MS Windows
briani 27239
Hvordan installeres win98 på mit dualboot ~
Fra : Jakob

Dato : 18-05-04 08:56

Jeg har dualboot xp/w2k men vil gerne have win98 også for at forbedre
ydelse i spil. Men kan det lade sig gøre at tilføje dette system uden
det går ud over nuværende systemer ??

MVH

Jakob

Fra : Janner

Dato : 18-05-04 09:07

"Jakob" <nomail@nomail.no> wrote in message
> Jeg har dualboot xp/w2k men vil gerne have win98 også for at forbedre
> ydelse i spil. Men kan det lade sig gøre at tilføje dette system uden
> [...]

Normalt ville proceduren være installation af win 98 , 2000 og så xp så
ville det gå helt af sig selv. Kan anbefale at de f.eks. bruger partition
magic der har en glimrende boot maneger... Den har ejg selv brugt et par år
inden jeg droppede win 98 helt.

Der må oxo findes andre boot manegere der kan hentes gratis , men hvilken er
jeg ikke lige klar på ... prøv søg på google

Hygge

Jan

Fra : Jakob

Dato : 18-05-04 09:10

> Normalt ville proceduren være installation af win 98 , 2000 og så xp så
> ville det gå helt af sig selv.

Ahhh det var jeg bange for. Jeg gider nok ikke starte helt forfra med 3
systemer, håbede på at der var en anden mulighed

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-05-04 11:20

Jakob wrote:
> Ahhh det var jeg bange for. Jeg gider nok ikke starte
> helt forfra med 3 systemer, håbede på at der var en
> anden mulighed

Hvis du har en tom harddisk, så pil de andre fra og installér
Win98 på denne (som master). Sæt den derefter til slave
og sæt de andre til igen, så skal du bare ændre i boot.ini
for at kunne vælge de forskellige systemer.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-04 13:29

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> skrev :

> [...]
>og sæt de andre til igen, så skal du bare ændre i boot.ini
>for at kunne vælge de forskellige systemer.

Hmm - og hvordan kan Windows så ved opstart finde boot.ini?

Den skal ligge på c:\ sammen med et par andre filer.
--
Knud
http://hjemmesider.frac.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-05-04 14:02

Knud Gert Ellentoft skrev i et indlæg på usenet:
> Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> skrev :
>
> Hmm - og hvordan kan Windows så ved opstart finde boot.ini?
> Den skal ligge på c:\ sammen med et par andre filer.

Som Michael skriver, så skal man selv rette boot.ini manuelt efter at
man har sat den rigtige harddisk i PC'en igen.

I teorien burde det virke - om det gør det i praksis ved jeg ikke......

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-04 15:58

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev :

>Som Michael skriver, så skal man selv rette boot.ini manuelt efter at
>man har sat den rigtige harddisk i PC'en igen.
>
>I teorien burde det virke - om det gør det i praksis ved jeg ikke...

1. Man har en harddisk med Win 2000 + Xp, to partitioner, nu C +
D og som master.

2. Den disk bliver så ændret til slave og bliver D + E, når man
har lavet 3.

3. Smider en ny harddisk i med en partition som master og som så
bliver C.

Dvs. bootini m.m. ligger ikke længere på C:\ og hvordan skal
Windows i opstartsfrekvensen vide hvort den skal lede efter
boot.ini, som nu vil ligge på D?

Hvis det skal kunne lade sig gøre, så må¨man skulle have fat i et
program som Partition Magic for at kunne ændre på det eller
sikkert bedre en sep. bootmanager.

Nu ser jeg at Madsen har et godt svar.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 18-05-04 19:23

On Tue, 18 May 2004 16:58:04 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> [...]
>har lavet 3.
>
>3. Smider en ny harddisk i med en partition som master og som så

I Message-ID: <news:40a9e30d$0$11546$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
skriver Mikael jo netop, at den nye disk efter Win98-installationen
sættes tilbage som slave, og at øvrige diske sættes som før, så dit
argument nedenfor holder vist ikke...

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Edmund

Dato : 18-05-04 22:01

Jan Vestergaard skrev:

> Som Michael skriver, så skal man selv rette boot.ini manuelt efter at
> man har sat den rigtige harddisk i PC'en igen.
>
> I teorien burde det virke - om det gør det i praksis ved jeg
> ikke......

Det gør det ikke.
Win98 og 2000/XP har hver deres type bootsecter
Når man installerer f.eks XP oven på Win98 tager XP bootsectoren fra
Win98 og gemmer det i en fil kaldet BOOTSECT.DOS. og overskriver den
derefter med sin egen.
Og det virker kun hvis C-drevet er fat32.

Er hans nuværende diske NTFS bliver han nødt til at lave bootmenu på den
tredje disk.
Fjern de andre diske.
Installer Win98
Start en WinXP installation.
Kort tid efter start af installationen genstarter
installations-programmet, bootmenu og BOOTSECT.DOS. filen er nu
oprettet, og man afbryder bare XP installation.
Man skal så ændre boot.ini så den henviser til Win2000 / XP

Man kan evt sætte bios til at boote på sec/master, hvis man ønsker at
den gamle disk skal sidde som før.
--
Mvh Edmund

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 18-05-04 14:16

Hvis du har en passende partion der startert under 8 Gb græsen er det ikke
noget problem.

Jeg bruger XOSL boot manegere, XOSL er freeware

http://www.ranish.com/

Med XOSL kan jeg boote følgede:

Windows 98
Windows 2000
Spille PC (windows 98)
Windows 95
Dos 7.00
Dos 6.22 (winows 3.11)
Dos 3.11
Fedora Core 1 (linux)
LFS (linux)
Grub (linux boot manager)
cd-rom
diskette drev
Ranish Partition Manager

Jeg har installeret XOSL på dens egen 16 Mb partion,
men den kan også installeret på eksisterende fat partion.

Jeg mener det også er muligt at lave en bootdisk,
for at teste XOSL inden man installer på HD.
( detter undersøger jeg med det samme )

Jeg vil gerne give flere råd, hvis du beslutter at prøve,

Jørgen Lysgaard

[...]

mvh

Jørgen Lysgaard

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 18-05-04 14:31

Først beklager jeg at jeg gentog mig selv

> Jeg mener det også er muligt at lave en bootdisk,
> for at teste XOSL inden man installer på HD.
> ( detter undersøger jeg med det samme )

Der huskede jeg forkert

MVH

Jørgen Lysgaard

Fra : Jakob

Dato : 19-05-04 00:26

In article <40aa0ca5$0$253$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
j.lysgaard@mail.dk says...

> Jeg vil gerne give flere råd, hvis du beslutter at prøve,

Jeg overvejer det er lidt bange for smadre mit nuværende system, jeg
skal lige checke om jeg har en disk jeg kan spejle det over på før jeg
begynder

Det jeg har nu er en disk der er i ntfs, med 4 partitioner hvorpå der
er w2k på en og xp på en anden. Under opstart kan jeg vælge system med
xp bootloader.

Er det et udgangspunkt der kan bruges eller skal det være fat
formateret, så lige at win98 kun køres på fat

MVH

Jakob

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 19-05-04 09:31

Hvor stor er disken, hvilken størrelse har partionerne ?

Hvis du har en ledig disk, kan du helt risiko frit prøve XOSL

Under installationen tages backup af mbr som genetableres ved
afinstallering,
så risikoen for at smadre nuværende system er minimal.

XOSL skal installeres på fat (12,16 eller 32) partion ( den ligger sig i
roden med flere skjulte filer *.x*f )
eller på egen lille partion ( som også er fat )

Til Windows 98 bruger man normalt Fat32

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-05-04 14:23

Ja. <http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jakob

Dato : 19-05-04 09:36

> Ja. <http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm>.

Desværre er den disk jeg har ntfs formateret så det dur nok ikke

ellers tak

Jakob