Texas lommeregner problemer eller?
Fra : Jonas

Dato : 17-05-04 17:11

`Jeg har aldrig rigtig brugt det at opløfte i et minus tal, eks.

200^ (-20)

Men det vil min texas lommeregner slet ikke acceptere. Jeg får en
syntax error.

Jeg leger med en gældsformel der siger

G * r / ( 1-(1+r)^(-n) )

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 17-05-04 17:21

Jonas <jossyS@hotmail.com> wrote:

> `Jeg har aldrig rigtig brugt det at opløfte i et minus tal, eks.
>
> 200^ (-20)
>
> Men det vil min texas lommeregner slet ikke acceptere. Jeg får en
> syntax error.

Du bruger det forkerte minus. Der er to slags minuser: en operator og et
fortegn. Du skal bruge det sidste. På Texas lommeregnere har det som
regel samme knapfarve som tallene og på selve knappen står der: "(-)" og
ikke "-".

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Jonas

Dato : 17-05-04 17:32

On Mon, 17 May 2004 18:20:47 +0200, magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus
Marius Rohde) wrote:

> [...]
>fortegn. Du skal bruge det sidste. På Texas lommeregnere har det som
>regel samme knapfarve som tallene og på selve knappen står der: "(-)" og

mange tak, fandt den efter lang tid søgen :) Selvom den har sin egen
store centrale knap

Fra : Jonas

Dato : 17-05-04 17:35

Marius Rohde) wrote:

> [...]
>fortegn. Du skal bruge det sidste. På Texas lommeregnere har det som
>regel samme knapfarve som tallene og på selve knappen står der: "(-)" og

Hvad vil det egentlig sige at opløfte i minus-tal ?
Alts hvor jeg sagtens kan begribe opløft i positive tal, så kan jeg
ikke begribe denne reciprokke? udregning.

Atså i mit hoved kan man ikke opløfte i minus noget.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-05-04 17:54

Jonas wrote:

> Hvad vil det egentlig sige at opløfte i minus-tal ?
> Alts hvor jeg sagtens kan begribe opløft i positive tal, så kan jeg
> ikke begribe denne reciprokke? udregning.
>
> Atså i mit hoved kan man ikke opløfte i minus noget.

Her en tabel med 2 :

n : -2 -1 0 1 2 3 4
2^n : 2 4 8 16

Hvis du ser på tallene kan du se, at

- man går fra 16 til 8 ved at dividere med 2
- man går fra 8 til 4 ved at dividere med 2
- man går fra 4 til 2 ved at dividere med 2

Man *vedtager* nu at man definerer opløftning
med n=0, -1, -2 osv ved at forsætte mønstret.

Man får så:

- man går fra 2 til 1 ved at dividere med 2
- man går fra 1 til 1/2 ved at dividere med 2
- man går fra 1/2 til 1/4 ved at dividere med 2
- man går fra 1/4 til 1/8 ved at dividere med 2

n : -3 -2 -1 0 1 2 3 4
2^n : 1/8 1/4 1/2 1 2 4 8 16

Man er altså blevet enige om, at

-3 1
2 betyder ----
3
2

"Fidusen" ved denne vedtagelse er, at regnereglen

x y x+y
a * b = a

også gælder når x og y er negative.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-04 18:00

Jonas skrev:

>Hvad vil det egentlig sige at opløfte i minus-tal ?

At dividere med det opløftede tal.

2^2 = 4

2^-2 = 1/4

>Alts hvor jeg sagtens kan begribe opløft i positive tal, så kan jeg
>ikke begribe denne reciprokke? udregning.

Division er det modsatte af multiplikation.

>Atså i mit hoved kan man ikke opløfte i minus noget.

Næ, det er måske ikke helt let at begribe, men det giver nogle
pæne formler:

2^3 * 2^-3 = 8 * 1/8 = 1

2^3 * 2^-3 = 2^(3-3) = 2^0 = 1

--