Ford Mondeo 2,5 aut 1997 - ryk ved i gangs~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 17-05-04 18:24

Bilen (med 250.000 km på tælleren) har en underlig sygdom:

Ved igangsætning giver bilen nogle ryk, og automatgearet hopper lidt i
mellem gearene. Men ikke hver gang. Måske er det

motoren der springer nogle tændinger over, måske noget andet, men
resultatet er nogle ryk.

Det er nemmest at fremkalde ved at holde helt stille og give gas til 1400
o/m og holde omdrejningerne der (blid igangsætning).

Rykkene kan komme lige idet man rører gaspedalen og de kan også komme
lidt senere - vistnok der hvor automaten skifter til

2. gear.

Giver man bare fuld skrue virker alting fint, men det du'r ligesom ikke i
bytrafik (!)

Overdrive til/fra betyder ikke noget. Sport eller Economy betyder ikke
noget.

Bilen har for nylig fået en totalrenoveret gearkasse på hos MR
Transmission (ikke en lille udskrivning...).

MR har derfor undersøgt bilen, da vi troede at fejlen var i gearkassen.
De søgte højt og lavt uden af finde fejlen, til sidst endte

de med at tage gearkassen af, sætte en anden på, konstatere at fejlen
stadig var der, montere "vores" gearkasse igen og

sende en regning (for fejlen var jo ikke deres, rimeligt nok).

Desuden har den været hos Ford (Scaniadam Lyngby) for at få:

- Ny toppakning (dyrt...)
- Udskiftet en vaccumslange, der var mør (den tog de gratis)
- Motordiagnose via computer
- Udskiftet en hastighedsgiver (dyr lille sag), der sad udvendig på
gearkassen (kunne skiftes nedefra, bilen var på lift).

Jeg har også prøvet at holde stille med venstre fod trådt hård på bremsen
og give gas op til 1500 o/m, holde den der 1 sekund

og så slippe gassen.

Hvis jeg gør det med gearvælgeren i stilling "1", så kører omdrejningerne
op og ned igen uden nogen ryk eller mislyde.

Hvis jeg gør det med gearvælgeren i stilling "D", så kører omdrejningerne
op uden nogen ryk eller mislyde, men på vej ned i

omdrejninger kommer der et ret voldsomt ryk ved ca. 1000 o/m.

Hvorfor er der forskel? Bilen står jo 100% stille i begge tilfælde?

Alle tips modtages gerne - i håb om at undgå den næste X gange 10000 kr
regning *suk*

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail
P.S: Svar havner i dk.fritid.bil da mange udbydere endnu ikke fører

Fra : anders majland

Dato : 17-05-04 18:39

> Ved igangsætning giver bilen nogle ryk, og automatgearet hopper lidt i
> mellem gearene. Men ikke hver gang. Måske er det

Check alle slanger ifb med indsugningen for utætheder - lyder som
sygdomsbeskrivelse på min mazda.

> - Udskiftet en vaccumslange, der var mør (den tog de gratis)

hmm - måske der er endnu en mør slange ...

/A

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 17-05-04 21:10

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in

> hmm - måske der er endnu en mør slange ...

Tja, det kan være - men motoren går imponerende jævnt ved tomgang, selv når
man flår i diverse slanger.

Nogen tricks eller typiske steder, man bør kigge?

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : anders majland

Dato : 17-05-04 21:26

> Tja, det kan være - men motoren går imponerende jævnt ved tomgang,
> selv når man flår i diverse slanger.
> Nogen tricks eller typiske steder, man bør kigge?

Ingen anelse - men min gik også ganske fint i tomgang.Men så snart
motoren skulle lave noget gik det galt. Jeg kunne f.eks også køre med
3000rpm iførste uden problemer. Sænkede jeg så roligt hastigheden gik
den i selvsving inden jeg nåede halvvejs ned til tomgang.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-05-04 18:43

Var fejlen der før der blev skiftet gearkasse, eller kom den lige efter?
Mange biler skal have nulstillet de adaptive motorfunktioner når man skifter
automatgear, er det gjort?

Bare for interessens skyld, hvad koster en gearkasse renovering, hvis man
ser bort fra montage?

Niels

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 17-05-04 21:04

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in

> Var fejlen der før der blev skiftet gearkasse, eller kom den lige
> efter?

Automaten døde ganske kort tid efter at vi havde købt bilen fra en
privat, så det er svært at sige. Og ganske kort tid efter at automaten
var blevet lavet røg toppakningen så hele motortoppen er blevet
afmonteret og påmonteret igen. Det gør det svært meget at sige, hvor
fejlen er.

> Mange biler skal have nulstillet de adaptive motorfunktioner
> når man skifter automatgear, er det gjort?

Øh - det ved jeg ikke. Men det tager ca. 8-10 timer at skifte gearkassen,
så i den tid er batteriet afbrudt - vil det ikke nulstille
motorstyringen?

Vi spørger Ford om det.

> Bare for interessens skyld, hvad koster en gearkasse renovering, hvis
> man ser bort fra montage?

Incl. montage blev det 23000 kr. Af- og påmontering kostede de 6000 (ca.)

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : alexbo

Dato : 17-05-04 18:45

"Niels Kristian Jensen" skrev

> Ved igangsætning giver bilen nogle ryk, og automatgearet hopper lidt i
> mellem gearene. Men ikke hver gang.

I dine lange række af fornuftige forsøg, synes jeg der mangler at prøve at
starte i de lavere gear.
Hvad sker der ved start henholdsvis 1, 2, 3, 4 ?, bak for dens sags skyld.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 17-05-04 21:08

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> prøve at starte i de lavere gear.
> Hvad sker der ved start henholdsvis 1, 2, 3, 4 ?, bak for dens sags

Der er kun ikke en pos 4 (men overdrive kan slås fra).

Det kan en sjælden gang lade sig gøre at mærke et ryk, når man starer i
position 2. Om det nogensinde er sket i pos 1 er jeg ikke sikker på, jeg
har prøvet en hel del gange både i pos 1 og pos 2.

Jeg har ikke prøvet i bak, det må jeg forsøge.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : alexbo

Dato : 17-05-04 21:35

"Niels Kristian Jensen" skrev

> Der er kun ikke en pos 4 (men overdrive kan slås fra).

Når du skriver overdrive, mener du så overgear, eller lock up, altså at låse
gearet fast i højgear.
Hvor mange positioner har du og i hvor mange kan du mærke noget.
Din metode med op og ned i D og 1, hvordan opfører det sig i P. og N.
Hvordan opfører den sig ved kørsel, altså ved f.eks. 80 slippe speeder helt
og give langsomt gas.
Som du selv er inde på, er det første man må finde ud af er, om det er en
gearting eller motorting.

Det er ikke nemt, men jo mere man prøver, jo tættere kommer man på
løsningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 18-05-04 06:56

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message news:<c8b9lm$9c3$1@news.cybercity.dk>...
> "Niels Kristian Jensen" skrev

> Når du skriver overdrive, mener du så overgear

Der skulle vistnok være et elektrisk overgear i den. Det kan slås fra
med en knap på gearvælgeren.

>, eller lock up, altså at låse
> gearet fast i højgear.

Der skulle vistnok være lockup i converteren (oliekoblingen). Den kan
man ikke styre selv.

> Hvor mange positioner har du og i hvor mange kan du mærke noget.

Der er følgende positioner:
1,2,D,N,R,P

Der er desværre ikke visning af hvilket gear, der faktisk er i brug,
på instrumentbrættet.

> Din metode med op og ned i D og 1, hvordan opfører det sig i P. og N.

Jeg holdt bremsen nede, og gassede op til 1500 o/m i 1,2 og D. 1 og 2
opfører sig ens, dvs. ingen ryk. I position D kommer der et ret
kraftigt ryk på vej ned i omdrejninger (ved ca. 1000 o/m). Jeg har
ikke prøvet i andre positioner.

> Hvordan opfører den sig ved kørsel, altså ved f.eks. 80 slippe speeder helt
> og give langsomt gas.

Jeg har aldrig mærket noget forkert når bilen kører over 30-40 km/t

Enig, desværre.

