Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skarphed på Nikon D70
Fra : Anders Trolle

Dato : 17-05-04 23:08

Hej med jer,

Som den relativt nybagte ejer af et D70, vil jeg gerne høre gruppens mening
om skarpheden af billederne fra D70. Generelt er jeg ovenud tilfreds med
D70'eren, som er et helt suverænt kamera at arbejde med til daglig, og måske
har jeg gloet mig blind på visse billeder, men nogen gange syntes jeg godt
de kunne være en anelse skarpere.

Jeg er helt med på, at ved at fotografere i .jpg får man kameraets
post-processing med oveni (hvad dertil hører af sharpness osv), men jeg har
også skudt NEF billeder (Nikons RAW format) men også dér kunne jeg til tider
ønske lidt mere skarphed råt fra kameraet.

Jeg har skudt både med det medfølgende 18-70mm kit objektiv, samt med mit
Nikkor 50mm f/1.8. Sidstnævnte tegner en lille anelse skarpere end
zoomobjektivet, men stadig...

For at vise hvad jeg snakker om, har jeg uploadet et par billeder
fuldkomment råt fra kamera (advarsel: høj opløsning .

http://trolle.dk/test1.jpg (3.1 MB)
http://trolle.dk/test2.jpg (3.0 MB)

Det var bare lige nogen jeg drønede over i parken og tog for at vise
pointen - så jeg vil helst ikke dømmes på motivet. .
På begge billederne syntes jeg f.eks at de hvide blomsterklaser på træerne
gerne måtte stå skarpere. test2.jpg tog jeg med vilje, for at der skulle
være god afstand til motivet, men alligevel savner jeg lidt at kunne pege ud
helt nøjagtigt, at DER ligger fokus.

Billederne er begge taget i benhårdt solskin, men den viste skarphed ses
ofte tilsvarende, også under andre lysforhold og anden afstand. Min kone og
de fleste af mine venner siger at det er ih og åh så fine billeder, men det
hjælper jo ikke, når jeg selv syntes at de godt måtte være en smule skarpere
.

Så sig mig nu... er det mig som er blevet for kritisk, eller er der noget om
snakken?

Mvh.
Anders

Fra : Mic Holm

Dato : 17-05-04 23:24

Skarphed har ikke ret meget med kameraet at gøre, men med objektivet.

Dit kamera har en meget høj opløsning, og stiller derfor meget - meget høje
krav til objektiverne. Jeg har selv et Canon EOS 10D (6.3Mpix) og på det er
der kun Canons absolutte top objektiver ("L" objektiver) der kan følge med,
og de koster fra 7000 og op.

Hvis du bruger billige objektiver, bliver det aldrig helt skarpt.

Du kan vinde en del skarphed, ved at blænde ned. De fleste objektiver, selv
de billige, er skarpe ved f/11 og op. Ellers er der kun at købe bedre
objektiver.

En detalje er, at du kigger på billederne på en computerskærm, og zoomer
sikkert ind. Hvis du zoomer 4x ind på et digital billede på computeren,
svarer det til at trykke billedet i 2x2 meter, og så er det meget få
objektiver, analoge eller digitale, som tegner knivskarpt, så måske giver du
ikke kameraet en chance.

Lav nogen på papir, i A4 - så er de sikkert skarpe nok.

--Michael

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 17-05-04 23:44

Anders Trolle wrote:
> [...]
> de kunne være en anelse skarpere.

> Så sig mig nu... er det mig som er blevet for kritisk, eller er der noget om

Hej Anders.
Det kan hjælpe at give dem lidt USM i Photoshop. Jeg har lagt et
eksempel i dk.binaer under d70 skarphed. Det er muligt den har fået lidt
for meget, men det kan du jo eksperimentere med.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-05-04 01:00

Hej Anders!

Det medfølgende 18-70 objektiv er rimeligt skarpt - og 50 1.8 er særdeles
skarpt. Dine billeder er lidt svære at vurdere, da det ikke er let at vide
hvad du har fokuseret på. Nikon D70 har et kendt problem med at autofokus
ikke er kalibreret korrekt - det kan være tilfældet med dit. Stil nogle
CD'er op en lille smule forskudt fra hinanden i dybden, og fokusér på en af
dem. Sørg for at stå helt lige i forhold til testopstillingen. Hvis du har
et D70 med forkert kalibreret autofokus, vil du opleve at CD'erne bag den du
har fokuseret på, er skarpere end den du har fokuseret på. Så har du nok et
"backfocus"-problem, og skal gå til din forhandler. Mit er netop blevet
kalibreret, og det har hjulpet gevaldigt, dog har de vist kommet til at give
det lige en tand for meget, men det er vist også det første de har
kalibreret i Danmark (med det specifikke problem).

Og så skal du selvfølgelig passe på at vurdere billedet udfra hvad du ser på
skærmen. Hvis du viser billedet i 1:1 på en 21" med en opløsning på
1280x1024, vil det være langt større end det kan bære.

Mht. til blomsterne, er de overeksponerede, og der mistes detaljer. Du kunne
evt. via "exposure compensation" tvinge den til en lidt kortere
lukkertid/højere blændetal, men så vil resten af billedet også blive
mørkere.

