fast menu
Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 11:01

Hej NG
Jeg troede jeg skulle lave en menu i venstre side der blev stående så den
hele tiden er synlig, men.... der må være noget jeg har misforstået.
I CSS:
#menuleft {
position: absolute;
margin-left: 20px;
margin-right: 20px;
top: 20px;
left: 10px;
width: 140px;
height: 100%;
font-size: 18px;
color: #000000;
text-align: left;
float: none;
font-weight: bold;
}
Siden ligger på: http://www.non-nomen.dk/ny/
Hvad mangler jeg?

--
Hilsen
Mia

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-05-04 11:11

Mia J skrev:

> Siden ligger på: http://www.non-nomen.dk/ny/
> Hvad mangler jeg?

Start med at validere siden.

Standardlinks om validering følger:
   Hvordan: <http://www.html-faq.dk/1005.asp>
   Hvorfor:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 17-05-04 11:15

"Mia J" <sluddermor> wrote:

> Jeg troede jeg skulle lave en menu i venstre side der blev stående
> så den hele tiden er synlig

> #menuleft {
> position: absolute;

Position: absolute siger blot, at elementet skal placeres et bestemt
sted i forhold til det omgivende element:

<http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#absolutely-positioned>

Det, du søger er position: fixed

<http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#fixed-positioning>

men det understøttes desværre ikke af Internet Explorer, så her må du
benytte et hack, der får den til at imitere det ønskede:

<http://devnull.tagsoup.com/fixed/>

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.thorsenholm.dk/fona/

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 11:34

"Anders Thorsen Holm" skrev i en meddelelse:
> [...]
>
> men det understøttes desværre ikke af Internet Explorer, så her må du
> benytte et hack, der får den til at imitere det ønskede:

Hmmm da jeg havde skrevet det hack virkede det ikke med position: fixed så
prøvede jeg med absolute igen og nu virker det.
Tak for hjælpen

--
Hilsen
Mia

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 17-05-04 11:40

"Mia J" <sluddermor> wrote:

> Hmmm da jeg havde skrevet det hack virkede det ikke med position:
> fixed så prøvede jeg med absolute igen og nu virker det.

Har du prøvet siden i andre browsere? Lige nu er der ikke vertikal
scrollbar i Mozilla Firefox - formentlig grundet ovennævnte hack. Prøv
at placere al hack-specifik kode over i et style sheet, som kun
serveres til IE:

<!--[if IE]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ie.css" media="screen" />
<![endif]-->

Bemærk, at jeg aldrig selv har prøvet 'position: fixed'-hacket, så jeg
overser muligvis noget.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 11:52

> [...]
> <![endif]-->
>
> Bemærk, at jeg aldrig selv har prøvet 'position: fixed'-hacket, så jeg

Hej
Jeg har efter bedste evne fulgt ovenstående og nu ser det rigtigt ud i
Mozilla som den eneste.

--
Hilsen
Mia

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 11:42

"Mia J" skrev i en meddelelse:

> Hmmm da jeg havde skrevet det hack virkede det ikke med position: fixed så
> prøvede jeg med absolute igen og nu virker det.
> Tak for hjælpen

Der var jeg vist lidt for hurtig. Det så rigtigt ud i IE, men fungerede
hverken i Mozilla eller Opera.
Så ændrede jeg det igen til position: fixed og nu virker det ingen steder.
Må også lige indrømme at jeg ikke forstår ret meget at det der står på
<http://devnull.tagsoup.com/fixed/> for jeg har det bedst med dansk

--
Hilsen
Mia

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-04 11:59

Mia J skrev:

> [...]
>Så ændrede jeg det igen til position: fixed og nu virker det ingen steder.
>Må også lige indrømme at jeg ikke forstår ret meget at det der står på

Der står at du skal lave to CSS-afdelinger: én til IE og en anden
til de ordentlige browsere, og så skal du sørge for at de ikke
kan se hinandens kode. Det er det han kalder "conditional
comments". Der er nok nogle andre der kan give dig opskriften.

