/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Installation af septiktank
Fra : Ole Rasmussen


Dato : 17-05-04 15:24

Hej gruppe

Vi har endelig fået købt drømmebåden, og er i gang med at sætte den i stand
fra A-Z. Det betyder bl.a. at vi skal have toilet i båden, men her er jeg
rendt ind i et "lille" problem. Septiktanken vil jeg gerne montere lige ved
siden af toilettet, men den kommer så til at ligge lige i vandlinien,
hvilket jo vil sige at den ved krængning kan komme under vandlinien.
Desværre er der ved den montering ikke plads til at lave en sløjfe med
antihævert, så det næste alternativ er placering i motorrum. Her er det så
jeg er i tvivl: Må tanken ligge højere end toilettet, og må den ligge i
motorrummet ? Der er masser af plads i motorrummet, så montering af
antihævert er muligt, men er det nødvendigt ved placering over
toilet/vandlinie ?
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig derude

/Ole



 
 
Ole Rasmussen (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Ole Rasmussen


Dato : 20-05-04 08:55

Er der slet ikke nogen der har monteret septiktank i deres både ????

/Ole



Lasse Rønlev (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Rønlev


Dato : 20-05-04 14:05

Jo, det har vi da!

Jeg forstår ikke hvad problemet er med at ligge septiktanken under
vandlinien?
Septiktanken behøver jo ikke konstant forbindelse med havvandet, faktisk er
det jo hele meningen med en septiktank. Og når den ikke har det, så er det
jo ligemeget om den er over eller under vandlininen.

Det er jo kun lige når den skal tømmes, at i får problemet - Og her kan man
så vælge at lave en sløjfe, hvilket du nævner at i ikke har plads til. (Men
der skal vel også være en pumpe af en slags? - Skal i så sidde nede i dørken
og pumpe?)
Men hvis tanken er lige OVER vandlininen, så er det jo ikke noget problem,
så skal i bare sørge for at tømme tanken i roligt vejr, eller når i krænger
til den modsatte side. (Og så skal der være en ventil der skal lukkes, når i
ikke lige skal tømme tanken...).

...Eller har jeg misforstået dit problem?
Lasse

"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse
news:40ac6429$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er der slet ikke nogen der har monteret septiktank i deres både ????
>
> /Ole
>
>



Carsten Holck (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 20-05-04 22:48

Heldigvis faldt Lasse Rønlev <6x122859@tiscali.dk> over tastaturet og
skrev i news:L12rc.751$Vf.14030@news000.worldonline.dk:
> Jo, det har vi da!
>
> Jeg forstår ikke hvad problemet er med at ligge septiktanken under
> vandlinien?
> Septiktanken behøver jo ikke konstant forbindelse med havvandet,
> faktisk er det jo hele meningen med en septiktank. Og når den ikke
> har det, så er det jo ligemeget om den er over eller under
> vandlininen.
Sådan ret principielt er det vel ikke en septictank du vil installere, men
en sortvandstank, En septictank er jo en slags gæringsbeholder og
fældningstank, hvor der er et afløb af *næsten* rent vand. Det der er
meningen i en båd er jo at du bringer *alt* dit kloakvand med i land til
tømning i det autoriserede kloaksystem. Derfor er tanken overhovedet ikke i
kontakt med havvand.
Hvis du vil tømme i havet skal du være mere end 12sm fra land *og* vest for
Skagen hvis du ikke vil i konflikt med havmiljøloven.

Hvad man så mener om miljøbelastningen fra lystsejlere kontra sæler o.lign
er en helt anden historie

/carsten



Ole Rasmussen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Ole Rasmussen


Dato : 24-05-04 12:40

"Lasse Rønlev" <6x122859@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:L12rc.751$Vf.14030@news000.worldonline.dk...
> Jeg forstår ikke hvad problemet er med at ligge septiktanken under
> vandlinien?

Så har jeg endelig fundet en løsning . Det bliver med tanken monteret
under vandlinien lige ved siden af toilettet. Skyllevand tager vi fra
vandtanken, og skal således "kun" have overløbssløjfe på den direkte
udtømning fra toilettet. Vi laver ikke udpumpning fra tanken, da havnen vi
skal ligge i har spildevandspumper installeret.

Men i skal have tak for svarene

/Ole




Alf (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Alf


Dato : 20-05-04 21:49

"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> wrote in message
news:40ac6429$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Er der slet ikke nogen der har monteret septiktank i deres både ????


Jeg har overvejet sagen. Efter lang betænkningstid har jeg besluttet at lade
være.
Jeg kunne måske få plads til en 50 liters, hvilket vel er til 1-2 kun dages
benyttelse. Der er toiletter i alle havne og på søen er det ikke et problem.
Det som vi lander er vist ikke noget i forhold til fiskenes og fuglenes.
I skolen lærte jeg vist et eller andet om en cyklus. Men har
desværre glemt det.
Jeg tror, at det med tør klosetter og kemikalier er værre for naturen end
den rene vare.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~




Lasse Rønlev (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Rønlev


Dato : 21-05-04 14:51


> Jeg har overvejet sagen. Efter lang betænkningstid har jeg besluttet at
lade
> være.
> Jeg kunne måske få plads til en 50 liters, hvilket vel er til 1-2 kun
dages
> benyttelse.

Hej Alf!
50 liter tager det altså lige noget tid at fylde, med mindre man har meget
dårlig mave, eller man er 8 fuldvoksne mænd ombord...
Det kommer jo også an på hvor meget og hvor lidt man sejler.. På en
døgnsejlads ville jeg være ked af at undvære toilettet. Ligesom det faktisk
er ret rart, bare at kunne "tage affære" nede på båden hvis man ligger
ligger yderst på bro 2358 i en eller anden havn.. Men det er jo smag og især
BEHAG...

Lasse



Steen Andreasen (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Steen Andreasen


Dato : 21-05-04 15:11

Hej

I min tidligere båd (Albin Alpha) lå tanken over vandlinien. Den havde ingen
pumpe, men blev tømt ved at åbne en ventil og lade tyngdekraften trække
indholdet ud. Fungerede stort set upåklageligt.

I min nuværende båd (Granada 34) har jeg monteret tanken på samme måde som I
Albin Alpha'en, men dog med en pumpe monteret til at sørge for tømning.
Pumpen er af den type der normalt bruges som lænsepumpe. Dette er efter min
mening den bedste løsning!!!!

mvh Steen



"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> wrote in message
news:40a8cad9$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Vi har endelig fået købt drømmebåden, og er i gang med at sætte den i
stand
> fra A-Z. Det betyder bl.a. at vi skal have toilet i båden, men her er jeg
> rendt ind i et "lille" problem. Septiktanken vil jeg gerne montere lige
ved
> siden af toilettet, men den kommer så til at ligge lige i vandlinien,
> hvilket jo vil sige at den ved krængning kan komme under vandlinien.
> Desværre er der ved den montering ikke plads til at lave en sløjfe med
> antihævert, så det næste alternativ er placering i motorrum. Her er det så
> jeg er i tvivl: Må tanken ligge højere end toilettet, og må den ligge i
> motorrummet ? Der er masser af plads i motorrummet, så montering af
> antihævert er muligt, men er det nødvendigt ved placering over
> toilet/vandlinie ?
> Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig derude
>
> /Ole
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste