MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Lovliggøre XP-piratkopi?
Fra : Hans Paulin

Dato : 16-05-04 03:56

Jeg var ude hos en kvindelig bekendt, der ingen forstand har på
computere, og som har haft en ven til at sætte sin maskine op, for at
opgradere en XP, og fik undervejs i processen med min originale
Microsoft opgraderings-cd en melding om, at det var en piratkopi der lå
på maskinen...

Jeg fik straks frie hænder til at købe en original XP-cdrom i morgen
mandag d. 17. for at lovliggøre installationen...

Nu ved jeg at spørgsmålet har været oppe før; men da jeg selv kører
lovligt, har jeg ikke hæftet mig ved svaret: hvordan gør jeg lettest
hendes XP legal?
Hans

Fra : Nielsen

Dato : 16-05-04 04:49

hej

Sæt maskinen til at boote på cd, kør en ny installation med din lovlig XP, sørg for at formaterer
drevet den gamle XP lå på og installerer den nye samme sted, følg registrering og aktivering når
du når der til, og så skulle det være i orden.

Mvh

Ole Lykke

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-05-04 06:46

Nielsen skrev:

> Sæt maskinen til at boote på cd, kør en ny installation med din
> lovlig XP, sørg for at formaterer drevet den gamle XP lå på og
> installerer den nye samme sted,

....mister man sine data fra adressekartotek m.v. så?

> følg [snip] aktivering når
> du når der til, og så skulle det være i orden.

Okay!

Jeg havde håbet på, at man bare kunne lægge skiven i og geninstallere
eller lignende...
Hans

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 16-05-04 08:36

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> ...mister man sine data fra adressekartotek m.v. så?

Hvis der kun er en partition på harddisken, ja så mister man det.
Medmindre man har lavet back-up af det.

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-05-04 08:39

Ivan V. Klattrup skrev:

> Hvis der kun er en partition på harddisken, ja så mister man det.

....okay!

> Medmindre man har lavet back-up af det.

Klart nok!

Tak!
Hans

Fra : ha

Dato : 16-05-04 09:33

> Jeg havde håbet på, at man bare kunne lægge skiven i og geninstallere
> eller lignende...

Hvis det er pro versionen kan dette måske hjælpe dig.
Start fra pkt. 6.
http://xpkey.cjb.net/

/ha

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-05-04 09:51

ha skrev:

> Hvis det er pro versionen kan dette måske hjælpe dig.

....jeg mener det er en pro der ligger på; men jeg har tænkt mig at købe
en home for at holde udgifterne nede...

> Start fra pkt. 6.
> http://xpkey.cjb.net/

....thanks anyway!
Hans

Fra : Klaus

Dato : 16-05-04 10:25

> ...jeg mener det er en pro der ligger på; men jeg har tænkt mig at
købe
> en home for at holde udgifterne nede...

Din bekendte har vel ingen skolesøgende børn eller er selv under
uddannelse? Så kan en skoleversion jo bruges.

Klaus

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-05-04 11:43

Klaus skrev:

> Din bekendte har vel ingen skolesøgende børn eller er selv under
> uddannelse? Så kan en skoleversion jo bruges.

....hun har en datter, der læser psykologi i Nice...

....ved ikke om den holder i byretten...

....ellers køber jeg dén 999,- kr.'s version jeg selv har.

Tak for tippet!
Hans

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-05-04 22:05

> [...]
>
> Okay!
>
> Jeg havde håbet på, at man bare kunne lægge skiven i og geninstallere

Det burde du også kunne.
Når du kommer frem til sidste billede før installationen starter (hvor du
kan se drevet forneden) skal du vælge en repair i stedet for en ny
installation. Så installerer den oven i den gamle installation og bibeholder
de programmer, som ligger der i forvejen.
Det er dog lidt et gæt, da jeg ikke selv har prøvet det, men jeg har prøvet
det i forbindelse med fejl på pc.er. Den vil under repair også spørge efter
regnr.
Så vidt jeg er orienteret er de fleste piratkopier af pro corp versionen, og
da du nok køber en anden version, ved jeg ikke om min metode kan lykkes, på
grund af evt. versionskonflikter.

Kurt

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-05-04 23:48

Kurt B. Andersen skrev:

> Den vil under repair også
> spørge efter regnr.

....dét har jeg nemlig osse oplevet...

> du nok køber en anden version, ved jeg ikke om min
> metode kan lykkes, på grund af evt. versionskonflikter.

....det' jo dét!

Tak!
Hans

Fra : Sp@cey

Dato : 16-05-04 20:13

Du kan da også bare installere winxp i en ny folder og eventuelt kalde den
Winxppro ellet whatever og bagefter plukke de filer og adresselister du skal
bruge.

Mvh Sp@cey

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-05-04 23:50

Sp@cey skrev:

> Du kan da også bare installere winxp i en ny folder og eventuelt
> kalde den Winxppro ellet whatever og bagefter plukke de filer og
> adresselister du skal bruge.

....jeg er desværre ikke teknisk godt nok begavet til at kunne gennemskue
dét...
Hans

Fra : Søren Andersen

Dato : 16-05-04 15:59

> Nu ved jeg at spørgsmålet har været oppe før; men da jeg selv kører
> lovligt, har jeg ikke hæftet mig ved svaret: hvordan gør jeg lettest
> hendes XP legal?

Installér en frisk kopi når du nu er ved det. Hvis du skal have hendes PC op
og køre som før, kan du med fordel køre Files and Settings Transfer
Wizard'en inden du installerer den nye - husk at gemme resultatet på en
anden partition el. medie end boot drevet...

