MS Windows
briani 27239
XP installation?
Fra : Musaeus

Dato : 16-05-04 20:33

Hej NG,

Da jeg efter hånden er blevet godt træt af min Win98, der dels er blevet ret
langsom med tiden (4 år uden geninstallation), periodisk giver BSOD og ikke
vil lukke korrekt ned - overvejer jeg nu at prøve lykken med XP og har i den
forbindelse nogle spørgsmål til jer der kører eller har kørt XP:

-kan XP køre fornuftigt på en P-III 800 Mhz med 256 MB RAM?
-med andre ord vil det sandsynligvis opleves hurtigere eller langsommere end
98?
-er en win98 OEM CD god nok til en opgraderingsversion af XP Home Edition?
-kan min Office 2000 installeres og køre på XP, eller skal den også
opgraderes?

Vores maskine har i dag et C-drev 10Gb (3 ledig) primært til Windows og
programmer og et D-drev 10 Gb (6 ledig) til data/dokumenter.
Min umiddelbare plan er at kopiere alt det jeg ønsker at gemme fra C til D
og installere XP på C. Bør C-drevet formateres inden? eller skal jeg blot
omdøbe Windows, programmer etc., hvis formatering, hvilken type FAT32, NTFS?

Hvilken strategi kan i anbefale?

Mvh
Jesper

Fra : Musaeus

Dato : 16-05-04 20:41

Undskyld for dobbelt indlæg - sad vist og fumlede lidt!

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-04 21:00

Først vil jeg råde dig til lade være med at poste samme indlæg to gange. Der
bliver oftest set ondt på det.
Jeg er nu lidt ligeglad, det kan jo være en fejl...

> [...]
den
> forbindelse nogle spørgsmål til jer der kører eller har kørt XP:

4 år uden geninstallation af Win98??? Utroligt at den stadig virker!!!

> -kan XP køre fornuftigt på en P-III 800 Mhz med 256 MB RAM?
> -med andre ord vil det sandsynligvis opleves hurtigere eller langsommere
end
> 98?

XP vil køre langsommere, ingen tvivl. Men det bliver opvejet af det store
teknologiske spring du vil tage.
Det er et langt bedre OS!
Med det sagt, vil XP dog køre ganske fint på en P3 800MHz. XP er mere
hukkommelsesafhængig end CPU-afhængig. Jeg ville satse på ihvertfald 256MB
RAM ekstra oveni. Helst 512MB ekstra.

> -er en win98 OEM CD god nok til en opgraderingsversion af XP Home Edition?
> -kan min Office 2000 installeres og køre på XP, eller skal den også
> opgraderes?

Din OEM cd kan sagtens bruges til opgradering til XP HE. Men lav hellere en
ny installation med en fuld version af XP (ingen opdradering), det giver den
"reneste" installation.
Office 2000 vil virke uden problemer.

> [...]
> og installere XP på C. Bør C-drevet formateres inden? eller skal jeg blot
> omdøbe Windows, programmer etc., hvis formatering, hvilken type FAT32,

Red alle de data der skal reddes og formater C:
Installer XP med NTFS, det er det mest stabile. Installer programmerne
forfra bagefter.

> Hvilken strategi kan i anbefale?

Red data, installer XP (vælg formater C: med NTFS i løbet af
installationen), kør Windows Update, installer programmer forfra.

Sidst ville jeg vælge Pro istedet for Home. Der er ikke den store forskel,
men bare fordi den har de fleste muligheder.

Christian

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-05-04 21:08

Christian Spøer wrote:
> 4 år uden geninstallation af Win98??? Utroligt at den stadig virker!!!

Hvorfor? Det er da et spørgsmål om hvordan stryresystemet bliver behandlet.
Hvis der ikke har været afinstalleret mange programmer og hardwaren nogenlunde
den samme, kan jeg ikke se noget til vejen for at en Win98 installation kan opnå en
så anselig alder.

mvh
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 20:53

> [...]
nogenlunde
> den samme, kan jeg ikke se noget til vejen for at en Win98 installation

Så har computeren godt nok også kun lavet lige absolut det allermest
nødvendige... Og der er blevet passet meget godt på det.
Da jeg havde Win98 kunne jeg ikke holde det ud efter 6 måneder som det
højeste! Og jeg passer generelt meget på med hvilke programmer der ryger ind
og ud. Opgraderede vist kun et grafikkort i den tid jeg brugte det.

Christian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-05-04 21:51

> 4 år uden geninstallation af Win98??? Utroligt at den stadig virker!!!

Jeg kender da nogle der har kørt Windows 95 i omkring 8 år på
original-installationen.

> XP vil køre langsommere, ingen tvivl.