Mvh. NKJensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 14:46

> [...]
> op uden nogen ryk eller mislyde, men på vej ned i
>
> omdrejninger kommer der et ret voldsomt ryk ved ca. 1000 o/m.

Svært at sige når man ikke selv har prøvet, men jeg ville tippe på at det er
rimelig normal. Der sker det at du bruger motorbremsen hvor motoren faktisk
ikke får noget benzin. Når omdrejningerne så nærmer sig de 1000 RPM så skal
motorstyringen til at give lidt benzin igen for at kunne holde den i
tomgang. Derfor vil der altid komme et par ryk lige når den begynder at
hælde benzin ud til motoren igen.

--
Tom

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 18-05-04 20:44

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> [...]
> for at kunne holde den i tomgang. Derfor vil der altid komme et par
> ryk lige når den begynder at hælde benzin ud til motoren igen.

Du skriver "motorbremsen", det forstår jeg som at motorstyringen slet
ikke sender benzin ind når motoren kører i påløb (påløbsafskæring) - det
forstår jeg godt, på manuelle gear. Men kan en automatgearkasse
motorbremse så meget at afskæringen bliver aktiveret?

Jeg fatter bare ikke hvorfor der er forskel?

Bilen flytter sig jo ikke, så gearkassen skulle jo holde sig til første
gear uanset om jeg bruger stilling "1" eller "D", skulle jeg mene?

Din teori er interessant, så jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan
motorstyringen finder ud af at der er påløb - er det bare lavt tryk i
indsugningen samtidig med at omdrejningerne er over 1000?

Eller er det mere avanceret end som så?

Måske er det netop denne brændstofafskæring, der ikke virker efter
hensigten....

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 21:07

> [...]
> forstår jeg godt, på manuelle gear. Men kan en automatgearkasse
> motorbremse så meget at afskæringen bliver aktiveret?

Ja da

> Jeg fatter bare ikke hvorfor der er forskel?

??

> [...]
> motorstyringen finder ud af at der er påløb - er det bare lavt tryk i
> indsugningen samtidig med at omdrejningerne er over 1000?

Speederpos + bilens hastighed + RPM

> Eller er det mere avanceret end som så?
>
> Måske er det netop denne brændstofafskæring, der ikke virker efter
> hensigten....

Eller jo....
Den skal jo netop lave et lille ryk. Det gør den i hvert fald på min mondeo
1.8 (morfarmotor) og det bliver endnu mere tydelig når AC kører.

--
Tom

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 18-05-04 21:16

> Ja da

Godt, så har jeg fattet det.

> ??
Jeg mener forskel på at holde bremsen klodset og så gasse op til 1500 o/m
i hhv. stilling "1" og stilling "D".

Bilen står jo stille, så automaten bør forblive i gear "1" hele tiden.
Men der er forskel! I stilling "D" kommer der et ryk når omdrejningerne
falder til ca. 1000 (med sluppet speeder), det gør der ikke i stilling
"1".... underligt.

> Speederpos + bilens hastighed + RPM

Ikke indsugningstrykket? Nå, men jeg vil gerne vide lidt om hvordan
motoren måler de tre ting (så jeg måske lave lidt fejlfinding). RPM
kommer naturligvis fra tændingen, men bilens hastighed må vel være fra en
hastighedsføler på gearkassen? Og speederpos er vel et potentiometer
eller en kontakt for hhv. tomgang og fuldgas?

> Eller jo....
> Den skal jo netop lave et lille ryk. Det gør den i hvert fald på min
> mondeo 1.8 (morfarmotor) og det bliver endnu mere tydelig når AC
> kører.

Ja, der må komme et lille ryk, når motoren går fra 0 benzin til
tomgangsblanding, men det skal ikke være så meget ryk at automaten giver
sig til at skifte gear af det. Det kan ikke være rigtigt.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 21:24

> [...]
> hastighedsføler på gearkassen? Og speederpos er vel et potentiometer
> eller en kontakt for hhv. tomgang og fuldgas?

Jep et potentiometer og så glemte jeg MAF sensoren som måler luftmængden.

> Ja, der må komme et lille ryk, når motoren går fra 0 benzin til
> tomgangsblanding, men det skal ikke være så meget ryk at automaten giver
> sig til at skifte gear af det. Det kan ikke være rigtigt.

