Skærme
Fijala 3554
Billeder for mørke på pc
Fra : Anders Pedersen

Dato : 16-05-04 21:10

Vi har gået og sammen lignet billeder
fra vores digital kamara på vores to 2pcer

Men er kommet til dette at de på min pc ser ud som det er på skærmen på
kamaraet. men på min fars pc er 98% i den seneportion på 176 stk er
billederne for mørke.

Selv billeder der er taget udenfor er mørke

Men hvor for er de dette
er kameraet defekt.
hvis ikke kameraet fejler noget hvor er så fejlen

Skærmene er indstillet til to forskelige farve installinger

Lidt data
min pc
skærm:samsung syncmaster 753dfx
grafikort: onboard 4mb
Windows 2000 sp4
skærm indstilling 24bit 1024*768
farverne kan ikke blive højer

Min fars pc
Skærm: Hyundai7700
Grafikort: nvidia 64mb
windoows xpo pro
skærminstilling 32bit 1024*768

Kamaret er et Discount mærke
medion md6126

--
Med Venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : HCS [4000]

Dato : 16-05-04 21:45

I skal kalibrere begge skærme ens. F.eks til gamma 2.2
Så vil billederne se ens ud.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-05-04 21:50

Anders Pedersen skrev:

> Men er kommet til dette at de på min pc ser ud som det er på
> skærmen på kamaraet. men på min fars pc er 98% i den
> seneportion på 176 stk er billederne for mørke.

Ikke to skærme er ens. Det er derfor man kalibrerer skærme til
en kendt standard for at få dem til at vise farver nogenlunde
ens.

> Skærmene er indstillet til to forskelige farve installinger
>
> min pc
[..]
> skærm indstilling 24bit 1024*768

> Min fars pc
[..]
> skærminstilling 32bit 1024*768

24-bit og 32-bit giver det samme antal farver, hvilket er 16.7
millioner (eller ægte farver, som det også kaldes), så det er
ikke derfor I ser forskel på farverne. Jeres to skærme gengiver
bare ikke farver ens og derfor ser billederne heller ikke ens ud.

Krydspostet til: dk.fritid.foto og dk.edb.hardware.skaerm.
FUT til: dk.edb.hardware.skaerm.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : TC

Dato : 16-05-04 22:12

"Anders Pedersen" <> skrev i en meddelelse
> [...]
> er kameraet defekt.
> hvis ikke kameraet fejler noget hvor er så fejlen
>
> Skærmene er indstillet til to forskelige farve installinger

Hej Anders

Det har intet med hverken grafikkort eller Windows version, at gøre.
Der er tre ting der spiller ind her:
1) Kalibrering af skærmen
2) Skærmens alder
3) Kalibrering af skærmen

Mvh.
Tommy

Fra : N_B_DK

Dato : 17-05-04 09:56

In news:<40a7d900$0$215$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
TC <sgtommyc@fjernyahoo.dk> wrote:
> Det har intet med hverken grafikkort eller Windows version, at gøre.
> Der er tre ting der spiller ind her:
> 1) Kalibrering af skærmen
> 2) Skærmens alder
> 3) Kalibrering af skærmen

Farve temperatur, kan muligvis også spille ind (men det hører jo egenligt
også under kalibrering af skærmen)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Maj

Dato : 18-05-04 11:59

> billederne for mørke.

> Grafikort: nvidia 64mb
> windoows xpo pro

Udover justering af selv skærmen er der følgende muligheder:
Hvis ikke du/I har opdateret nVidia så opdatér til sidste nye driver - p.t.
version 56.72.
Gå ind i egenskaber for skærm - avanceret og klik på Grafikkortet. Under
farvekorrektion finder du/I mulighed for at regulere lysstyrke, kontrast og
gammakorrektion. Justér indtil det passer med originalbillederne.
Anvender du/I Adobe, Paint Shop Pro el. lign. kan gamma reguleres i selv
programmet. Fx i Paint Shop Pro: File - Preferences - Monitor Gamma... -

Venligst