Det er nu ikke min erfaring. Har man blot RAM nok og slår alt gejlet
fra, så er det mindst lige så hurtigt som Windows 98.

> Det er et langt bedre OS!

Helt enig.

> Med det sagt, vil XP dog køre ganske fint på en P3 800MHz. XP er mere
> hukkommelsesafhængig end CPU-afhængig. Jeg ville satse på ihvertfald
> 256MB RAM ekstra oveni. Helst 512MB ekstra.

Også enig her. Min erfaring er at en basal XP helst skal have 384MB RAM
for at køre godt. Mere giver ikke meget mere hastighed, medmindre man
har hukommelsesslugende programmer kørende.

> Din OEM cd kan sagtens bruges til opgradering til XP HE. Men lav
> hellere en ny installation med en fuld version af XP (ingen
> opdradering), det giver den "reneste" installation.

Jeg mener slet ikke det kan lade sig gøre at opgradere en Windows 98.
Sidst jeg prøvede, ville den ikke gå med til det, og lavede så en 'ren'
installation fra bunden.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 20:59

> Jeg kender da nogle der har kørt Windows 95 i omkring 8 år på
> original-installationen.

Øhh, ja, godt så. Det er da noget af det vildeste jeg har hørt (med fare for
at lyde som om jeg har det mest kedelige liv...)

> Også enig her. Min erfaring er at en basal XP helst skal have 384MB RAM
> for at køre godt. Mere giver ikke meget mere hastighed, medmindre man
> har hukommelsesslugende programmer kørende.

Jeg vil nu sige 512MB, medmindre man kun bruger den indbyggede firewall og
intet antivirus program.
Min TrendMicro Internet Security bruger ca. 36,5MB... Så kommer XP oveni
(tør jeg ikke spå om...). Og hvis man så kører internet, outlook(/email),
messenger, og lidt lyd ved siden af løber det hurtigt op.

Går for tiden og overvejer ekstra 512=1GB i alt...

Christian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-05-04 08:42

> Øhh, ja, godt så. Det er da noget af det vildeste jeg har hørt (med
> fare for at lyde som om jeg har det mest kedelige liv...)

Der er brugt Word+Excel+Iexplorer, og det er det. Den kører så vidt jeg
ved stadigvæk idag.

> Jeg vil nu sige 512MB, medmindre man kun bruger den indbyggede
> firewall og intet antivirus program.
> Min TrendMicro Internet Security bruger ca. 36,5MB...

Jeg har aldrig rigtigt kørt med antivirusprogrammer. Jeg synes at de
tager for mange ressourcer. Jeg kører dog med Zonealarm, men den tager
kun 6MB, så det synes jeg ikke er så slemt.

> Så kommer XP oveni (tør jeg ikke spå om...). Og hvis man så kører
internet,
> outlook(/email), messenger, og lidt lyd ved siden af løber det
> hurtigt op.

Ja, men det kørte nu rigtigt godt da min maskine kun havde 384MB at gøre
godt med. I dag har jeg 1GB RAM og maskinen er da ikke mærkbart
hurtigere end dengang hvis man bare bruger XP's basale funktioner,
Iexplorer osv. Det betyder selvfølgeligt noget, når man starter de
større programmer op.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-05-04 06:56

Christian Spøer wrote :

> Din OEM cd kan sagtens bruges til opgradering til XP HE. Men lav
> hellere en ny installation med en fuld version af XP (ingen
> opdradering), det giver den "reneste" installation.

Man behøver ikke en fuld version af XP for at lave en ren installation (som
bør foretrækkes). Man putter bare opgraderingsversionen af XP i CD-drevet,
booter og herefter vælger man at man ikke vil opgradere systemet, men
installere det fra ny.

> Sidst ville jeg vælge Pro istedet for Home. Der er ikke den store
> forskel, men bare fordi den har de fleste muligheder.

Hvad er forskellen i pris?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 20:50

> Hvad er forskellen i pris?

ca 400 bobs ifølge edbpriser...
Men det var nu ikke det jeg mente med forskellen. Det var selve forskellen
på funktioner og muligheder i OS'et. Home har f.eks. ikke firewall svjh.

Christian

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-05-04 06:53

"Christian Spøer" <cspoerSNABELAhotmail.com> wrote in

> ca 400 bobs ifølge edbpriser...
> Men det var nu ikke det jeg mente med forskellen. Det var selve
> forskellen på funktioner og muligheder i OS'et. Home har f.eks. ikke
> firewall svjh.

Home har firewall nøjagtig som Pro - forskellene består primært i manglende
brugerkonto-styring (rettigheder) i Home. Der er andre ting også, men det
er imo en af de vigtigste forskelle.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 19-05-04 18:14

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jesper Stocholm http://stocholm.dk
>
> Programmer's code comment:
> //It probably makes more sense when you're stoned.

