Oliebehandlede træplader ?
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 17-05-04 15:34

Hej gruppe

Vi skal have ombeklædt hele i båden indvendig, og til det skal vi bruge
nogle træplader. Originalt er der brugt nogle plader der minder om
spånplade, men med meget store "spåner"... de trækker som man jo nok kan
regne ud meget fugt !!
Jeg har hørt at man kan få nogle oliebehandlede krydsfinersplader, er der
nogen der kender noget til sådan nogle fyre, og hvor de evt. kan købes ?
Skal bruge dem i området fyn/østjylland op til Randers.
Eller er der andre alternativer ? Kan man evt. bruge "vandfast" krydsfiner,
som man så lakerer/oliebehandler ?

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-04 19:50

Uheldigvis faldt Ole Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> Eller er der andre alternativer ? Kan man evt. bruge "vandfast"
> krydsfiner, som man så lakerer/oliebehandler ?

Det er vandfast limet!

Der er ikke noget træ, der er vandfast...(i ordets egentlige
betydning).

Der er altså en væsentlig forskel. Langt de fleste plader er i dag
vandfast limet, men Interiør plader er undtagelsen, så det duer ikke.

Birketræ dur ikke, det skal være enten en Østen- eller båd/mahogni
finer. Fyr /gran kan også bruges.

Men det kommer jo an på din båd. Krydsfiner har den ulempe, at det
*kun* kan bøjes på den ene led. Der kan altså *ikke* være tale om
dobbeltkrumning...

Men hvorfor ikke bruge brædder, eksempelvis profilbrædder i krisebær
eller en anden type. Det er nemmere at sætte op, og jeg synes, at det
er pænere. Men det er jo et spørgsmål om smag og behag.

Bruger du finer eller plader, så er det vigtigt at huske, at du
behandler dem på begge sider af hensyn til overfladespændingen. Husk
også, at du bruger noget olie/maling, som kan bruges indendøre, så I
ikke bliver forgiftet.

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 17-05-04 20:06

Tak for svarene Claus

> Der er ikke noget træ, der er vandfast...(i ordets egentlige
> betydning).

Derfor skrev jeg "vandfast"

> Men det kommer jo an på din båd. Krydsfiner har den ulempe, at det
> *kun* kan bøjes på den ene led. Der kan altså *ikke* være tale om
> dobbeltkrumning...

Man kan vel godt bukke dem et par cm pr. meter ?

> Men hvorfor ikke bruge brædder, eksempelvis profilbrædder i krisebær
> eller en anden type. Det er nemmere at sætte op, og jeg synes, at det
> er pænere. Men det er jo et spørgsmål om smag og behag.

Fordi de skal beklædes . Det havde jeg selvfølgelig ikke skrevet, men
pladerne bliver beklædt med noget marinebeklædning....

> [...]
> behandler dem på begge sider af hensyn til overfladespændingen. Husk
> også, at du bruger noget olie/maling, som kan bruges indendøre, så I

Betyder det at jeg med fordel kan oliebehandle pladerne inden jeg beklæder
dem ?

Jeg vil da stadig gerne høre hvis der er nogen der har kendskab til de
førnævnte oliebehandlede plader...

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-04 20:17

Uheldigvis faldt Ole Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Man kan vel godt bukke dem et par cm pr. meter ?

Nemt, også langt mere, men *kun* på den ene led. Finer bliver ødelagt
af at dobbetkrumme, selv den mindste lille smule.

> Betyder det at jeg med fordel kan oliebehandle pladerne inden jeg
> beklæder dem ?

Hvis det kun er til interiør, så er der ikke nogen grund til at
oliebehandle voldsomt meget. Og skal du lime beklædning fast, så skal
du heller ikke give dem for meget olie, så hæfter limen ikke.

Hvad med at bruge oliehærdede masonitplader. De er meget stærke, kan
dobbeltkrumme en smule og så er de kanon billige...

Men det afhænger naturligvis af afstanden på svøb eller spant.

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-05-04 08:57

> Hvad med at bruge oliehærdede masonitplader. De er meget stærke, kan
> dobbeltkrumme en smule og så er de kanon billige...

Aha, her var måske noget.... Vil løbe ned til den lokale byggehandel og se
om det er noget de kender Tak for det Claus.

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-04 09:15

Uheldigvis faldt Ole Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Aha, her var måske noget.... Vil løbe ned til den lokale byggehandel
> og se om det er noget de kender Tak for det Claus.

Men vær opmærksom på afstanden mellem svøb/spant. Er den for stor kan
pladerne risikere at bule. Men det kan man jo nemt løse ved at montere
dem på nogle langsgående brede lister.

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-05-04 09:34

> Men vær opmærksom på afstanden mellem svøb/spant. Er den for stor kan
> pladerne risikere at bule. Men det kan man jo nemt løse ved at montere
> dem på nogle langsgående brede lister.

Hvad vil du vurdere max. afstand må være ? De skal kun bruges i loftet, vil
gætte på at max spænd er på ca. 50 cm - går det til en ca. 5 mm plade ?

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-04 10:20

> [...]

> Hvad vil du vurdere max. afstand må være ? De skal kun bruges i
> loftet, vil gætte på at max spænd er på ca. 50 cm - går det til en

Nej, det er nok for meget. Men det afhænger også af, hvor lange
pladerne er.

Men når det er til et loft, så kan du sagtens bruge almindelig
krydsfiner. 12 mm er rigeligt...

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-05-04 12:42

> [...]
> pladerne er.
>
> Men når det er til et loft, så kan du sagtens bruge almindelig

Hmmm.... det lyder ikke godt....... Vil nu prøve at få fat i en enkelt plade
oliehærdet masonit, og se hvordan det ser ud.

/Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-04 12:46

> [...]

> Hmmm.... det lyder ikke godt....... Vil nu prøve at få fat i en
> enkelt plade oliehærdet masonit, og se hvordan det ser ud.

Jeg tror, at de på længere sigt vil begynde at bule...

Claus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-05-04 12:53

> Jeg tror, at de på længere sigt vil begynde at bule...
>
> Claus

Øv.... men hvad dælen gør jeg så ? Som du selv var inde på må der ikke være
dobbeltkrumning ved brug af krydsfiner, og det vil der komme ved monteringen
i vores båd !!!

Skal man ud i noget fuldstændig vildt, såsom plastikplader afstivet med R/F
stål ?????

/Ole