Tueholm sø - ørreder...?
Fra : David Konrad

Dato : 17-05-04 15:32

Jeg gæstede Tueholm sø tidligt i går morges - og fik en spejlblank ørred på
omkring 1½-2 kilo og 55-60 cm...(+en gedde og aborrer) Jeg så vel 20-25
ørreder springe, og jeg mødte nogle andre fiskere der havde fået en ørred
aftenen forinden. Hvor mon de kommer fra? Ved at søge på nettet kan jeg
erfare, at der tidligere er gjort fund af ørred i åtilløbet (den lille bæk
der fører mod Albertslund og Kanalen) - sportsfiskeren.dk har to af af disse
"sensationshistorier". Ifølge de fiskere jeg talte med, skulle ørrederne
komme komme ind når der er oversvømmelse mellem søen, Vallensbæk sø og
Vejleå - men det virker ærlig talt ikke muligt..? Samtidig har den lille bæk
rent faktisk en stenbund der ikke er helt umulig for ørreder at gyde i -
vandet glimrer dog totalt på mangel af småfisk, og der er ikke meget vand,
men det ved jeg af erfaring ikke hindrer ørreder i at gyde i dec-jan...Så
kender nogen noget til sagen...? Hvor stammr de fra etc..? Og i øvrigt -
uanset hvad - så synes jeg da det er lidt mærkværdigt, at ørrederne ikke
antager mere søørred-agtig farvedragt...Det "burde" de ellers gøre, uanset
om de er havørreder eller ej, efter x antal måneders/års ophold i en sø...

Fra : Carsten Samuelsen

Dato : 19-05-04 18:21

"David Konrad" <david_konrad_FJERN_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> om de er havørreder eller ej, efter x antal måneders/års ophold i en sø...

Hej David

jeg ved at for ca 12 år siden kom der en lastbil med et helt læs nogen af
dem var døde
og min far som arb i alb. kommune osse den gang fik de nogen med hjem.
åen er blivet lavet så de kan gyde i den men om de gør det ved jeg så ikke
håber du kan bruge det

Carsten