Ankerlinks og base href
Fra : Steen

Dato : 17-05-04 20:32

Hvis jeg vil lave et internt link i et dokument til f.eks. det sted i
dokumentet, hvor der står <a id="hejsa"></a>, skriver jeg blot <a
href="#hejsa">Klik her!</a>. Men hvis jeg har

<base href="http://minserver.dk/" />

stående i headeren, så linker det interne link pludselig til
http://minserver.dk/#hejsa, og det går jo ikke.

Hvad gør man så?

Mvh Steen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-04 20:47

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev :

> [...]
>href="#hejsa">Klik her!</a>. Men hvis jeg har
>
><base href="http://minserver.dk/" />
>
>stående i headeren, så linker det interne link pludselig til

Skriver sidens navn

Hvad der skal afhænger lidt af hierakiets opbygning, i hvilke
mapper de ligger.

Måske bedre at bruge fuld sti så

--
Knud
http://hjemmesider.frac.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 17-05-04 20:48

"Steen" <virker@ikke.invalid> wrote:

> Hvis jeg vil lave et internt link i et dokument til f.eks. det sted i
> dokumentet, hvor der står <a id="hejsa"></a>, skriver jeg blot <a
> href="#hejsa">Klik her!</a>.

Eller endnu bedre - du sætter IDet på det relevante element:

<h1 id="hejsa">Hejsa!</h1>

> Men hvis jeg har
>
> <base href="http://minserver.dk/" />
>
> stående i headeren, så linker det interne link pludselig til
> http://minserver.dk/#hejsa, og det går jo ikke.

Netop. <base href=... /> angiver hvorledes relative URLer skal
håndteres - i dit tilfælde bliver #hejsa tolket ud fra
http://minserver.dk.

> Hvad gør man så?

Hvis du ved, hvordan selve dokumentet er placeres/tolkes ud fra
basen, kan du tilpasse dine interne links derefter.

Altså hvis du har et dokument på adressen

http://minserver.dk/foo/

og du har angivet basen til at være http://minserver.dk/

skal de interne links i dokumentet skrives således:

Et måske mere uddybende indlæg besvarende samme spørgsmål i alt.html:

<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&frame=right&th=9675d9d27d44d7e7&seekm=254dcsocdvvji8plu3ls38gcevcsn2n63f%404ax.com#link1>
<http://tinyurl.com/24e9x>

Se evt. på siden med mit CV, hvor jeg gør tilsvarende:

   <http://www.thorsenholm.dk/cv/>

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.thorsenholm.dk/fona/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-04 20:52

Steen skrev:

> [...]
>href="#hejsa">Klik her!</a>. Men hvis jeg har

><base href="http://minserver.dk/" />

>stående i headeren, så linker det interne link pludselig til

Hvad *jeg* gør? Undrer mig over at du skifter base når du gerne
vil linke internt.

Hvad *du* gør?

Bruger den komplette adresse i linket:
<a
href="http://mitheltegetdomæne.dk/detførstedokument.htm#hejsa">Klik
her!</a>.

--
Bertel

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 17-05-04 21:01

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Hvad *jeg* gør? Undrer mig over at du skifter base når du gerne
> vil linke internt.

Det har skam sine anvendelsesområder - på min hjemmeside (hvor jeg gør
brug af RewriteRules i .htaccess) gør det det noget nemmere at bevare
en logisk strukturering/addressering af mine dokumenter.

   Jarre-sektion:
       <http://www.thorsenholm.dk/jarre/>
   Links til tegneserier:
       <http://www.thorsenholm.dk/links/tegneserier/>
   Uddannelsesrelaterede links:
       <http://www.thorsenholm.dk/links/uni/>
   CV:
       <http://www.thorsenholm.dk/cv/>

Men, det kræver som sagt at man er lidt påpasselig med sine interne
links:

   Personlige oplysninger i CV:
       <http://www.thorsenholm.dk/cv#personligt>