Brændstoføkonomi på tur gennem Tyskland - ~
Fra : Landberg

Dato : 16-05-04 17:44

Yes, så får I lige endnu en quiz. Sidste weekend var jeg et smut nede i
Tyskland og retur. Turen fra Nordjylland til midttyskland og retur blev i
alt på 2.048km. Følgende kan oplyses:
Bilen er en Skoda Octavia 1.9TDi Ambiente hatchback med Climatronic (der
stod på "auto" under hele turen).
Bilen har kørt 70.000km.
Bilen har en af mine bokse monteret.
Bilen har 17" alufælge med 215/45/17 dæk af typen Nokian NRVi.
Vi kørte mest via motorvej og det foregik med fartpiloten på 118km/t,
hvilket modsvarer 110km/t på GPS'en. En del gange var vi dog oppe på
140-150km/t ved overhalinger af lastbiler for at undgå at blive ramt af
tyske motorvejsraketter. På vejen hjem var vi en smut gennem Hamburg via
Elbbrucke.
Vejret var generelt godt med moderat vind, men på vejen derned regnede det
kraftigt de sidste 200-300km.
Bilen er sænket ca. 40mm.
Vi var to voksne og to børn i bilen + feriebagage.

Den blev tanket helt op i halsen i Hjallerup umiddelbart inden afgang og da
vi kom hjem blev den atter tanket helt op - ved samme tank.

Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

Præmie? Jeg giver en flaske Sonax Extreme 1, 2 eller 3 efter eget valg til
ham/hende der kommer nærmest.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Søren D. Myler

Dato : 16-05-04 17:53

> [...]
>
> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?
>
> Præmie? Jeg giver en flaske Sonax Extreme 1, 2 eller 3 efter eget

omkring 23km/l et skud fra hoften

--
---
Søren M

Selvgjort er hjemmebygget.

---

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-04 17:55

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

20,8 km/ltr.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Deaster

Dato : 16-05-04 17:57

Landberg wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?
>
> Præmie? Jeg giver en flaske Sonax Extreme 1, 2 eller 3 efter eget

19,9 km/l.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Claus Smith

Dato : 16-05-04 18:16

19,6 på en liter.

Claus Smith

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 16-05-04 18:20

18,5 KM/L

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Lars Nielsen

Dato : 16-05-04 18:20

20,91 km/l

Mvh. Lars Nielsen

Fra : Brian

Dato : 16-05-04 18:23

Hejsa

Landberg skrev:
> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

Efter konsultering af min magiske kugle, er svaret 21,3km/l

/Brian

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 16-05-04 18:23

[...]

Holda' helt op !, 2048KM, på _en_ tankfuld !!!

Fra : phk

Dato : 16-05-04 18:23

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Præmie? Jeg giver en flaske Sonax Extreme 1, 2 eller 3 efter eget valg til
> ham/hende der kommer nærmest.

21,2 km på literen. Du kan bare sende den til mig ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-04 18:26

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

19,0?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Ricky Nielsen

Dato : 16-05-04 18:29

24,2 km/l

Ricky Nielsen

Fra : Soren Kuula

Dato : 16-05-04 18:33

Landberg wrote:
> Yes, så får I lige endnu en quiz. Sidste weekend var jeg et smut nede i
> Tyskland og retur. Turen fra Nordjylland til midttyskland og retur blev i
> [...]

En Oktav er faktor 2, fordelt på 12 toner med samme forhold. Altså 12'e
roden af 2 mellem dem.

52 er et passende heltal .. 2^(52/12) ~ 20.1587368 km/l.

Søren

Fra : ENN

Dato : 16-05-04 18:35

18,932

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 16-05-04 18:42

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:2gpk2iF4uoq8U1@uni-berlin.de...

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

21,0 km/l

/Jakob

Fra : bme

Dato : 16-05-04 18:59

20,52

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-04 18:59

> [...]
> Yes, så får I lige endnu en quiz. Sidste weekend var jeg et smut nede i
> Tyskland og retur. Turen fra Nordjylland til midttyskland og retur blev i
--SNIP--
> [...]
>
> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?
>
> Præmie? Jeg giver en flaske Sonax Extreme 1, 2 eller 3 efter eget valg til

Jeg vover det ene øje og stoler på at sådan en tur kan køres på 23,5 km/l

--
John fra Ejstrupholm
VW Jetta 1,6 TD

Fra : Mugges cubic-POWER !

Dato : 16-05-04 19:08

On Sun, 16 May 2004 18:44:05 +0200, "Landberg"
<thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vi kom hjem blev den atter tanket helt op - ved samme tank.
>Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

Umiddelbart skriver du at du ej mellemtankede, hvilket lyder
usandsynligt, idet i så fald har kørt over 37 km/l.

