover er ozonangrebene stress afhængig - Kig bare på sidegummiet på en
ældre bil. Revnerne i sidegummiet er næsten udelukkende ozonrevner. Gummiet
beskyttes fra fødslen af med et vokslag - Der tilsættes ca. 2% voks, der
diffunderer ud på overfladen. Det bliver brugt op på ca. 10 år - Derefter
kan silicone måske gøre gavn, men det det handler om er at få det pakket ind
i et eller andet - f.eks. en sort sæk.

Med venlig hilsen

Edvard Korsbæk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-05-04 21:03

On Tue, 18 May 2004 21:54:00 +0200, "Edvard Korsbæk"
<info@NOSPAMbb-soft.dk> wrote:

>det det handler om er at få det pakket ind i et eller andet - f.eks. en sort sæk.

Dæk må ALDRIG pakkes ind i en plastikpose, hvis det var dét, du tænkte
på med en sort sæk!

/Mogens

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 19-05-04 05:12

Jeg sad og kiggede lidt på mine liner fra i går aftes. Jeg var
laboratoriechef på en større gummifabrik i en del år, men jeg må indrømme at
det her ligger lidt udenfor mine erfaringer. På den anden side har man
eksempler fra en minesprængt båd fra første verdenskrig. Da man først i
1990'erne hævede den var galocherne i lasten stadig anvendelige og for den
sags skyld salgbare.

Altså:
Hovedproblemer:
Ozonangreb
Iltning
UV angreb
Fordampning af blødgører.

Løsninger :

Lav temperatur
Indpakning i sort plastik, din ide om at indsvejse i lufttæt plastik er
rigtig god!
Fordampning af blødgører er en ligevægt. Hvis der er 'Lidt' svær olie i
plastikposen vil der være ligevægt mellem olien indeni dækket og i
atmosfæren udenfor. Nu err det sådan, at olie i lidt større mængder trænger
ind i gummiet og kvælder det, så vi taler om mindre mængder - Nok til at
gøre en eventuel plastikpose fedtet indvendigt, men ikke mere. Den
højaromatiske olie der er i dæk kan du nok ikke skaffe - Den er
Dødningehoved mærket! - men brug en gearkasseolie.
Flyttes mindst en gang om året for at undgå 'Flade punkter'

Lidt nysgerrig - Hvorfor vil du gemme dæk så længe? selv 20" fordæk til min
Ariel er da til at skaffe med lidt besvær?