Køreundervisning, hvor meget?
Fra : Ukendt

Dato : 16-05-04 08:49

Min lillebror skal til at tage sit kørekort her om et par uger, og han har
spurgt hvor megen praktisk køreundervisning (kørsel i vogn), der egentlig er
krævet for at få 'pappet'.

Da jeg fik mit kørekort i '98, var der såvidt jeg husker ingen krav til
det - ihvertfald blev de ikke overholdt i så fald.

Jeg mener at kunne huske, at reglerne har ændret sig siden, og at der nu er
et decideret minimum man skal have...?

Christian Kofod.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-05-04 09:04

"CDK" <l8runATsofthomeDOTnet> skrev :

>Min lillebror skal til at tage sit kørekort her om et par uger, og han har
>spurgt hvor megen praktisk køreundervisning (kørsel i vogn), der egentlig er
>krævet for at få 'pappet'.

Det hurtige svar er : Nok! I praksis slipper man vist ikke med
mindre end mindst x-antal lektioner, hvor x-et erstattes af et af
kørelæreren valg tal

kig på http://www.dku.dk/dku/faq/index.htm der står mere

>Jeg mener at kunne huske, at reglerne har ændret sig siden, og at der nu er
>et decideret minimum man skal have...?

Jeg slap afsted med 4 timer for længe (meget) længe siden - det holder
ikke mere, til MC, gik der vist et par og tyve lektioner.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-05-04 13:04

jan@stevns.net wrote:

> Jeg slap afsted med 4 timer for længe (meget) længe siden - det holder
> ikke mere, til MC, gik der vist et par og tyve lektioner.

De tyve timer til MC'en må da have været pga. de nye minimumskrav,
for jeg tvivler da stærkt på at en garvet bilist som dig kan være
så længe om at lære at tumle en MC i trafikken..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-05-04 13:29

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>De tyve timer til MC'en må da have været pga. de nye minimumskrav,
>for jeg tvivler da stærkt på at en garvet bilist som dig kan være
>så længe om at lære at tumle en MC i trafikken..

Ikke timer , Thomas- lektioner , derunder gik også teorien
(men hold op vi havde nogle sjove debatter.....)

Jeg beundrer sgu' den kørelærer for sin standhaftighed ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-05-04 16:07

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Jeg beundrer sgu' den kørelærer for sin standhaftighed ;)

Blev teoribogen kylet i gulvet, jævnfør en vis lommeregner

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-05-04 16:16

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Blev teoribogen kylet i gulvet, jævnfør en vis lommeregner

Næehhh nej - men han fik da kam til sit hår ;) Det er en af mine
gode venner, så jeg var jo ikke grov ved ham.

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-05-04 18:02

jan@stevns.net wrote:

> Ikke timer , Thomas- lektioner , derunder gik også teorien
> (men hold op vi havde nogle sjove debatter.....)

Oh, på den måde..

Jeg kunne altså heller ikke få det til at passe med 20 lektioner
siddende på en mc..

Da jeg tog til mc, lavede jeg en aftale med køreskolen om at jeg
betalte for køretimerne, men selv måtte hitte ud af det med
lysbillederne. Jeg endte med at have en 5-6 køretimer, herunder
indbefattet en time i "kravlegård", en times nattekørsel og selve
køreprøven.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Sune

Dato : 16-05-04 18:09

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lysbillederne. Jeg endte med at have en 5-6 køretimer, herunder
> indbefattet en time i "kravlegård", en times nattekørsel og selve

Ak ja, det var dengang
Men den går ikke mere. Nu hedder det :
4 lektioner på manøvrebane
13 lektioner på vej
5 lektioner på KTI (har lige været der - hamrende sjovt
26 teori

--
Vh Sune
Yamaha xj600, Honda vf500FIIf (til salg)

Fra : anders majland

Dato : 17-05-04 12:51

> Men den går ikke mere. Nu hedder det :

Og kørelæreren skal skrive under på at eleven har modtaget
undervisningen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-05-04 19:25

On Mon, 17 May 2004 13:50:30 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Og kørelæreren skal skrive under på at eleven har modtaget
>undervisningen.

Derfor svindles der med det alligevel
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-05-04 19:28

On Wed, 19 May 2004 20:24:44 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Derfor svindles der med det alligevel

Ja da - man ka' få det, som man vil ha' det...

/Mogens
Lupo 3L væk fra motorvejene !

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 20:46

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> 4 lektioner på manøvrebane
> 13 lektioner på vej
> 5 lektioner på KTI (har lige været der - hamrende sjovt

Jeg takker for svar -

Mente nok, der var noget med et minimum...

/Christian Kofod.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-05-04 10:50

Sune wrote:

> Ak ja, det var dengang

Det var i starten af 90'erne..

> Men den går ikke mere. Nu hedder det :
> 4 lektioner på manøvrebane
> 13 lektioner på vej
> 5 lektioner på KTI (har lige været der - hamrende sjovt
> 26 teori

Er det uanset om man er førstegangskøreskoleelev eller om man er
"genganger"?