Tidligere har du skrevet, at bilen havde en økonomi på 18 km/l (ny)

Da normtallet jvf. Bilrevyen er på 20 km/l, har du sikkert kørt 21,3
km/l - måske endda mere. Men hold da kæft en kedelig tur med 118
km/t :)

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@ - og glad for min TT3 :)

Fra : Landberg

Dato : 16-05-04 19:14

> Umiddelbart skriver du at du ej mellemtankede, hvilket lyder
> usandsynligt, idet i så fald har kørt over 37 km/l.

Jeg har tanket en enkelt gang eller to i Tyskland. Mere kan jeg ikke
afsløre...

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-05-04 19:23

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev :

>Jeg har tanket en enkelt gang eller to i Tyskland. Mere kan jeg ikke
>afsløre...

ahhhh.... 19,01 på literen - så pyt da

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Anne & Torben

Dato : 16-05-04 19:15

Hej.

26,2 km/l

Mvh
Torben.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-05-04 19:22

Mugges cubic-POWER ! <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Umiddelbart skriver du at du ej mellemtankede, hvilket lyder
>usandsynligt, idet i så fald har kørt over 37 km/l.

Tjaehh med 55 liter i tanken, skal den da låne et slæbetov den sidste
3'diedel af vejen

Jeg tror der er glemt en optankning undervejs 37km/l er ganske enkelt
ikke muligt

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-04 19:26

> Jeg tror der er glemt en optankning undervejs 37km/l er ganske enkelt
> ikke muligt

Et eksempel på, hvorfor du misforstår også mig, Jan..

Der er jo ikke skrevet, at han ikke tankede, men blot ikke skrevet, at han
tankede. (Der blev jeg sgu selv rundtosset)

Jeg tror ikke, at Thomas har glemt at skrive noget. Jeg tror, han har ønsket
at gøre rede for målemetoden.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-05-04 19:39

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Et eksempel på, hvorfor du misforstår også mig, Jan..

Dohhhh.... ;)

Hvis du lagde mærke til det, er jeg ikke ene om at mene der mangler
nogle "væsentlige" oplysninger i det skrevne.
Når jeg endeligt *ikke misforstår*, men ikke *forstår* dig, er det jo
fordi tingene ikke rimer i mine øren.

(måske limen's kvalitet ?)

>Der er jo ikke skrevet, at han ikke tankede, men blot ikke skrevet, at han
>tankede. (Der blev jeg sgu selv rundtosset)

Tænk, du var ikke ene om at tænke tanken til ende ...

>Jeg tror ikke, at Thomas har glemt at skrive noget. Jeg tror, han har ønsket
>at gøre rede for målemetoden.

Hvordan (helvede) skulle han da ellers måle ?

Ja- tak for kaffe da ;) - Min gamle Taunus 1.6'er , stationcar -
plejede at rulle 16 km/l - når østrig tur/retur på på plakaten - og
det var i 78. En moderne diesel skulle sgu' gerne kunne gøre det
temmeligt meget bedre.

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-04 19:38

> Hvordan (helvede) skulle han da ellers måle ?

Med forbrugsmåleren evt.

> [...]
> plejede at rulle 16 km/l - når østrig tur/retur på på plakaten - og
> det var i 78. En moderne diesel skulle sgu' gerne kunne gøre det

Det var ellers flot da - der må have været meget medvind dengang.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-04 19:45

> Det var ellers flot da - der må have været meget medvind dengang.

Rigtig meget medvind, endda...

Hvis både dine erindring og mine oplysninger er korrekte, trak du den knap 6
km/ltr længere op end det daværende forbrugstal (lidt over 10 km/ltr).

Det er edderbrandbrøleme godt gået at køre 60 procent længere på literen end
lovet.

Her skal endda siges, at den gamle måde at gøre det op på var mere
optimistisk end nutidens opgørelse.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-05-04 21:00

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Hvis både dine erindring og mine oplysninger er korrekte, trak du den knap 6
>km/ltr længere op end det daværende forbrugstal (lidt over 10 km/ltr).

Nu kender jag naturligtvis kun mine erindringer ;) og de siger at vi
nåede op på 16 på literen - det var jo et langt stræk, og en let fod
på pedalen. Herhjemme i dagdagen gik den 12 på literen, målt over
omkring 120.000 km, så jeg tror sgu' på min erindring.

>Det er edderbrandbrøleme godt gået at køre 60 procent længere på literen end
>lovet.

Kommer da an på hvad der er lovet - i bogen stod der 7.7 liter pr
100km ~ ved 120 konstant - det er nu 13 på literen.

