Politik mht. links
Fra : Henny

Dato : 17-05-04 09:16

Måske OT i denne gruppe, hvis det er tilfældet, håber jeg på tilgivelse,
idet jeg ikke har indhentet tilladelse.

Here goes: Skal man indhente tilladelse for at linke til andre folks
hjemmesider? Jeg har hidtil kun linket til organisationer (fx. w3c.org) og
det regner jeg med, at man godt må. Men hvis jeg skulle finde det relevant
at linke til f.eks. hjemmesideskolen.dk eller html.dk, hvor man kan finde
frem til navngivne personer, der står bag sitet, skal jeg så spørge disse om
lov? Jeg spørger ikke kun med henblik på de juridiske aspekter, jeg er også
interesseret i at høre, hvordan folk ser på det. Hvad er den "etiske"
holdning?

Mvh.

Henny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-04 09:39

Henny skrev:

>Here goes: Skal man indhente tilladelse for at linke til andre folks
>hjemmesider?

Nej! Hele nettet fungerer kun fordi vi linker til hinanden på
kryds og tværs.

> [...]
>frem til navngivne personer, der står bag sitet, skal jeg så spørge disse om

Nej.

>Jeg spørger ikke kun med henblik på de juridiske aspekter, jeg er også
>interesseret i at høre, hvordan folk ser på det. Hvad er den "etiske"
>holdning?

Link løs - men der er et par aspekter man skal tænke over:

Det er banalt at man ikke må frame andres sider (præsentere dem
som en lille del af ens egen side) - og det er ulovligt (brud på
lov om ophavsret).

Det vil være uetisk og kan være ulovligt (i specielle tilfælde)
at lave dybe links. Her er et eksempel (som man såmænd gerne må
lave hvis man vil. Det er mit eget program):

   http://lundhansen.dk/bertel/programmer/bp100.zip

Det er et link direkte til en fil på min hjemmeside. Sådan en
henvisning kan man nok godt lave som svar på en forespørgsel i
debatgruppe, men man kan ikke tillade sig at lægge det som en
permanent del af ens hjemmeside.

Der er en del diskussion om om det er tilladt at linke til andet
end folks forsider - det er især nogle aviser der har været om
sig hvad det angår. Jeg mener ikke der er hold i deres påstand:
at det skulle være forkert at linke til en underside, men man
skal selvfølgelig overveje om man derved sender folk til en side
med manglende eller mystisk navigering, eller der evt. er andre
problemer der fremkaldes af den direkte linkning.

Bemærk at nogle (især disse aviser) kalder den slags for "dybe
links". Det gør jeg ikke. Et dybt link skal præsentere noget
*andet* end en side som af webskribenten selv er beregnet på at
blive præsenteret for brugeren.

At linke til en hovedside er aldeles problemfrit (hvis det da
ikke er Al Quaida eller den lokale bombemands hjemmeside).

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-05-04 23:36

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Der er en del diskussion om om det er tilladt at linke til andet
> end folks forsider - det er især nogle aviser der har været om
> sig hvad det angår

De er nogle hylehoveder, er de.

> Jeg mener ikke der er hold i deres påstand: at det skulle være
> forkert at linke til en underside

Det mener jeg heller ikke der skulle være noget forkert i. Jeg
linker da gladeligt til
http://netplayer.swdc.dk/content.asp?station=19
som jeg har pillet ud af koden på http://dr.dk. Dette link ligger
i Foretrukne - og det eneste jeg skal bruge for at høre netradio.
Hvorfor skulle jeg starte DR's side op hver gang?

> skal selvfølgelig overveje om man derved sender folk til en side
> med manglende eller mystisk navigering, eller der evt. er andre
> problemer der fremkaldes af den direkte linkning.

Det er designerens problem - og dermed udgangspunktet for
hvorfor frames er det uddøende race. For bare få år siden blev
disse sider plastret til med javascript, for at undgå at det blev
vist uden navigation, eller blev lagt ind i folks egne frames, men
det er vist ikke så udbredt mere.

> [...]
> links". Det gør jeg ikke. Et dybt link skal præsentere noget
> *andet* end en side som af webskribenten selv er beregnet på at

Jeg vil da kalde
http://netplayer.swdc.dk/content.asp?station=19
for et dybt link, idet det normalt kun kan tilgås via et popupvindue
på DR's side.

Et dybt link er også
http://www.altomdata.dk/articles/default.aspx?idMag=17
som henviser direkte til en artikeloversigt i et bestemt blad - og det
kan jeg heller ikke se noget forkert i at linke til - det er vel derfor det
er lagt på nettet?

Der hvor det nok er mere problematisk, det er noget som
http://www.grundkortfyn.dk/netgis/defaultframes.asp?KUNDEGRP=14&KUNDENR=431
hvor dette kortmateriale er noget man skal betale for i dyre domme
for at måtte bruge det. Jeg har nu ikke haft problemer med at finde
et luftfoto af min ejendom, og et dybt link til samme, men de ved
godt hvad de vil have for det, hvis det skal bruges på en hjemmeside.
Det er heller ikke sikkert det fungerer som det skal på alle computere,
det er en side der virkelig trækker tænder ud - og noget der skal bruge
en del processorkraft.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk