Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fokusering
Fra : Lars Chr. Christense~

Dato : 16-05-04 16:13

Jeg er den lykkelige ejer af et EOS 300D som jeg flittigt bruger, men jeg er
sikker på, at jeg kan blive bedre. Kameraet tager gode skarpe billeder når
der er fokuseret på det rigtige, men hvordan fokuserer man bedst?

Kameraet har 7 fokuseringspunkter. Som standard er alle aktive, men jeg har
valgt at slå de seks fra og kun bruge det centrale. Hermed føler jeg, at jeg
har bedst styr på, hvad der fokuseres på. Er det den "rigtige" måde eller
går jeg glip af noget. Jeg har den opfattelse, at når alle
fokuseringspunkter er aktiverede, så skal man sørge for at der fokuseres på
det man ønsker, hvorefter den andre punkter angiver, hvad der ellers bliver
skarpt -eller er der noget jeg har misforstået?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-05-04 16:30

"Lars Chr. Christensen" <lcc@lct.dk> wrote in message

> [...]
> sikker på, at jeg kan blive bedre. Kameraet tager gode skarpe billeder når
> der er fokuseret på det rigtige, men hvordan fokuserer man bedst?

Tillad mig at foreslå MANUEL fokusering. Det virker, og kun i få tilfælde,
hvor det hele går meget hurtigt, kniber det mig at følge med. Automatik har
sin begrænsning. Til f.x. portrætter det det for mig meget vigtigt at jeg
selv bestemmer.

Bo //
p.s. af hele min samling har jeg kun eet autofokus objektiv, og det bruger
jeg mest på manuel

Fra : Ole C

Dato : 16-05-04 16:30

"Lars Chr. Christensen" <lcc@lct.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

bliver
> skarpt -eller er der noget jeg har misforstået?

Det er helt korrekt. På nær manuel fokusering, så opnår du bedste resultat
ved at benytte "fokuslås" . dvs som du nævner, benytte center eller flytte
punktet til det område i billedet du ønsker der skal fokuseres på. Anvender
man alle 7 punkter opstår der tit en form for "forvirring" - og man opnår
sjældent den skarphed man ønsker.

Mvh Ole C
www.condrup.dk

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 16-05-04 16:48

"Lars Chr. Christensen" <lcc@lct.dk> writes:

> [...]
> har bedst styr på, hvad der fokuseres på. Er det den "rigtige" måde eller

Jeg bruger også kun det miderste fokuspunkt. Så har man kontrol over
hvad der fokuseres på. Brug fokus-lås hvis subjektet ikke er i midten.

> [...]
> det man ønsker, hvorefter den andre punkter angiver, hvad der ellers bliver
> skarpt -eller er der noget jeg har misforstået?

Det er kun i A-Dep mode at det virker sådan. I A-dep forsøger kameraet
at tilpasse dybdeskarpheden så det fokuspunkterne rammer altsammen
bliver skarpt.

I andre modes "gætter" kameraet hvad der skal være skarpt, hvis man
bruger flere fokuspunkter. Jeg mener det er det der er nærmest.

--
Sten Bæk Sørensen