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-05-04 16:49

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> literen end lovet.
>
> Her skal endda siges, at den gamle måde at gøre det op på var mere

Arh, så tørstige var Taunus'erne nu heller ikke, i hvert fald ikke på så
lange ture.
Jeg plejede også at ligge omkring de 12 - 14 km/l i nogle af mine 1,6'ere,
samt en enkelt gang på 12,7 km/l i en 2,0 V6.
Det skal lige nævnes at mine målinger er foretaget med 4 personer samt fuld
oppakning og camplet/combi camp spændt efter vognen.
Jeg har så galt endda kørt til Østrig i en Scorpio 2,0i automatic (også 4
pers. + camplet) med et gennemsnit på 13,5 km/l for hele turen (små 3000 km
ialt).
Så hvis man bare kører nogenlunde fornuftigt, så kan man sagtens holde en
relativt høj km/l selv i gamle Ford'er
Jeg har dog også prøvet turen i en Sierra 2,3 V6, med en stor tagboks, og
den var tørstig, ca. 8-9 km/l ved 150-160 km/t som "marchfart".

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Christian S

Dato : 16-05-04 19:14

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

22,75 km/l
Mvh
Christian S

Fra : Henrik B.

Dato : 16-05-04 19:40

> [...]

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?
>
> Præmie? Jeg giver en flaske Sonax Extreme 1, 2 eller 3 efter eget valg til

20,9 km/l.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-04 19:46

> 20,9 km/l.

He-he....

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-05-04 20:26

> He-he....

Én er vel udspekuleret.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-04 21:53

> Én er vel udspekuleret.

Naturligvis.

Meget skægt at vi ligger så tæt..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars Frandsen

Dato : 16-05-04 19:42

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
<snip>
> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

24,2 km/l ~ 4,13 l/100km
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Cosworth POWER

Dato : 16-05-04 19:54

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

6,5 km/l.

--
Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/ - importguide

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 16-05-04 20:31

> [...]

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?
>
> Præmie? Jeg giver en flaske Sonax Extreme 1, 2 eller 3 efter eget valg til

hvis din Octavia holder samme forbrugstal som min, så bruger den sikkert 5,2
l/100km på sådan en tur

Mvh

/Lars

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 16-05-04 20:36

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

21,85 km/l

\Mandal

Fra : Thomas

Dato : 16-05-04 20:50

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote in message

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?
>
> Præmie? Jeg giver en flaske Sonax Extreme 1, 2 eller 3 efter eget valg til
> [...]

Mon ikke den har ramt 25 km/l rent?

Mvh

Thomas

Fra : Landberg

Dato : 16-05-04 22:17

Jeg skal love for, at sådan en flaske Sonax kan få folk til tastaturet

Resultatet poster jeg mandag 1844, så spændingen kan blive udløst.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 17-05-04 00:25

> Jeg skal love for, at sådan en flaske Sonax kan få folk til tastaturet
>
> Resultatet poster jeg mandag 1844, så spændingen kan blive udløst.

> [...]

21.5km/l

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-05-04 19:02

On Sun, 16 May 2004 23:16:53 +0200, "Landberg"
<thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

>Resultatet poster jeg mandag 1844, så spændingen kan blive udløst.

HALLO !!!

Fra : Landberg

Dato : 17-05-04 19:04

> Jeg skal love for, at sådan en flaske Sonax kan få folk til tastaturet
>
> Resultatet poster jeg mandag 1844, så spændingen kan blive udløst.

Så er det vist blevet mandag 1844, så her har I resultatet:

Turen var i alt på 2048km og jeg tankede i alt 101,98 liter diesel, så det
giver et snit på:

20,08km/l.

Så vidt jeg kan se, så er vinderen Søren, der ved at sende mig navn og
adresse får en flaske Sonax Extreme tilsendt.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Olesen

Dato : 17-05-04 20:38

> 20,08km/l.

Er det meget eller lidt ?
Jeg synes umiddelbart det lyder af 'lidt' ?

Fra : Peter G C

Dato : 17-05-04 20:55

[klip]

> Er det meget eller lidt ?
> Jeg synes umiddelbart det lyder af 'lidt' ?

Fint, efter min opfattelse. Brede sutter og godt læs, men stille og rolig
kørsel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Landberg

Dato : 17-05-04 20:56

> Er det meget eller lidt ?
> Jeg synes umiddelbart det lyder af 'lidt' ?

Jeg synes det er særdeles godt. Bilen er opgivet til 19.2km/l hvis man kan
holde snitterne fra Climatronic og den slags. Det er ikke mange biler der
lever op til EU-snittet når der står små 120km/t på klokken. På trods af 17"
hjul, ferielæs og Climatronic på auto, så kig min næsten en liter længere.
Jeg er meget tilfreds. Forbruget er generelt minimum en liter lavere end den
Picasso HDi jeg kørte tidligere.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Olesen

Dato : 17-05-04 21:43

> Jeg synes det er særdeles godt. Bilen er opgivet til 19.2km/l

Nå okay..

Fra : Kim Kristensen

Dato : 19-05-04 16:49

> [...]
> Jeg er meget tilfreds. Forbruget er generelt minimum en liter lavere end

Jeg syntes også det lyder til at være okay, men er der virkelig så mange der
ikke lever op til EU-snittet? Jeg syntes min/mine (benzin) biler passer
meget godt med det producenten lover, gør de ikke det er ejerafgiften vel
også "snyd".

Med venlig hilsen Kim

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 17-05-04 21:20

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> 20,08km/l.

Hvad sagde kørecomputeren? Jeg har af og til lånt den gamles boksede Octavia
og har den mistænkt for at være unøjagtig pga. boksen...

\Mandal

Fra : Landberg

Dato : 17-05-04 21:24

> Hvad sagde kørecomputeren? Jeg har af og til lånt den gamles boksede
Octavia
> og har den mistænkt for at være unøjagtig pga. boksen...

Du kan roligt stole på at computeren er upræcis p.g.a. boksen... Min måler
normalt og ved blandt kørsel 0.9l/100km forkert med boksen og 0.4l/100km
uden. På en lang tur som f.eks. den til Tyskland måler den ca. 0.5 liter
skævt.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Soren Kuula

Dato : 17-05-04 23:48

Landberg wrote:
> 20,08km/l.
>
> Så vidt jeg kan se, så er vinderen Søren, der ved at sende mig navn og
> adresse får en flaske Sonax Extreme tilsendt.

YEZ !

Jeg vidste det !!! Mad science rules. Den mest absurde beregning giver
det rigtige resultat.

Du får adressen; takker :) :) :)

MVH
Søren

Fra : Deaster

Dato : 18-05-04 13:04

Landberg wrote:

> [...]
>
> Så vidt jeg kan se, så er vinderen Søren, der ved at sende mig navn og
> adresse får en flaske Sonax Extreme tilsendt.

Hvad gættede Søren egentlig på ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Soren Kuula

Dato : 18-05-04 14:23

> Hvad gættede Søren egentlig på ?

20,158736798317970636275369716452 (afrundet).

MVH
Soren

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-05-04 23:44

"Soren Kuula" <dongfang.REMOVE@bitplanet.net> skrev i en meddelelse
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> 20,158736798317970636275369716452 (afrundet).

Afrundet?

Det forklarer det!

Jeg syntes nok der var en regnefejl ude på 27. decimal

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-05-04 00:39

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

20,95 km/l

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 17-05-04 07:01

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

19,42

- Lauge

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-05-04 07:40

Landberg wrote:

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

Så vil jeg også være med
Mit bud er 22,05 km/l

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Rune

Dato : 17-05-04 17:32

Her er mit...

23,06

Rune

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> Så vil jeg også være med
> Mit bud er 22,05 km/l
>
> --
> Mvh
> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport

---
Mail is certified Virus Free.

Fra : Jonas R.

Dato : 17-05-04 09:33

Landberg wrote:
> Præmie? Jeg giver en flaske Sonax Extreme 1, 2 eller 3 efter eget
> valg til ham/hende der kommer nærmest.

Hmmm 18,62 km/L er mit bud :)

/Jonas

Fra : Reino Andersen

Dato : 17-05-04 10:11

Landberg skrev:

> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

20,94.

--
Reino

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 17-05-04 11:35

[snip]
> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

20,2 km/l. (der var vel kun en enkelt vogn?)

Mvh
Michael

Fra : Christian Flasche

Dato : 17-05-04 14:07

Landberg <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2gpk2iF4uoq8U1@uni-berlin.de...
> [...]
>
> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?
>
> Præmie? Jeg giver en flaske Sonax Extreme 1, 2 eller 3 efter eget valg til

Hej

Jeg gætter på 18,44km/l

--
Hilsen Christian

Fra : Finn I

Dato : 17-05-04 18:37

Jeg vil også være med

19,88 km/l

Finn I
BMW E46
http://bmw318.1go.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-05-04 12:34

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote in message
> Spørgsmålet er nu: Hvor langt gik vognene på literen på sådan en tur?

18,47 km / liter.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : bme

Dato : 18-05-04 12:38

> 18,47 km / liter.
>

> --
> mvh/rg. Christian
> If it isn't broken, don't "fix" it --
> you may simply break it instead!

høhø - han postede resultatet igår aftes

/bo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-05-04 12:55

"bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote in message

> høhø - han postede resultatet igår aftes

Nej, jeg kiggede og kiggede men var en dag forkert

Pinligt, pinligt.
Nå men tæt på.