Dette er til Christian Spøer
Lige lidt betragtninger over OS'er og det er så kun lige mine eget meninger,
Win 95 OSR2 er noget af det mest stabile styresystem, går så at sige aldrig
i stykker, så det med 8år kommer ikke bag på mig og det selvom du
installerer og afinstallerer programmer i massevis, Win 98Se er også utrolig
stabil kører i årevis uden problemer, ME hører man meget om men den ME min
far har, kører indtil nu bare der udaf og det efter 3år og han er absolut
ikke en garvet PC bruger har lavet nogle telefon redninger når han lige var
kommet til at ramme den forkerte knap men eller ingen problemer, kører selv
XP home men kun i et år indtil nu og ingen problemer og der er 295MB fri ud
af 512MB så det helt vilde forbrug af ram er der ikke og så vil jeg da gerne
anbefale en god og gratis antivirus nemlig AVG fra Grisoft den virker
udmærket og ødelægger ikke et styresystem som f.eks. Norton kan finde på
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 16-05-04 21:34

On Sun, 16 May 2004 21:33:02 +0200, "Musaeus"
<musaeus@fjerndette.mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>langsom med tiden (4 år uden geninstallation), periodisk giver BSOD og ikke
>vil lukke korrekt ned - overvejer jeg nu at prøve lykken med XP ....

{klip]

>Hvilken strategi kan i anbefale?

Hvad med at installere Win XP på D-drevet som forsøg?

Herved får du automatisk dual-boot-mulighed og kan afprøve XP,s
hastighed mv. uden at miste din Win98-installation.

Hvis XP så ikke lever op til forventningerne, kan du jo fjerne
installationen igen.

Hvis du derimod synes, at XP er sagen, kan du installere på C-drevet,
f.eks. som beskrevet i Christians indlæg.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Musaeus

Dato : 17-05-04 18:35

> [...]
> hastighed mv. uden at miste din Win98-installation.
>
> Hvis XP så ikke lever op til forventningerne, kan du jo fjerne

Det lyder som en rigtig god ide, så er det vel bedst at undlade at formatere
D-drevet med NTFS - det kan jeg jo gøre med C-drevet hvis jeg vælger at
beholde XP.

Et andet problem er imidlertid dukket op! jeg er ikke sikker på at min
maskine (IBM Aptiva 2178-850) understøtter XP, og jeg kan ikke køre XP
upgrade Advisor da jeg har en dansk win98. Den siger at sproget er et andet
end engelsk hvorfor upgrade ikke er en mulighed og afslutter

IBM's supportsider nævner den ikke blandt deres "XP Ready", men det behøver
jo ikke at betyde at det ikke kan lade sig gøre.

Nogle forslag?, jeg vil jo helst ikke ud og købe XP for så at finde ud af at
lortet ikke kan installeres på min maskine...

Mvh
Jesper

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 17-05-04 22:10

On Mon, 17 May 2004 19:34:30 +0200, "Musaeus"

[klip]

>Det lyder som en rigtig god ide, så er det vel bedst at undlade at formatere
>D-drevet med NTFS - det kan jeg jo gøre med C-drevet hvis jeg vælger at
>beholde XP.

Du nævnte i dit første indlæg, at der var 6 GB fri på D-drevet.. I så
fald er der jo plads nok til XP-installationen, uden at du behøver at
omformattere D-drevet.

> [...]
>
>IBM's supportsider nævner den ikke blandt deres "XP Ready", men det behøver
>jo ikke at betyde at det ikke kan lade sig gøre.

Nej - men det vil "forsøgs-installationen" jo vise

>Nogle forslag?, jeg vil jo helst ikke ud og købe XP for så at finde ud af at
>lortet ikke kan installeres på min maskine...

Kender du ikke en venlig sjæl, der vil låne dig en XP-CD?
En XP-installation kan jo køre i 30 dage, før der kræves aktivering,
og du vil jo nok være færdig med at teste inden da.
Selv om en "låne-installation" nok ikke licensmæssigt er helt stueren,
må det vel være i Microsofts interesse, at en potentiel kunde ikke
køber "katten i sækken".

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Musaeus

Dato : 17-05-04 23:24

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse > >

> [...]
> Selv om en "låne-installation" nok ikke licensmæssigt er helt stueren,
> må det vel være i Microsofts interesse, at en potentiel kunde ikke

Som sagt så gjort - og det virker sgu'!!!,

Lånte en XP professional og har installeret på D-drev, uden problemer, med
dual boot og hele svineriet.

Det der tog længst tid var at sikre mig ihoved og r.. at vores data ikke
forsvandt hvis det gik galt - konen havde svoret at slå mig ihjel hvis vi
mistede vores digital-billeder af poden - alvorlig sag.