Første gang jeg tog kørekort (det til bilen) brugte jeg noget der
ligner de timetal du skitserer, dog var det inden glatførebanen
blev obligatorisk. At lære at betjene bilen tog en 2-3 timer,
resten af tiden gik på at lære at "betjene" trafikken (valg af
vognbane, brug af spejle, være forudseende osv.).

Anden gang jeg tog kørekort (det til mc'en) kunne jeg stortset
nøjes med at lære at betjene mc'en, da jeg jo allerede havde check
på "trafikbetjeningen" fra en 2-3 års daglig kørsel i bil. Teorien
var også betydeligt nemmere anden gang, det var primært noget med
at lære detaljer som at man ikke kan være "særligt opmærksom" på
mere end en ting af gangen og hvad de nu ellers bruger af
formuleringer.

At tvinge en garvet billist til at køre 13 lektioner på vej bare
for princippets skyld, er i mine øjne direkte åndsvagt. 26
lektioners teori hvor samme får udpenslet forskellen på stiblede
og fuldt optrukne linier etc., kan heller ikke være nødvendigt.
Jeg kan sagtens følge tanken om at sikre at nye trafikanter får et
minimum af undervisning, men det kan også blive for firkantet og
bør i sidste ende være behovstyret..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Sune

Dato : 20-05-04 11:47

> Sune wrote:
[cut]

> Er det uanset om man er førstegangskøreskoleelev eller om man er
> "genganger"?

Nej, der er i princippet tre regler :

1. Som ovenstående. Altså man har ikke noget kørekort, og skal således
igennem hele møllen.
Det samme gælder, hvis du har haft kørekort til andre køretøjer i mere end 2
år.

2. Tage mc-kort samtidig med bil. Der er teorien næsten den samme.
Man skal dog have 10 ekstra teoritimer, som kun handler om MC.
Men antal lektioner på vej er det samme = ikke noget sparet.

3. Hvis du har haft kørekort til andet køretøj i mindre end 2 år, skal du
kun have :
4 lektioner på manøvrebane
8 lektioner på vej
5 lektioner på KTI
14 teori
--
Vh Sune
Yamaha xj600, Honda vf500FIIf (til salg)
Kia Clarus 1.8, Peugeot 406 st 2.0

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-05-04 13:07

Sune wrote:

> [...]
> igennem hele møllen.
> Det samme gælder, hvis du har haft kørekort til andre køretøjer i mere end 2

Mere?? Vil det sige at en person med 4 års trafikerfaring skal
have flere køretimer end en med 1½ år?

> 3. Hvis du har haft kørekort til andet køretøj i mindre end 2 år, skal du
> kun have :
> 4 lektioner på manøvrebane
> 8 lektioner på vej
> 5 lektioner på KTI
> 14 teori

Hvad så hvis man er klar til at gå til køreprøve efter 5 lektioner
på vej, så må man lige snuppe 3 mere for reglernes skyld?

Som jeg ser det findes der to "stopprøver" når man tager kørekort,
en for teorien (teoriprøven) og en for kørslen (køreprøven). Hvis
man er i stand til at bestå begge to, er jeg i flintrende ligeglad
med hvor længe man har været om at lære det fornødne.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Sune

Dato : 20-05-04 13:24

> [...]
>
> Hvad så hvis man er klar til at gå til køreprøve efter 5 lektioner
> på vej, så må man lige snuppe 3 mere for reglernes skyld?

Jeps, sådan er reglerne. Hvis der ikke er underskrifter for det hele, bliver
man afvist til køreprøven.
Sorry, men jeg har ikke lavet reglerne.

--
Vh Sune
Yamaha xj600, Honda vf500FIIf (til salg)
Kia Clarus 1.8, Peugeot st 406 2.0

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-05-04 21:57

Sune wrote:

> Jeps, sådan er reglerne. Hvis der ikke er underskrifter for det hele, bliver
> man afvist til køreprøven.

Fjollet, godt jeg har de markeringer i kortet jeg indtil videre
har behov for..

> Sorry, men jeg har ikke lavet reglerne.

Hvis du havde var de nok skruet mere fornuftigt sammen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 16-05-04 09:11

Man skal have mindst 16 køretimer og dertil kommer 4 timer på henholdsvis
manøvrebane og glatbane, altså i alt 24 timer.

Har netop fået mit kørekort i mandags :)

Fra : phk

Dato : 16-05-04 11:02

"Anders Kjeldsen" <kjeldsen@netpad.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal have mindst 16 køretimer og dertil kommer 4 timer på henholdsvis
> manøvrebane og glatbane, altså i alt 24 timer.
>
> Har netop fået mit kørekort i mandags :)

Unægtelig en forskel fra da jeg tog kørekort - jeg havde 3 køretimer og 1
køreprøve. Samt yderligere 2 timer til MC og 1 køreprøve til do.

Men hvad hvis man har fuldt check over en bil i dag (f.eks. en der kører
motorsport (f.eks. folkerace)) - skal man så også 4 timer i manøvregården?

--
Per, Esbjerg

Fra : Sune

Dato : 16-05-04 12:17

> "Anders Kjeldsen" <kjeldsen@netpad.dk> skrev i en meddelelse

Tillykke

> [...]
> motorsport (f.eks. folkerace)) - skal man så også 4 timer i manøvregården?

Jeps.