dual speed hub
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 01-05-01 22:08

Hej!
Jeg er ved at skrive en opgave om ethernet hvori der indgår noget omkring
hubs,switches osv.
Vi kom til at diskutere ganske voldsomt hvordan en dual speed hub igrunden
varetager de data der kommer ind til den. Hvordan håndtere den rent praktisk
den situation hvor der en 100mbit port der sender til en 10mbit.
Sidder der noget switch agtigt imellem de dele eller? fordi umiddelbart har
jeg lidt svært ved at forholde mig til hvordan det hænger sammen.
Fordi som jeg ser det så er den næsten nød til at være halv advanceret for
at kunne tage bege typer (så den næsten *er* en switch?).
Ydermere hvordan foregår det helt teknisk med at få valgt om det er 10 eller
100mbit der bliver sat til? , er der rent elektrisk forskel i spændingerne
således man på baggrund af det kan vælge eller?

Håber der er nogen der kan kaste lidt lys over sagerne :)

/Dennis

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-05-01 22:32

Hej "Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk>

>Vi kom til at diskutere ganske voldsomt hvordan en dual speed hub igrunden
>varetager de data der kommer ind til den. Hvordan håndtere den rent praktisk
>den situation hvor der en 100mbit port der sender til en 10mbit.

En dual-speed hub består af to repeatere der er bridget.

>Sidder der noget switch agtigt imellem de dele eller?

Ja, en to-ports switche (bridge).

>Fordi som jeg ser det så er den næsten nød til at være halv advanceret for
>at kunne tage bege typer (så den næsten *er* en switch?).

Nej, det er basalt set to hubs der er forbundet med en to-ports
switch. Den deler langt flere karakteristika med almindelige hubs end
switche.

Læs her:
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hub
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub

>Ydermere hvordan foregår det helt teknisk med at få valgt om det er 10 eller
>100mbit der bliver sat til? , er der rent elektrisk forskel i spændingerne
>således man på baggrund af det kan vælge eller?

Der benyttes en protokol til at intiere et link. En given port
annoncerer sine egne "egenskaber" og lytter til link-partnerens. De
aftaler på den måde link-speed og duplex; det kaldes auto-negotiation.

Læs f.eks. http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=autonegot

Der er et par døde links (det er i øvrigt generelt for flere artikler,
det er lidt noget skrammel at folk flytter rundt på deres sider, men
jeg har ikke haft tid til at få rettet op på det)

Der er en ret god introduktion og gennemgang af auto-negot her:
http://www.scyld.com/expert/NWay.html

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 01-05-01 22:40

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message
> [...]
>
> Nej, det er basalt set to hubs der er forbundet med en to-ports
> switch. Den deler langt flere karakteristika med almindelige hubs end

Aha så var det som jeg troede.
En frygtelig bøvlet måde at lave en hub på! , men vil det så også sige at 10
og 100 mbit det er delt op i 2 forskellige kollisiondomæner eller?

> [...]
> annoncerer sine egne "egenskaber" og lytter til link-partnerens. De
> aftaler på den måde link-speed og duplex; det kaldes auto-negotiation.

Ahae

> Der er en ret god introduktion og gennemgang af auto-negot her:
> http://www.scyld.com/expert/NWay.html

Den vil jeg straks kaste mig over
Mange tak :)

/Dennis

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-05-01 22:45

Hej "Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk>

[dual-speed hub]

> men vil det så også sige at 10
> og 100 mbit det er delt op i 2 forskellige kollisiondomæner eller?

Ja.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Steffen Møller

Dato : 02-05-01 21:23

On Tue, 1 May 2001 23:40:05 +0200, "Dennis Pedersen"
<mig@NOSPAMjyde.dk> wrote:

>Den vil jeg straks kaste mig over
>Mange tak :)
>
>/Dennis

Du smider vel opgaven i binaer når den er færdig? og et link her?

Møller

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-05-01 21:59

"Steffen Møller" <steffen.moeller@mail.com> wrote in message

> Du smider vel opgaven i binaer når den er færdig? og et link her?

Huha nu sys jeg du presser den ;)
Den kommer sådan lidt omkring TCP/IP også men jeg skal da kaste den i binær
når den er færdig (afl fredag) hvorvidt det der står i den passer helt i
detaljer skal jeg ikke kunne sige men bare jeg kan røvrende censor så er jeg
glad :)

/Dennis

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 06-05-01 01:01

"Steffen Møller" <steffen.moeller@mail.com> wrote in message

> Du smider vel opgaven i binaer når den er færdig? og et link her?

Jeg magtede ikke lige at slåsse med OE og binære filer så jeg kastede den på
en side istedet..
http://www.3a2001.dk/endelig.exe (et rar archive indeholdende matematisk
model og rapport...)

/Dennis

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-05-01 22:50

Hej Lars Kim Lund <larskim@mail.com>

>Der benyttes en protokol til at intiere et link. En given port
>annoncerer sine egne "egenskaber" og lytter til link-partnerens. De
>aftaler på den måde link-speed og duplex; det kaldes auto-negotiation.

Og jeg glemte lige i farten at vi snakkede hubs, hvor duplex som
bekendt er fastlagt på forhånd, så i det tilfælde er der tale om
auto-sensing (detection).

http://twinpentium.lcp.linst.ac.uk/ethernet/AUTONEG.HTM

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-05-01 20:09

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse

> Og jeg glemte lige i farten at vi snakkede hubs, hvor duplex som
> bekendt er fastlagt på forhånd, så i det tilfælde er der tale om
> auto-sensing (detection).

He-he. Ja, det er jo under stor tumult og forstadier til håndgemæng slået
fast andet steds

mvh
Peter Ingsø Laursen

Fra : Eivind Olsen

Dato : 02-05-01 20:40

> He-he. Ja, det er jo under stor tumult og forstadier til håndgemæng slået
> fast andet steds

Don't mention ze war...........

Eivind