Nu må tiden så vise om XP er noget for os - tak for input til processen!

Mvh
Jesper

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 17-05-04 23:53

On Tue, 18 May 2004 00:23:41 +0200, "Musaeus"

Velbekomme. Godt, at du overlevede...

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-05-04 21:42

> [...]
> kører eller har kørt XP:
> -kan XP køre fornuftigt på en P-III 800 Mhz med 256 MB RAM?

Sagtens.

> -med andre ord vil det sandsynligvis opleves hurtigere eller
> langsommere end 98?

Højst sandsynligt hurtigere, medmindre du bruger XPs enormt grimme,
hukommelses-slugende skrivebordstema.

Jeg opgraderede mine forældres maskine til Windows XP her for et års tid
siden. Maskinen er en Celeron 1400MHz m. 256MB RAM.
De kørte Win98SE før, og maskinen blev meget hurtigere efter
opgraderingen. Jeg har selv kørt XP på en Celeron 300MHz m. 384MB ram og
det kørte fint, også bedre end det gjorde da jeg kørte Win98.

> -er en win98 OEM CD god nok til en opgraderingsversion af XP Home
> Edition?

Det er jeg ikke sikker på at det er.

> -kan min Office 2000 installeres og køre på XP, eller skal den også
> opgraderes?

Den kan du sagtens bruge.

> [...]
> til D og installere XP på C. Bør C-drevet formateres inden? eller
> skal jeg blot omdøbe Windows, programmer etc., hvis formatering,

Jeg kan klart anbefale at du køber en ny harddisk til den, det giver en
hastighedsforbedring af proportioner, og nye harddiske er endda enormt
billige idag. Hvis ikke du vil det, så ville jeg nok foretrække at
formattere C-drevet for at få ryddet helt op.

For et halvt års tid siden fik jeg også overbevist mine forældre om at
købe en ny HD til deres maskine. Der sad en gammel Quantum Fireball
6.4GB disk i den, og med deres nye 6.3Mpx digitalkamera fik de hurtigt
pladsproblemer. Jeg satte en 120GB Seagate 7200.7 Plus i den, og det
gjorde maskinen mindst dobbelt så hurtig, og nu har de plads et godt
stykke ind i fremtiden.
Harddisk/RAM er flaskehalsen i de fleste computere.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Musaeus

Dato : 17-05-04 18:44

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> stykke ind i fremtiden.
> Harddisk/RAM er flaskehalsen i de fleste computere.

Bortset fra det med pladsen så mener jeg det er en 7200 rpm disk der sidder
i - er 7200.7 Plus meget hurtigere?

/Jesper

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-05-04 19:05

> Bortset fra det med pladsen så mener jeg det er en 7200 rpm disk der
> sidder i

Så er det nok ikke så slemt, men så må diskene næsten være fra den
periode hvor de første 7200 RPM diske kom frem. Er det egentligt 1 stk.
20GB eller 2 stk. 10GB (fysiske diske)?

> - er 7200.7 Plus meget hurtigere?

Det er den sikkert. Jeg er ihvertfald glad for min, og den er tilmed
også meget støjsvag. Jeg har tidligere haft en IBM 20GB 7200rpm IDE-disk
(som døde IBM-døden), og Seagate-disken er mærkbart hurtigere, selvom de
begge er 7200RPM.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Musaeus

Dato : 17-05-04 20:03

> Så er det nok ikke så slemt, men så må diskene næsten være fra den
> periode hvor de første 7200 RPM diske kom frem. Er det egentligt 1 stk.
> 20GB eller 2 stk. 10GB (fysiske diske)?

Det er én disk, den er fra foråret 2000, og det skal nok passe at det var
noget af det hotteste på den tid, tja....det holder jo ikke ret længe. Men
til vores begrænsede brug er den stadig ok, hvis det ikke var for win98'
ustabilitet. Vi må se om jeg har held med en XP installation...

Jesper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-05-04 19:03

Musaeus skrev i et indlæg på usenet:
> -kan XP køre fornuftigt på en P-III 800 Mhz med 256 MB RAM?
> -med andre ord vil det sandsynligvis opleves hurtigere eller
> langsommere end 98?

Jeg har kørt Win XP på en Compaq 500 mhz P3 med 128 mb ram - og når man
fjernede farvelade-skærmen og lod den køre med "klassisk udseende", så
kørte den smaddergodt - bedre end 98 !

> -er en win98 OEM CD god nok til en opgraderingsversion af XP Home
> Edition?

Ja

> -kan min Office 2000 installeres og køre på XP, eller skal den også
> opgraderes?

Ja - den kører fint.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk