Ankring - hvordan undgå skrammer
Fra : Finn

Dato : 16-05-04 13:28

Hej,

På min Pd26 er der ikke ankerbrønd eller andet udstyr ifb. med ankeret. Jeg
har ankeret i kistebænken i cockpittet. Findes der noget grej der kan hjælpe
med at holde (det tunge !) anker ud fra fribordet når man lægger det ud og
igen når man skal hive det op igen ? Evt. en god metode ?

--
Mvh. Finn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-04 13:40

Uheldigvis faldt Finn over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
fribordet
> når man lægger det ud og igen når man skal hive det op igen ? Evt.

Nå jeg lægger anker ud, så sejler jeg op mod vinden og sætter båden i
bak. Når den så glider langtsom bagud, smider jeg ankeret ud direkte
fra stævnen. Samme princip, når det skal op. Vend båden mod vinden og
bak om muligt en lille smule, så du har ankeret i stævnen. Men det er
selvfølge ikke nemt hver gang, hvis man er alene.

Men der er jo intet, der forhindrer dig i at lave et aftageligt
stålprofil , f.eks. et U profil i stævnen, hvor ankerkæden kan løbe i.
Det kan gøres forholdsvis elegant, og på den måde er ankeret og kæden
fri af fribordet.

Claus

Fra : Arne Sveipe Knudsen

Dato : 18-05-04 10:39

"Finn" <noname@mail.dk> skrev i melding
> [...]
> med at holde (det tunge !) anker ud fra fribordet når man lægger det ud og
> igen når man skal hive det op igen ? Evt. en god metode ?

Du kan få kjøpt en ankerrulle som monteres på pull/push-pit og slås ut når
du skal bruke den. Den er av aluminium. Den kommer da ut ca en halv meter
fra skrogsiden. Dette sikrer at du ikke skraper opp skrogsiden. Jeg vet
ikke hvem som forhandler dette i Danmark.

Arne

Fra : Arne Sveipe Knudsen

Dato : 19-05-04 10:09

"Arne Sveipe Knudsen" <arne.knudsen@netcom.no> skrev i melding

> [...]
> fra skrogsiden. Dette sikrer at du ikke skraper opp skrogsiden. Jeg vet
> ikke hvem som forhandler dette i Danmark.

Jeg har sjekket at Watski forhandler dette beslaget. Regner med at det da
finns å få i Danmark også.

Arne

Fra : Finn

Dato : 21-05-04 09:41

"Arne Sveipe Knudsen" <arne.knudsen@netcom.no> wrote in message

> Jeg har sjekket at Watski forhandler dette beslaget. Regner med at det da
> finns å få i Danmark også.
>
> Arne

Hej Arne,

Tak for tippet, jeg kan se at man kan købe denne type beslag flere steder i
DK. Jeg tror jeg vil prøve at lave et aftageligt beslag (som Claus foreslår)
evt. vhj.a. et af de standard beslag man kan købe.

Mvh. Finn