Hvis du ikke er i besiddelse af et program der kan lave USM (Unsharp Mask)
eller lignende, har jeg her lagt et eksempel på hvad det kan gøre for dit
billede: http://inet.uni2.dk/~unimwl/test2.jpeg - argh, jeg ser lige, at en
anden har lavet samme trick. :) Nå, det er heldigvis det andet billede. :)

Skarpheden er dog kunstig - men den får billedet til at virke skarpere, på
samme måde som non-dSLR-digikameraer, der ofte tilføjer en del mere kunstig
skarphed end D70 gør som standard. Du kan i manualen finde anvisninger til
hvordan du skruer op for den kunstige skarphed i selve kameraet.

Kør din 50 mm 1.8 på 2.8 og opefter, så vil du også se en klar forbedring af
skarpheden. Og for at få stor dybdeskarphed, som er ønskeligt af billeder af
medsendte art, bør du køre et meget højt blændetal, men dog ikke så højt at
objektivet bliver uskarpt. Prøv omkring blænde 10-12 for dit 50 mm.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-05-04 02:04

"Anders Trolle"
> [...]
> .
>
> Så sig mig nu... er det mig som er blevet for kritisk, eller er der noget om

Begge billeder er skarpe, det første taget med zoom er ikke skarpt
i hjørnerne, men det er imo ikke så slemt.. Alle digitale billeder skal
have unsharp mask eller highpass filter, det gør kameraet i større
eller mindre grad ved jpg optagelser, men når du fotograferer raw
skal du selv tilføre "acutance" tror jeg det hedder, kontrast i detaljerne.
Det er og har altid været digital kameraernes svaghed, men let at
korrigere med usm eller highpass filter. Filteret skal tilføjes til aller
sidst..

Blomsterne er overbelyste og flyder ud og der er ikke meget at
gøre ved det i den slags lys, kontrasterne er større end kameraet
kan klare. Ved stærk sol og elementer af hvidt underbelyser jeg
konsekvent med 1/3-1bl, så er der en chance for at bevare højlysende,
omvendt i gråvejr overbelyser jeg med 1/2bl. (når jeg husker det)

Usm er et fremragende redskab, men jeg er begyndt at bruge
highpass filter mere, da der ofte er områder i et billede der skal
have forskellig styrke og der syns jeg highpass er mere fleksibel
og præcis at arbejde med.

Jeg har lavet et lille udsnit af mortens med usm og dit originale
og highpass filter 0,3 pixel i 4 lag, prøv at zoom ind på himlen
omkring skorstenene.. dk.binaer "test2plus"
-max-

Fra : Anders Trolle

Dato : 19-05-04 00:51

Hej igen,

Tak for de gode råd omkring sharpening af billederne. Jeg har selvfølgelig
prøvet det, og jo - billederne kan blive meget skarpe selv ved bare en lille
smule ekstra tilført skarphed. Skyder jeg i .jpg kan D70'eren også sættes
til at tilføje ekstra skarphed (har dog ikke testet det endnu), som
formentlig vil give et nogenlunde tilsvarende resultat.

Morten Wartou fik mig også til at tænke lidt over tingene, for hans gæt på
at jeg måske ser billederne i 1:1 på en 21" monitor i 1280*1024 var faktisk
TOTALT korrekt gættet. Til at starte med, forstod jeg ikke hvorfor han
syntes at dét at se billederne i 1:1 var for meget, men så tog jeg en lineal
og begyndte at regne, hvilket gav anledning til en aha oplevelse. Prøv at
følge mig:
Min skærms billedareal er præcist 40*30 cm, og med 1280 pixels på tværs er
hver pixel 0,3125 mm bred. Mine eksempel-billeder er 3008*2000 pixels, og de
ville altså - hvis skærmen var stor nok - fylde 94*58,6 cm. Kørte man
billederne ud på papir i samme størrelse, ville det svare til 81 DPI (eller
rettere: PPI). Dette er helt tydeligt en alt for stor forstørrelse, så klart
nok... min lup har været for stor. Tak for at bringe mig til at indse det.

For eksperimentets skyld satte jeg opløsningen op til 1600*1200 på skærmen,
og kiggede igen på de ubehandlede billeder. Kvaliteten oplevedes lidt bedre
end før. Lommeregneren siger at vi i denne opløsning har et billede på 75,2
cm i bredden og 102 DPI, så vi er stadig langt fra målet. Hvis man skulle
have hvad der svarer til 300DPI på en 21" monitor, ville opløsningen ende på
4724*3543 pixels.

I morgen vil jeg lige skyde et par testbilleder fra stativ af det samme
motiv, med hhv. den medfølgende 18-70mm zoom og den faste 50mm f/1,8 på
nogle mellemhøje blændetal. Så kan de som er interesserede, være med på en
sammenligning. Tak for nu

/Anders

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-05-04 10:57

Ja, det er rigtigt, man skal passe på med at forlange at et billede er
knivskarpt i 1:1 opløsning på en skærm. Opløsningen på skærmen er heller
ikke høj nok til at det kan se naturligt ud. Det giver en bedre oplevelse at
printe et billede i f.eks. A4 og så vurdere billedet. Et uskarpt billede
bliver naturligvis ikke skarpt, men det der kan opleves som mindre skarpt på
skærmen i 1:1 opløsning kan godt se fint ud på papiret.

--
Kind Regards,
Hans Kruse