Alger, hvorfor det?
Fra : Per W.

Dato : 17-05-04 10:38

Har sett det er mange som har problemer med alger. Det har ikke jeg
(minimalt i hvertfall)

1 stk akvarie 320 liter.
Sandbunn
2 stk rødøret skildpadder.
25-30 fisker (deriblant 7 stk algespisere)
INGEN planter
Bytter vann nå ca 1 gang hver annen måned og da bruker jeg følgende metode.
Vann inn fra springen på ca 23 grader. Vann ut ved hjelp av hevert metoden
(3.5 meter ned). Dette står på i ca 30 minutter og det er INGEN fisker som
har dødd av dette.
4 x 230v 25Watt Halogen lys. (står på 12-14 timer om dagen)
2 x 36Watt UV lysrør pga. skildpaddene. (står på 3-4 timer om dagen)
1 stk JBL Cristalpro 500 utvndig filter.
1 stk Eheim invendig (lite) filter for å få sirkulasjon i vannet slik at det
ikke trengs planter for å lage oksygen i vannet.

Problemet med alger er ikke til stede. Det hender av og til det blir litt
alger på glasset når jeg har brukt UV lyset for mye eller solen har stått
rett på, men dette tørker jeg da bare bort med tørkepapir samtidig med
vannbytte og det er minimalt.

Min konklusjon.
1. Planter trengs ikke for å lage oksygen.
2. Planter fremmer algevekst.
3. Planter trengs IKKE for å ta opp avfalsstoffer i vannet/grusen (dette kan
komme av at paddene graver i grusen slik at det ikke blir tid for
avfalsstoffene til å utvikle seg til noe farlig)

/Per W.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-05-04 18:38

"Per W." <pwbuf@tiscali.no> skrev i en meddelelse
..
> Vann inn fra springen på ca 23 grader. Vann ut ved hjelp av hevert metoden
> (3.5 meter ned). Dette står på i ca 30 minutter og det er INGEN fisker som
> har dødd av dette.

Ja, vi oplever jo jævnligt at akvarister siger at de ikke har mistet fisk
ved deres metode, men hvor ved de det fra ?
Det kan man kun vide hvis man aldrig har haft en død fisk (og det er vist de
færreste beskåret) eller hvis man kan fastslå med sikkerhed en anden
dødsårsag, eks. ved obduktion

Mvh
Ole

---

Fra : Martin Heller

Dato : 17-05-04 23:28

Per W. wrote in
> [...]

> INGEN planter

> Min konklusjon.
> 1. Planter trengs ikke for å lage oksygen.

Det er der vel heller ikke nogen, som påstår? Vi er da
mange, som holder planteløse akvarier, og det er da en
kendt sag at mekanisk omrøring af vandet er en effektiv
måde at ilte vandet.

> 2. Planter fremmer algevekst.

Jeg kan ikke se hvordan du kan drage denne konklusion ud fra
de oplysninger du har givet her. Fordi du ikke oplever et
algeproblem, er det da ikke ensbetydende med, at der er en
sammenhæng mellem alger og planter.

Du skriver at du har 7 'algespisere'. Uden at vide hvilken
fisk der er tale om, vil jeg alligevel vove den påstand, at
hvis det er fisk, som lever af at raspe alger, så vi de
rigeligt kunne holde algebestanden i et 320 liters akvarium
nede. Det er sandsynligvis også nødvendigt at supplere
deres kost.

> 3. Planter trengs IKKE for å ta opp avfalsstoffer i
> vannet/grusen (dette kan komme av at paddene graver i
> grusen slik at det ikke blir tid for avfalsstoffene til å
> utvikle seg til noe farlig)

Du lader til at være af den overbevisning at nogen påstår at
planter er uundværlige for at have et akvarium kørende. Det
tror jeg ikke der er ret mange, der er enige i. Hvis
affaldsstofferne i et akvarium skull fjernes udelukkende
ved at høste akvarieplanter skulle der høstes planter i
store mængder hver dag. Tænk på hvor næringsholdigt det
proteinrige foder, der dagligt tilføres i de fleste
akvarier er. Og sammenlign med næringsindholdet i en
akvarieplante. Jeg tror du vil komme frem til at der skulle
høstes adskillige planter dagligt for at fjerne lige så
meget, som der tilføres.

Fra : Kim Bønlykke

Dato : 21-05-04 08:11

> 2. Planter fremmer algevekst.
hmmm...en meget simpel konklusion. Jeg har da en tilsvarende: Jeg har haft
barebottomakvarier (akvarier helt uden indretning) til discusopdræt. Disse
blev med tiden alget til. Så er min konklusion at glas - eller vand? -
fremmer algevækst.....
Alger kommer af: Forkert belysning (for lidt/for meget/for længe/forkert),
overskud af næring i vandet, eller dårlig vandkvalitet (overkud af
nitrat/phosfor). Sq da aldrig af planter?