--
Bertel

Fra : Tine Müller

Dato : 17-05-04 11:48

"Mia J" <sluddermor> skrev
> [...]
> Så ændrede jeg det igen til position: fixed og nu virker det ingen steder.
> Må også lige indrømme at jeg ikke forstår ret meget at det der står på

Hvis du beholder de koder som du startede med og indsætter nedenstående i
din css-fil, så virker det ihvertfald i explorer 6 og Netscape 6 og så må du
læse dig til resten hvis det skal virke i yderligere browsere.

html
{
overflow: hidden;
}
body
{
height: 100%;
overflow: auto;
}

--

KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-04 16:30

Mia J wrote:
> Hej NG
> Jeg troede jeg skulle lave en menu i venstre side der blev stående så
> den hele tiden er synlig, men.... der må være noget jeg har
> misforstået.

Her kan du læse alt om, hvordan du opnår det ønskede, så det virker i alle
browsere:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Denne side er i sig selv lavet på den måde.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 17:04

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse:
> Her kan du læse alt om, hvordan du opnår det ønskede, så det virker i alle
> browsere:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
>
> Denne side er i sig selv lavet på den måde.

Hej Erik
Jeg mener at jeg har fulgt "opskriften" på omtalte side nu og alligevel er
det kun i Mozilla det virker.

--
Hilsen
Mia

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-04 17:33

Mia J wrote:

> Hej Erik
> Jeg mener at jeg har fulgt "opskriften" på omtalte side nu og
> alligevel er det kun i Mozilla det virker.

Men du kan da se, at min side virker både i Mozilla, IE og Opera. altså må
duhave glemt et eller andet. Måske skulle du også lige kigge på denne side,
for at få de enkelte elementer på siden anbragt rigtigt i forhold til
hinanden:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#menu

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 18:31

> [...]
side,
> for at få de enkelte elementer på siden anbragt rigtigt i forhold til

Jeg kan godt se at din side virker, men det eneste jeg kan få øje på er din
float: left som vel ikke skal bruges ved absolut positionering. Tingene
ligger jo også rigtigt i forhold til hinanden, menuen vil bare ikke stå
"fast". Der må være noget jeg har overset, men jeg overser det så stadig.

--
Hilsen
Mia

Fra : from south

Dato : 17-05-04 19:29

Hej Mia.
"Mia J" <sluddermor> skrev i en meddelelse

> [...]
stå
> "fast". Der må være noget jeg har overset, men jeg overser det så

Mia, vil du undgå gråt hår, så drop IE. Men du skal følge Eriks råd
slavisk, ellers virker det ikke, har selv masket med det, også med de
andre gode hjælpere i gruppen. Men IE er altså mærkelig. Mvh knud

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 21:10

"from south" skrev i en meddelelse:
> Mia, vil du undgå gråt hår, så drop IE. Men du skal følge Eriks råd
> slavisk, ellers virker det ikke, har selv masket med det, også med de
> andre gode hjælpere i gruppen. Men IE er altså mærkelig. Mvh knud

Hej Knud

Gråt hår er pænt, det er straks noget andet med alle de rynker jeg får og
droppe IE går vist ikke.
Det er svært at følge rådene slavisk når layoutet ikke er det samme. På
omtalte side er der to ting: menu og indhold. Når jeg så skal plukke fra de
eksempler jeg får serveret gør jeg det efter bedste evne og overbevisning.
Og så går det altså galt

--
Hilsen
Mia

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-04 22:54

Mia J wrote:

> [...]
> plukke fra de eksempler jeg får serveret gør jeg det efter bedste
> evne og overbevisning. Og så går det altså galt

Er url til dit forsøg stadig http://www.non-nomen.dk/ny/ ? Du har glemt at
indsætte den linje øverst i dokumentet, som får IE til at gå i quirks-mode:
<!-- Quirk on -->

Uden den linje får du ikke IE til at makke ret :(

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 01:10

> [...]
quirks-mode:
> <!-- Quirk on -->
>
> Uden den linje får du ikke IE til at makke ret :(

Så blev det skåret ud i pap og det hjalp. Tak
Jeg har altid troet, at der der stod <!-- her --> "bare" var kommentarer
egen hjælp

Nu er der to spørgsmål:

Nu er min doctype:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
fordi jeg valgte den der stod i eksemplet.
Så er der følgende 2 fejllinjer ved validering:
<link rel="stylesheet" href="script/stil.css" type="text/css" />
Når nu hele siden er skrevet i XHTML kan man så i stedet bruge en anden
doctype eller skal det hele ændres til html?