Næh så er det FOR meget.
Tror jeg ville prøve at rense MAF sensoren som Jan har beskrevet på gruppens
hjemmeside.

--
Tom

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 19-05-04 08:49

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:<40aa7039$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Jep et potentiometer og så glemte jeg MAF sensoren som måler luftmængden.

Jeg kunne godt få mistanke til potentiometeret, for så vidt jeg ved
"rykker" automaten i gasspjældet, når den skifter gear for at gøre
skiftet blødt.

Det passer også med at der nogle gange kommer et ryk idet man trykker
på speederen for at komme i gang.

Men det forklarer jo ikke, at bilen reagerer forskelligt på gasse-op
forsøget i hhv. stilling "1" og stilling "D".

(klip)

> Tror jeg ville prøve at rense MAF sensoren som Jan har beskrevet på gruppens
> hjemmeside.

Hmmm - fordi det er en almindelig fejl eller hvorfor mener du at MAF
sensoren kan være skyld i det?

Mvh. NKJensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 17:13

> Hmmm - fordi det er en almindelig fejl eller hvorfor mener du at MAF
> sensoren kan være skyld i det?

Fordi det tyder på at motorstyringen laver problemet. Da det er sjældent at
det er selve boxen der er noget galt med, så tror jeg mere på en
defekt/halvdårlig sensor som skal levere signal til motorstyringen.
Ikke til at vide hvilken software der ligger i styringen derfor kan det godt
være forklaringen på forskellen mellem 1 og D.

Desværre er de fleste værksteder slet ikke gearede til kryptiske el-fejl og
har jævnt svært ved at løse kundernes problemer.
Der er dog håb forude fordi der kommer en ny uddannelse eller speciale inden
for auto-elektronik (ikke at forveksle med autoelektro). Så om få år burde
værsktederne kunne klare flere af de elektronikfejl der giver kunderne grå
hår. Hehe om et par år så kommer en gut med sin laptop og slips og siger dig
hvad fejlen er

Hvis det værksted du bruger nu, ikke er i stand til at lokalisere fejlen så
find et andet hurtigt. Der er ingen grund til at du skal betale for ting som
de ikke har styr på. Måske hvis du ringer til Ford Danmark kan de oplyse
hvem i dk der har STYR på det med elektronik........siger de "alle" så klask
røret på da det er et useriøst svar.

--
Tom

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-05-04 20:19

"Niels Kristian Jensen" <midlerDYTtidig2004@tisDYTcali.dk> skrev i en
meddelelse news:40a8f523$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bilen (med 250.000 km på tælleren) har en underlig sygdom:
>
> Ved igangsætning giver bilen nogle ryk, og automatgearet hopper lidt i
> mellem gearene. Men ikke hver gang.

[snip]

Jeg har læst hele tråden og er kommet i tanke om at nogle aut.gearkasser
starter i gear "2" - hvis det er tilfældet med din Mondeo er det sikkert
fordi den laver kickdown til gear "1" du mærker det ryk du beskriver -
også fordi den kun gør det i "D".
Eftersom problemet åbenbart også var tilstede med en anden gearkasse
monteret skal fejlen findes i bilens elektronik.
Virker kickdown funktionen som den skal ?
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 26-05-04 18:24

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in news:2h731eF9prh7U1@uni-
berlin.de:

> [...]
> starter i gear "2" - hvis det er tilfældet med din Mondeo er det sikkert
> fordi den laver kickdown til gear "1" du mærker det ryk du beskriver -

Den burde vel også gøre det i stilling "2" ?

> Eftersom problemet åbenbart også var tilstede med en anden gearkasse
> monteret skal fejlen findes i bilens elektronik.

Enig

> Virker kickdown funktionen som den skal ?

Æh - det aner jeg ikke. Hvordan skal den virke? Der sker en hel masse når
man jokker sømmet i bund, men om det er et eller to gear eller lock-up plus
et gear, den skifter ned, det kan jeg ikke sige med sikkerhed.

Kickdown må vel være styret af en kombination af motoromdrejninger og
speederposition, antager jeg?

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail