128000 bits..
Fra : Preben Graversen

Dato : 01-05-01 21:28

......bliver der reklameret med på en ISDN-forbindelse. Nuvel. 128000/8 =
15.6Kbs. Nu har jeg efter utallige tests på TDC ftp testserver foretaget
over alle døgnet timer ikke kommet over en hastighed på 10.75Kbs. Ved godt
min com-port giver max på 14.0Kbs, men når de 15.6 Kbs er stillet til
rådighed burde 14Kbs også være muligt.
IT-systemadministrator
Preben Graversen
www.lundgaarden.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-05-01 22:41

"Preben Graversen" <preben@lundgaarden.dk> wrote in message

> .....bliver der reklameret med på en ISDN-forbindelse. Nuvel.
128000/8 =

Det er båndbredden på din forbindelse. Og det er ikke løgn.

--

Men venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Working@Dual PPro-240

Fra : frank damgaard

Dato : 02-05-01 02:52

Preben Graversen <preben@lundgaarden.dk> wrote:

> .....bliver der reklameret med på en ISDN-forbindelse. Nuvel. 128000/8 =
> 15.6Kbs. Nu har jeg efter utallige tests på TDC ftp testserver foretaget

det er teoretisk maks. protokol overhead mv. sætter det i prakis lidt ned,
men 7-7.5 kbyte/sek per kanal er ikke helt ved siden af.

> over alle døgnet timer ikke kommet over en hastighed på 10.75Kbs. Ved godt
> min com-port giver max på 14.0Kbs, men når de 15.6 Kbs er stillet til
> rådighed burde 14Kbs også være muligt.

Din COM port et et af problemerne.
Standatd PC serialport har max 115200 bps hvilket er 11520 byte/sek
eller 11.25 kbyte/s.
Så der er absolut maksium du får over serielport, så de 10.75 er
ikke helt forkert.

Nogle bundkort og serielportskort kan via software sættes højere,
f.eks. til 230400 eller 460800 bps.
(led efter shsmod på http://www.devdrv.com/shsmod/ )

--
Frank Damgaard

Fra : Preben Graversen

Dato : 02-05-01 06:34

"frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller 11.25 kbyte/s.
> Så der er absolut maksium du får over serielport, så de 10.75 er

Ikke korrekt. Porten kører med 115000bps/8 = 14375Bps = 14.03KBps. En byte
er mig bekendt 8 bits og ikke 10 som du regner med.

> Nogle bundkort og serielportskort kan via software sættes højere,
> f.eks. til 230400 eller 460800 bps.
> (led efter shsmod på http://www.devdrv.com/shsmod/ )

Kender godt programmet, men det er ikke videreudviklet de sidste par år, og
er således ikke brugbar til hverken mit bundkort eller OS (Windows2000)

IT-systemadministrator
Preben Graversen
www.lundgaarden.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-05-01 14:22

Wed, 2 May 2001 07:33:32 +0200, skrev "Preben Graversen"
<preben@lundgaarden.dk>:

>Ikke korrekt. Porten kører med 115000bps/8 = 14375Bps = 14.03KBps. En byte
>er mig bekendt 8 bits og ikke 10 som du regner med.

Jeg kan ikke forklare det helt korrekt, men du kan via en normal
comport opnå en højere hastighed med bundlet ISDN end det du får.

Der er vist også noget med overhead.

> Kender godt programmet, men det er ikke videreudviklet de sidste par år, og
>er således ikke brugbar til hverken mit bundkort eller OS (Windows2000)

Ej korrekt, det er ikke mere end et ½ års tiden, der kom en ny build
og der findes også en til Win 2000, kræver dog at det er en engelsk
version.

Men derfor er det ikke sikkert dit bundkort er understøttet.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 24. marts 2001.

Fra : Commander Keen

Dato : 02-05-01 14:43

On Wed, 2 May 2001 07:33:32 +0200, "Preben Graversen"

> Ikke korrekt. Porten kører med 115000bps/8 = 14375Bps = 14.03KBps.
> En byte er mig bekendt 8 bits og ikke 10 som du regner med.

Ikke korrekt.

Du har start och stopp-bit på COM-porten också,
därför blir det 10 bitar!
I praktiken får du aldrig mer än ca 11 Kbyte/s via en 115200 COM-port.

--
+ Ken + ISDN-frågor?
Kolla här >>

Fra : frank damgaard

Dato : 02-05-01 14:19

> Ikke korrekt. Porten kører med 115000bps/8 = 14375Bps = 14.03KBps. En byte

serielport asynkron: 1 startbit 8 data bit og 1 stop bit i alt 10 bit.
Så min udregning er korrekt.

> Kender godt programmet, men det er ikke videreudviklet de sidste par år, og
> er således ikke brugbar til hverken mit bundkort eller OS (Windows2000)

Det virker hos mig, og linux , og er med kildetekst til senere versioner.

Ellers er alternativet en USB ISDN TA.
--
Frank Damgaard

Fra : Michael Nielsen

Dato : 02-05-01 18:37

> Ikke korrekt. Porten kører med 115000bps/8 = 14375Bps = 14.03KBps. En byte
> er mig bekendt 8 bits og ikke 10 som du regner med.

Det er kun delvist korrekt. Der bliver også sendt nogle kontrol bit,
til f.eks. fejlkorrektion. Det nytter jo ikke noget hvis der
forsvinder nogle bit undervejs.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 02-05-01 22:07

Michael Nielsen <michael@mnielsen.dk> wrote:

> Det er kun delvist korrekt. Der bliver også sendt nogle kontrol bit,
> til f.eks. fejlkorrektion. Det nytter jo ikke noget hvis der
> forsvinder nogle bit undervejs.

Nej, start og stop bit er fordi det er ASYNKRON seriel transmission.

Startbit er f.eks. altid 1 og bruges til at angive at nu kommer
f.eks. 8 bit data, stopbit er så altid 0 og angiver at nu er data slut.
Derved sikres også at startbit kan detekters i en tæt datastrøm.
Uden vil man ikke vide når man har data bits og hvornår de
enekelte bytes starter.

Fejlkorrektion er der ikke i asynkron serieltransmission.

Men der kan være fejlkorrektion i ISDN TA'en, ofte STAC,
ligesom der i analoge modem anvendes V42.

--
Frank Damgaard

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-05-01 17:55

> Fejlkorrektion er der ikke i asynkron serieltransmission.

Det jeg mente med "kontrol-bit" var, at der skal være nogle bit til at
styre transmissionen. F.eks. "Clear To Send", "End OF File", etc.

Uden disse signaler er det ikke sikkert at det modtagne er det samme
som det afsendte. Hvis der f.eks. ikke er nogle bit til at styre
hastigheden kunne man f.eks. risikere at dataene bliver
sendt hurtigere end de kan modtages.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk

Fra : Jackster

Dato : 02-05-01 15:34

Hey Preben

Har du USB port?

Hvis ja, så dit modem til denne port.

Hvilket modem har du?

Min erfaring er at Eicon diva modem'er ikke kommer meget højer end
10-13Kbit/s, Hvorimod Lasat Speed II kan klare max dvs. 15-16 Kbit/s på USB.

Jeg har været i kontakt med nogle stykker igennem tidens løb.

Har du problemer med støj på dine telefoner? altså hvis de er tilsluttet
ISDN!

/Jackster
lupo3l@mail.dk

Fra : Roland Hansen

Dato : 02-05-01 19:44

"Jackster" <!nygade33!@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min erfaring er at Eicon diva modem'er ikke kommer meget højer end
> 10-13Kbit/s, Hvorimod Lasat Speed II kan klare max dvs. 15-16 Kbit/s på

Hej "Jackster"!

Det undre mig, at du siger, at Eicon diva modemmer ikke kommer meget højere
end 10-13Kbit/s, da jeg selv kører med en og hvis jeg kun bruger den ene
kanal ligger jeg typisk på 7½-8Kbit/s og 15-16Kbit/s når jeg kører med
begge.

Roland

Fra : Jacob E.

Dato : 02-05-01 20:17

Her ville det nok være på sin plads at nævne, om du kan køre over 115200 på
din com-port, om du kører USB osv...

Hilsen Jacob.

Roland Hansen <roland.hansen@zybermail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cpksb$8ku$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Jackster

Dato : 03-05-01 10:49

Den tror jeg desvære ikke helt på!

Det er din com port du køre på og en kanals hastighed kan godt passe, men
din hastighed ved to kanaler tror jeg nu ikke helt på. Begræsning på com
port hastighed. kig op i tråd.

Hvilket program bruger du til at downloade med?? Jeg tror mere at det er
dette som viser for meget. Jeg har også downloadet med 18-20Kbit/s jv. nogle
ftp programmer og IE.

/Jackster

Fra : Roland Hansen

Dato : 03-05-01 17:09

Hej Jaster!

Der er også den mulighed, at bruger en hi-speedport eller evt. et prog. som
SHSMOD til at øger hastigheden.

Roland

Fra : Preben Graversen

Dato : 02-05-01 17:05

Takker for indlæggene. Især forklaringen om start/stop bits på com-porten
var ny.
Til Commander Keen: Flot side du har sat op.
Nu har jeg så kun at finde et godt/billigt USB-modem.

IT-systemadministrator
Preben Graversen
www.lundgaarden.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-05-01 20:34

> Nu har jeg så kun at finde et godt/billigt USB-modem.

Eller en ISDN-router.

Så ligger begrænsningen i dit 10baseT-interface (netkort).

--

Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Working@Dual PPro-240

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-05-01 12:10

> [...]
> 15.6Kbs. Nu har jeg efter utallige tests på TDC ftp testserver foretaget
> over alle døgnet timer ikke kommet over en hastighed på 10.75Kbs.

Hvis du laver en test med lidt færre lag (er nemmest med et test-apparat)
vil du fint kunne overføre de 128000 bps

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855