Mit andet spørgsmål drejer sig om at man nu ikke kan se "sidefod" i IE. Den
er ikke "fixed" og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få det beskrevet i
følgende, hvor jeg går ud fra at det skal stå:
<!-[if IE]>
body {
overflow-y: hidden;
}
div#indhold {
height: 100%;
overflow: auto;
}
div#sidefod {

}
<![endif]->

Siden ligger nu på <http://www.non-nomen.dk/non-nomen-da.html>

--
Hilsen
Mia

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-04 08:08

Mia J skrev:

>Jeg har altid troet, at der der stod <!-- her --> "bare" var kommentarer
>egen hjælp

En kommentar i HTML mærkes med <!-- og -->. I dit lille eksepel
er det altså kun "her" der er en kommentar. <!DOCTYPE> er derfor
ingen kommentar.

Bortset fra det står DOCTYPE jo før der står <html>, så det kan
slet ikke være en HTML-kommentar.

>Så er der følgende 2 fejllinjer ved validering:

I HTML er det ikke tilladt at slutte et tag inde i dets egen
parentes. Du skal altså fjerne de to afsluttende skråstreger.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-04 23:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> I HTML er det ikke tilladt at slutte et tag inde i dets egen
> parentes. Du skal altså fjerne de to afsluttende skråstreger.

Men Mia havde lige forklaret, at DTD skulle ændres til xhtml. Så skal de
skråstreger da netop *ikke* fjernes.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-05-04 09:35

Bertel Lund Hansen skrev:

> En kommentar i HTML mærkes med <!-- og -->. I dit lille
> eksepel er det altså kun "her" der er en kommentar. <!DOCTYPE>
> er derfor ingen kommentar.

Mnja - både og. SGML-specifikationen af kommentarer (som HTML
arver) er lidt tricky da den splitter kommentarer op i to dele - en
kommentardeklaration og et antal kommentarer.

Kommentardeklarationen har startkoden "<!" og slutkoden ">". En
kommentar starter og slutter med "--".

Det er muligt at have flere kommentarer inde i en
kommentardeklaration - men det er afgjort lettere at holde sig til
den simple definition - start: "<!--" og slut: "-->".

Doctypedefinitionen er altså ikke en traditionel kommentar - hvad
der heller ikke ville give mening, eftersom indholdet jo er
relevant at fortolke - men det står alligevel i en
kommentardeklaration.

> Bortset fra det står DOCTYPE jo før der står <html>, så det
> kan slet ikke være en HTML-kommentar.

Nej - men kommentarsyntaksen er som nævnt også lånt fra html's
"modersprog" SGML (Standard Generalized Markup Language). Der kan
sagtens være SGML-kommentarer både før, i og efter html-delen.

På siden her kan man læse lidt mere om sgml/html-kommentarer:
   <http://www.htmlhelp.com/reference/wilbur/misc/comment.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 11:08

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> sagtens være SGML-kommentarer både før, i og efter html-delen.
>
> På siden her kan man læse lidt mere om sgml/html-kommentarer:

Nu tør jeg snart ikke klippe i det jeg svarer på!
Min bemærkning var til følgende fra Erik Ginnerskov:

Ferieklar campingvogn til salg
www.jarmark.dk/camping

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-04 11:18

Mia J skrev:

>Nu tør jeg snart ikke klippe i det jeg svarer på!

Klip du bare med hård hånd.

>Min bemærkning var til følgende fra Erik Ginnerskov:

Ok ja, det forstod vi godt, men der er ingen garanti for at andre
ikke blander sig selv om man svarer en bestemt - og det er heller
ikke sikkert at de (vi) svarer på det der bliver spurgt om.

Sådan er debatgrupperne også.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-05-04 11:14

Mia J skrev:

> Nu tør jeg snart ikke klippe i det jeg svarer på!

Det skal du nu ikke være bange for.

> Min bemærkning var til følgende fra Erik Ginnerskov:
> Er url til dit forsøg stadig http://www.non-nomen.dk/ny/ ?

Det er jeg helt klar over. Tråden har bare drejet sig lidt i
retning om hvad kommentarer i det hele taget er. Det er der ikke
noget usædvanligt i.

Du har i øvrigt ganske ret i at kommentarer ikke *burde* gøre nogen
forskel - men for IE's noget specielle doctype-kontakt, har de
altså betydning. Forklaringen er at IE kun læser en doctype hvis
det er det første der optræder i en fil (evt. white-space dog
undtaget).
--
Jens Gyldenkærne Clausen