!!! milli.dk MX host mail.milli.dk is not ~
Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-05-04 15:44

Hvad betyder " !!! milli.dk MX host mail.milli.dk is not canonical"?
Kan det være derfor nogen kan sende mail til mig, og andre ikke kan?

milli.dk. 300 SOA
ns.dht.dk. domains.dht.dk. (
2004051611 ;serial (version)
300 ;refresh period (5 minutes)
1200 ;retry interval (20 minutes)
345600 ;expire time (4 days)
60 ;default ttl (1 minute)
)
milli.dk. 300 MX
10 mail.milli.dk.
!!! milli.dk MX host mail.milli.dk is not canonical
milli.dk. 300 MX
20 mailgate.cybercity.dk.
milli.dk. 300 A
217.157.188.195
milli.dk. 300 NS
ns.dht.dk.
milli.dk. 300 NS
ns2.dht.dk.
milli.dk. 300 NS
ns3.dht.dk.
mail.milli.dk. 300 CNAME
milli.dk.
news.milli.dk. 300 CNAME
milli.dk.
www.milli.dk. 300 CNAME
milli.dk.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Michael Legart

Dato : 16-05-04 16:17

On 2004-05-16, Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:
> Hvad betyder " !!! milli.dk MX host mail.milli.dk is not canonical"?
> Kan det være derfor nogen kan sende mail til mig, og andre ikke kan?

en MX maa ikke pege paa et CNAME

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-05-04 16:32

Michael Legart wrote:

> en MX maa ikke pege paa et CNAME

Hvad skal den så pege på A-record?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 16-05-04 18:04

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

>Hvad skal den så pege på A-record?

Ja - fx den eksisterende A-post ved navn "milli.dk."

PS: Jeg anbefaler Subject-linjer uden multiple udråbstegn, selv når det
er et citat af en fejlmeddelelse. Det var lidt tilfældigt at jeg
opdagede denne tråd - normalt har jeg emner med multiple udråbstegn
sorteret fra automatisk, fordi de oftest er spam eller på anden vis
useriøse.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-05-04 19:03

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
> opdagede denne tråd - normalt har jeg emner med multiple udråbstegn
> sorteret fra automatisk, fordi de oftest er spam eller på anden vis

Det har du ret i, man kan undres over at min inn's perl filtere ikke har
forhindret afsendelse at indlægget,,,

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 16-05-04 16:35

Ivar Madsen wrote:

> Hvad betyder " !!! milli.dk MX host mail.milli.dk is not canonical"?
> Kan det være derfor nogen kan sende mail til mig, og andre ikke kan?

Det betyder at den ikke er kanonisk

Tjek RFC1912:

"Don't use CNAMEs in combination with RRs which point to other names
like MX, CNAME, PTR and NS. (PTR is an exception if you want to
implement classless in-addr delegation.) For example, this is
strongly discouraged:

podunk.xx. IN MX mailhost
mailhost IN CNAME mary
mary IN A 1.2.3.4

[RFC 1034] in section 3.6.2 says this should not be done, and [RFC
974] explicitly states that MX records shall not point to an alias
defined by a CNAME. This results in unnecessary indirection in
accessing the data, and DNS resolvers and servers need to work more
to get the answer. If you really want to do this, you can accomplish
the same thing by using a preprocessor such as m4 on your host
files."

Lad os så se hvordan mail.milli.dk resolver:

mail.milli.dk 1 CNAME milli.dk

Det følger ikke standarderne.

Så lav i stedet en A-record der peger på samme IP-adresse som milli.dk.
Lad ikke MX pege på en IP-adresse - det går også galt.

Selv Microsoft har fattet det, omend de blot ikke anbefaler det:

<URL:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;153001>

Knus
Regnar