Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Megapixel vs. Zoom - og råd?
Fra : rane

Dato : 17-05-04 13:47

Heya,

jeg er ved at researche lidt i digicams - skal have købt mit første
rigtige digital kamera her indenfor et par uger og vakler naturligvis
mellem et par modeller. Indtil videre har jeg fokuseret meget på
megapixel og optisk zoom.

Men hvor vigtig er megapixel EGENTLIG?

Prøv at læse følgende link:
http://www.dpreview.com/reviews/read_opinion_text.asp?prodkey=panasonic_dmcfz2&opinion=20587

Er det rigtigt at megapixel faktisk ikke betyder så meget så længe
lensen og optikken er god?

Jeg vakler mellem følgende digicams:

Sony T1 (5mp, 3x optisk zoom, dankortstørrelse)
Canon S1 IS (3.2mp, 10x optisk zoom med Image stabilizer)
Olympus C770 (4mp, 10x optisk zoom, divx movie)
Panasonic FZ2 (2mp, 12x optisk zoom med Image stabilizer)

Canon S1 IS fører kapløbet lige nu med stor optisk zoom med IS og
flere megapixel end Panasonic'en. Olympus C7xx serien har jeg lige
læst en del negativt omkring..ved ikke om der er hold i det. Sonyen er
stadig med pga. størrelsen og den store LCD skærm.

Kort om mine krav:
- skal både bruges indendøre og udendøre i al slags vejr
- gode makrobilleder
- god autofocus (evt. mulighed for MF)
- god optisk zoom
- max pris omkring 4000-4500 kroner

Nogen kommentarer og råd i forbindelse med disse 4 cams?

mvh
Rane

Fra : HKJ

Dato : 17-05-04 13:53

"rane" <me@REMOVEdarkforest.dk> wrote in message

> Men hvor vigtig er megapixel EGENTLIG?

Det kommer an på hvor store billeder du ønsker at udskrive, hvis du kun skal
bruge 10*15 cm og skærmstørrelse, så har du ikke brug for mere end 2
megapixels.

Se også her: http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm

Fra : rane

Dato : 17-05-04 14:06

On Mon, 17 May 2004 14:53:24 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Det kommer an på hvor store billeder du ønsker at udskrive, hvis du kun skal
>bruge 10*15 cm og skærmstørrelse, så har du ikke brug for mere end 2
>megapixels.

Jeg har faktisk ikke behov for at udskrive større billeder end det.
Men jeg har hørt folk sige at der alligevel er en pæn forskel på et
udprintet billede taget med et 2mp og et 4mp kamera?

Fra : HKJ

Dato : 17-05-04 14:24

> Jeg har faktisk ikke behov for at udskrive større billeder end det.
> Men jeg har hørt folk sige at der alligevel er en pæn forskel på et
> udprintet billede taget med et 2mp og et 4mp kamera?

Der er andre ting der påvirker kvaliteten. En meget vigtig parameter er
eksponeringen, over/under eksponering kan forringe billedkvaliteten
kraftigt.

Hvis du har en farveprinter kan du selv prøve at lave et par udskrifter i
2mp og 4mp kvalitet fra samme billede (Lav en resample til ønsket opløsning
af billedet, før du printer det).

Fra : Maj

Dato : 17-05-04 15:52

> Jeg har faktisk ikke behov for at udskrive større billeder end det.
> Men jeg har hørt folk sige at der alligevel er en pæn forskel på et
> udprintet billede taget med et 2mp og et 4mp kamera?

Hvis du udelukkende ser på antallet af pixels, er 4 mp tilstrækkeligt til A4
format og rigeligt til 13x18. Skal du kun se billeder på skærm er 2 mp
rigeligt og udprint op til 10x15 er fine.
Fordelen ved flere pixels er at du kan lave udsnitsforstørrelser.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-04 20:39

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvor store billeder du ønsker at udskrive, hvis du kun
skal
> bruge 10*15 cm og skærmstørrelse, så har du ikke brug for mere end 2
> megapixels.

Selvfølgelig har han brug for bedre opløsning. Bedre opløsning = bedre
mulighed for at beskære. Et 2 Mpixel-billede kan ikke beskæres ret meget,
før det ikke længere er værd at lave print af.

--
-Jens B.

Fra : HKJ

Dato : 17-05-04 20:53

> [...]
> mulighed for at beskære. Et 2 Mpixel-billede kan ikke beskæres ret meget,
> før det ikke længere er værd at lave print af.

Hvilket selvfølgelig er korrekt, men kun relevant hvis Rane vil arbejde med
sine billeder på en computer.

Fra : Henning

Dato : 17-05-04 18:21

"rane" <me@REMOVEdarkforest.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Olympus C770 (4mp, 10x optisk zoom, divx movie)
> Panasonic FZ2 (2mp, 12x optisk zoom med Image stabilizer)

hvis du vil have "mest af det hele" så undersøg:

http://www.pixmania.com/dk/dk/panasonic/dmc_fz10eg_s/45276/fiche.html

Havde det med i mine egne overvejelser, men da jeg havede en max. på ca.
3.ooo kr. faldt valget på Minolta Z2.

Nævner det kun fordi du har Panasonic FZ2 med i dine overvejelser.

mvh Henning

Fra : Henning

Dato : 17-05-04 18:29

"rane" <me@REMOVEdarkforest.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvor vigtig er megapixel EGENTLIG?

Det har meget med måden du fotografere på. Hvis du er typen der overvejer og
komponere dit billede så det endelige resultat er det du vil ha' så kan du
nøjes med få megapixels.

Er du derimod typen der tage øjebliksbilleder, knipser til højre og ventre
ved fester etc. så vil du have glæde af mange megapixels, da du
efterfølgende ofte vil have behov for at beskære dit billede.

mvh Henning

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-04 19:29

In article <40a8f667$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Henning wrote:
> [...]
> ved fester etc. så vil du have glæde af mange megapixels, da du
> efterfølgende ofte vil have behov for at beskære dit billede.

Man behøver ikke knipse til højre og venstre. Det sker ofte at man
får lyst til at prøve en lidt anden beskæring når man sidder med billedet,
eller man ikke havde zoom nok. I begge tilfælde er megapixels godt.

Jeg må indrømme, at jeg også tager en del billeder hvor jeg glemmer lidt
af kompositionen.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-04 20:44

"Henning" <Joh@nsen.dk> skrev i en meddelelse

> Er du derimod typen der tage øjebliksbilleder, knipser til højre og ventre
> ved fester etc. så vil du have glæde af mange megapixels, da du
> efterfølgende ofte vil have behov for at beskære dit billede.

Vrøvl. Verden er ikke sort/hvid. Min påstand er, at selv det mest grundigt
komponerede billede efterfølgende kan forbedres ved beskæring. Hvis du ikke
beskærer dine billede, så siger det mere om dine (mangelfulde) evner til at
evaluere et motiv, når du sidder i fred og ro hjemme foran computeren. Din
typebeskrivelse af, hvem der i dine øjne beskærer et billede, er en hån mod
alle, der tager fotografering alvorligt.

--
-Jens B.

Fra : Henning

Dato : 17-05-04 21:13

> "Henning" <Joh@nsen.dk> skrev i en meddelelse

> Vrøvl

Du forstod da ikke noget af det. Der bliver nævnt 2 yderpunkter og det tager
du som en hån?

Tsk! Tsk!

Henning