Ny vogn
Fra : thomas andersen

Dato : 18-05-04 10:13

Hej Gruppe,

imorgen kommer den, min nye bil. Efter altid at have kørt Passat har jeg nu
investeret i en Octavia 1,8T Elegance fra 2001 med 120000 på bagen. Prisen
er 184.500 hvilket jeg egentlig synes er OK, den ahr A/C, Parkeringssensor
og div andet. Det er dog første gang at jeg kører i en turbo, er der noget
jeg skal være opmærksom på ? Det er forøvrigt også første gang jeg har A/C
er der der noget jeg skal være opm. på og tjekke op på løbende.

Thomas

Fra : Jonas R.

Dato : 18-05-04 09:24

thomas andersen wrote:
SNIP
Det er dog første gang at jeg
> kører i en turbo, er der noget jeg skal være opmærksom på ?

Jeg kan ikke hjælpe dig med A/C, men du skal huske at hvis du lige har fyret
bilen af skal du ikke bare stoppe og slukke motoren. Så skal du enten lige
køre en lille tur eller lade bilen holde i tomgang. Det skyldes, at slukkes
motoren så køles turboen ikke og den kan så ta skade.

MVH
Jonas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-05-04 10:16

thomas andersen wrote:
> [...]
> A/C, Parkeringssensor og div andet. Det er dog første gang at jeg
> kører i en turbo, er der noget jeg skal være opmærksom på ?

Lad motoren blive varm inden den for lov til at arbejde (rigtigt).
Hvis den er kørt hårdere (hvilket den ikke tager skade af) skal du give
turboen lov til at slappe af inden du slukker. Dvs. ikke speederen i bund på
motorvejen for at køre ind på en rasteplads og slukke motoren med det samme.

I et par af mine 4x4 har jeg haft en turbo-timer, som får bilen til at kører
i ½,1,2,3 eller 5 min. efter man har taget tændingen fra. Den koster ca.
1.400 kr. I dag har jeg en alarm, som klarer det for mig. Det er rart, da
man så ikke skal sidde at tælle sek. inden man slukker.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lars

Dato : 18-05-04 10:55

Hejsa,

"thomas andersen" <thomas.andersen.fjern denne tekst.@electrolux.dk> wrote
in message news:40a9c5b6$0$289$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> jeg skal være opmærksom på ? Det er forøvrigt også første gang jeg har A/C
> er der der noget jeg skal være opm. på og tjekke op på løbende.

Vel nok kun, at den skal bruges jævnligt for ikke at gå i stykker - også om
vinteren. Min er bare altid slået til - så er man ude over det problem

** Lars