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 21-05-04 10:07

Jeg ville lige indskyde jeg også har haft et kraftigt algeproblem. Jeg blev
rådet til at smide nogle flere plante i akvariet. Så jeg smed vandpest i det
og det vokser jo som ukrudt og tager således de næringsstoffer algerne
ellers ville have levet af. Dem samt 2 ancistrusmaller er nu skyld i at
vandet er krystalklart og at der ikke er en eneste alge at se. Belysningen
har også meget at sige men jeg var selv overrasket over hvor meget det betød
at smide de ekstra planter i.

Fra : Martin Heller

Dato : 21-05-04 12:57

Kim Bønlykke wrote in

> hmmm...en meget simpel konklusion.

Som ikke var min (Martin Heller). Kan du ikke lokkes til at
kigge på <www.usenet.dk> under citatteknik?

Du har fulgt op på mit indlæg, og indsat et udsagn i første
citatniveau, som ikke var mit men Per W's. Desuden er det
en god idé at svare /under/ det, man svarer på. På den måde
undgås forvirring om hvem, der siger hvad.

FUT: dk.admin.netikette

Fra : Per W.

Dato : 21-05-04 18:07

"Kim Bønlykke" <bonlykke@mail1.stofanet.dk> skrev i melding
> [...]
> overskud af næring i vandet, eller dårlig vandkvalitet (overkud af
> nitrat/phosfor). Sq da aldrig af planter?

<<klipp>>

Nå var dette mer for å få i gang en diskusjon rundt dette med
feilinformasjon fra alle 'såkalte' eksperter. Det blir jo påstått, eller på
det sterkeste anbefalt at man MÅ ha planter for å ta opp avfallsstoffer og
for å lage oksygen. Men man trenger ikke planter for å gjøre noe av dette,
man trenger heller ikke en luftpumpe. Det kan jo også hende at så fort man
har en plante i så blir det også bedre forhold for algene? Når det gjelder
lys så trenger man jo ikke lys når man ikke har planter og derved er man jo
kvitt enda ett problem for å få alger, fiskene bryr seg jo døyten om lys i
samme grad som plantene gjør. Det er jo også mye informasjon som sier at det
vil dannes giftige stoffer i vannet/grusen hvis man ikke har planter, men
dette stemmer ikke etter mine erfaringer, altså må det være veldig mange som
snakker veldig mye tull rundt dette med akvariehold. Det å si at man også
bare må bytte en hvis mengde vann viser seg jo også etter mine egne
erfarigner at bare er tullball. Det meste som blir sagt av 'eksperter' og de
på dyrebutikker henger ikke på greip. Men, det er mulig at hvis man holder
sepsiellt vanskelige fisker at dette har mer å si, jeg har bare helt vanlige
fisker som er kjøpt i en normal dyrebutikk og eneste kriteriet jeg har
sjekket er at de tåler en temp på rundt 25-27 grader. Gjør heller aldri noen
måling av verdier i vannet og tror heller ikek det er nødvendig. De fiskene
jeg har trives og lever og får unger (men de blir spist med en gang, men det
gjør ingen ting). Mangen av fiskene har nå levd i snart 2 år og noen blir jo
selvfølgelig spist og erstattet med nye, men det er ingen tegn til sykdom
eller andre deffekter på noen av fiskene. Hadde ett problem med en del små
hvite mark som fulgte med en rot, men da gikk jeg bare til innljøp an noen
'tigerbabs (tror det var det de het)' og så var det problemet løst.

/Per W.

Fra : Kim Bønlykke

Dato : 22-05-04 07:29

Per skrev:
> [...]

> hvite mark som fulgte med en rot, men da gikk jeg bare til innljøp an noen
> 'tigerbabs (tror det var det de het)' og så var det problemet løst.

Planter fordrer ikke algevækst - tværtimod de hæmmer algevækst, hvis de
vokser korrekt.
Planter har aldrig været nødvendige i et akvarie. De forbruger en minimal
mængde nitrat, men det er ikke noget der er værd at nævne sammenlignet med
vandskift og en effektiv filtrering.
Hvis bundlaget rådner - eller er i risiko for det - så hjælper planter ikke.
Her er det langt bedre at vende bundlaget lidt mens man skifter vand.
Eventuelt kan man tilsætte lidt hornsnegle, som graver rundt i gruset.
Planter forbruger desuden oxygen både nat og dag, men mest om natten.
Oxygenproduktionen fra fotosyntesen er så lille, at man skal have en halv
urskov i akvariet, hvis det skal have en målbar effekt.
Man behøver ikke en luftpumpe i et akvarie, hvis man har en anden form for
cirkulationspumpe. Oxygen optages i vandet gennem overfladen. Overfladen
skal derfor bevæge sig så meget som fiskearten tillader det.
Mvh
Kim