Gul misfarvning af glasfiber - fjernes hvo~
Fra : Martin

Dato : 17-05-04 19:19

Hej NG

Er der nogle her som kan fortælle hvordan denne gule misfarvning som
glasfiber kan få fjernes. Jeg har læst om Oxalsyreopløsning,- har nogle
prøvet det?

Eller har I andre forslag til hvordan det kan fjernes?

/Martin

Fra : pc

Dato : 17-05-04 19:47

> Er der nogle her som kan fortælle hvordan denne gule misfarvning som
> glasfiber kan få fjernes. Jeg har læst om Oxalsyreopløsning,- har nogle
> prøvet det?

Hvis det er rust så kan du bruge saltsyre eller noget til at avsyre
rustfritstål med.
Jeg ved at min gamle far altid har brugt saltsyre til sin fiskebåd hvis der
var løbet rust ned ad siden på den.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-05-04 19:54

Martin wrote:
> [...]
> prøvet det?
>
> Eller har I andre forslag til hvordan det kan fjernes?

Her er hvad jeg gjorde i foråret med et nydeligt resultat:
Først en gang stærk glasfiberrens. Dernæst en gang oxalsyre, så en gang
rubbing også en gang marine polish. Polish og rubbing skal kombineres
med massere af knofedt. Oxalsyren påføres med en svamp og skal have lov
at sidde lidt og virke - det behøves at ikke at blive gnubbet. Hvis
oxalsyren tører ud inden det gule er væk, skal den bare have lidt mere.

Det er oxalsyren der fjerner de gule belægninger. Men for at give
oxalsyren optimale betingelser er det en god idé at fjerne olie, voks
osv inden, hvilket glasfiberrensen gør. Da der ikke er mere voks på
båden skal den have sådan noget bag efter. Jeg valgte at starte med en
gang rubbing fordi det stadig var massere af sorte striber som
glasfiberrensen ikke tog, men den er altså ikke nødvendigt hvis dit
fribord er blevet rent. Hvis det kun er lidt beskidt stadig, kan
marinepolishen måske tage det.

- Lars

Fra : Hanne og Hans

Dato : 18-05-04 08:23

Jeg har rigtig gode erfaringer med "Autosol" kromrens
Fjerner selv tjære, kan fås på en service station.
Hans.

Fra : Arne Sveipe Knudsen

Dato : 18-05-04 10:29

Jeg har brukt AUTOSOL Waterline Snabbrens. Dette er en fantastisk stoff.
Stryk på og la det virke i noen minutter, deretter vasker du det av. Det er
som et mirakel å se hvor godt det virker. Jeg kjøpte det hos Clas Ohlson i
Trondheim. Vet ikke om de har forretninger i Danmark.

Arne

Fra : Martin

Dato : 18-05-04 14:31

Tak for de gode forslag.

Mine misfarvninger er ikke løbevand fra rust, men den "alm." gule
misfarvning som kommer i vandlinien og som er trukket ind i
fiberen/topcoaten.

Dog er næsten hele min bund mere eller mindre farvet af det. Og det undre
mig da jeg aldrig har været så kraftigt plaget af det før.

Jeg har postet et par billeder af det i dk.binaer.

Vil det være muligt af fjerne det når det er så kraftigt, eller skal jeg
overveje om ny gang topcoat på bunden?

/Martin

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 18-05-04 19:18

> [...]
>
> Jeg har postet et par billeder af det i dk.binaer.
>
> Vil det være muligt af fjerne det når det er så kraftigt, eller skal jeg

Du skal prøve rådet med oxalsyre, kom oxalsyren i lunkent vand, påfør det
med en svamp og du vil opleve det rene trylleri. Har selv brugt knebet flere
gange, og er hver gang blevet imponeret over hvor nemt det er.

mvh Henning M