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-05-04 23:51

Søren Andersen skrev:

> [...]
> Settings Transfer Wizard'en inden du installerer den nye - husk at
> gemme resultatet på en anden partition el. medie end boot drevet...

Tak for rådet; er dog ikke skrap nok i faget til at kunne finde ud af
dét...
Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-04 13:58

Hans Paulin skrev:

> Tak for rådet; er dog ikke skrap nok i faget til at kunne
> finde ud af dét...

Så følg en vejledning.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://www.microsoft.com/danmark/support/xmlkb/da306/1/86.asp

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-05-04 22:53

Thomas G. Madsen skrev:

> Så følg en vejledning.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://www.microsoft.com/danmark/support/xmlkb/da306/1/86.asp

....tak, Madsen!

Tror dog jeg rapper alt af og geninstallerer; der ligger utrolige
mængder af alt muligt materiale på pcen, så jeg vil gerne til bunds; der
har været flere brugere og pcen bliver til daglig nu kun brugt til et
antal mails hver dag, så jeg skal bare ha et ISDN-modem og en printer på
plads...

Der er osse kun 128 MB ram at gøre godt med til XP, og jeg fortsætter
med "Klassisk visning"...

Købte i øvrigt en XP-cdrom og en mus i dag; prisen var reduceret til
899,- kr.
Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-04 23:22

Hans Paulin skrev:

> [...]
> til daglig nu kun brugt til et antal mails hver dag, så jeg
> skal bare ha et ISDN-modem og en printer på plads...

Det må være til at overkomme. I mange tilfælde er det også
langt hurtigere og nemmere at starte på en frisk i stedet for
at forsøge at reparere på en gammel installation, som er sandet
helt til. Det værste er bare, hvis man ikke får det hele med
over. Altså f.eks., hvis brugeren ikke kan huske kodeord til
internetforbindelsen osv. og først kommer i tanke om det, når
det hele er slettet. Det er selvfølgelig ikke værre end at
brugeren blot må ringe til internetudbyderen, men alligevel...

> Der er osse kun 128 MB ram at gøre godt med til XP, og jeg
> fortsætter med "Klassisk visning"...

Så skal der nok ikke alt for meget "øje-gejl" på nej. :)

> Købte i øvrigt en XP-cdrom og en mus i dag; prisen var
> reduceret til 899,- kr.

Det er billigt. Var det Pro-udgaven?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-05-04 06:36

Thomas G. Madsen skrev:

> I mange tilfælde er det også
> langt hurtigere og nemmere at starte på en frisk i stedet for
> at forsøge at reparere på en gammel installation, som er sandet
> helt til.

....he he

....jeg er osse vant til at starte fra schratch fra mine egne pc'er...

> Det værste er bare, hvis man ikke får det hele med
> over. Altså f.eks., hvis brugeren ikke kan huske kodeord til
> internetforbindelsen osv. og først kommer i tanke om det, når
> det hele er slettet.

....jeg har lavet et par skriftlige step-by-step brugsanvisninger til min
98SE og XP, når jeg selv skal læse oplysninger om internetopsætninger
m.v. ind, og har osse tænkt mig at gå dén hér fremmede maskine igennem
og notere oplysninger om telefonnummer og lignende ned, inden jeg
formaterer...

> Det er selvfølgelig ikke værre end at
> brugeren blot må ringe til internetudbyderen, men alligevel...

....det er heldigvis længe siden at jeg har været så langt ude, at jeg
blev nødt til at ringe til interenetudbyderen desangående...

Hvis jeg hér hjemme formaterer, kan så osse bare kigge på "den anden"
computer, hvis jeg er i tvivl, hvilket kan være en stor hjælp - for ikke
at tale om, at man kan spørge på news fra den anden pc, hvis det går
helt galt

> Så skal der nok ikke alt for meget "øje-gejl" på nej. :)

....nej; den har indtil videre været *noget* sløv

> Det er billigt.

....ja, jeg gav selv 999,- kr. for et lille år siden...

> Var det Pro-udgaven?

....nej, det var en Home Edition

....og så fulgte der som sagt en "3D Internet wheel mouse" (Advanced
technologi / high quality / Your best Choice ) med kugle og ledning
og det hele med, så hvad ka' man forlange mer'...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-05-04 06:41

Thomas G. Madsen skrev:

> Det værste er bare, hvis man ikke får det hele med
> over. Altså f.eks., hvis brugeren ikke kan huske kodeord til
> internetforbindelsen

....læser først nu, hvad du skriver; netop kodeordet kan jeg jo ikke læse
ud af maskinen, så dér skal jeg lige sikre mig...

....brugeren er netop en person om hvem man kan forvente, at vedkommende
ikke har skrevet kodeordet ned...

Tak!
Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-05-04 12:13

Hans Paulin skrev:

> ...læser først nu, hvad du skriver; netop kodeordet kan jeg jo
> ikke læse ud af maskinen, så dér skal jeg lige sikre mig...

Det kan du nu godt med et program som Revelation, som kan hentes
fra: <http://www.snadboy.com/>. Et genialt lille program med
et sigtekorn, som du blot trækker og slipper over de felter med
kodeord, som du ønsker at aflæse, men hvis du glemmer at notere
kodeordene ned, inden du installerer XP forfra, så er det for
sent.

> ...brugeren er netop en person om hvem man kan forvente, at
> vedkommende ikke har skrevet kodeordet ned...

Ja, det tænkte jeg nok. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-05-04 23:48

Thomas G. Madsen skrev:

> <http://www.snadboy.com/>. Et genialt lille program med
> et sigtekorn, som du blot trækker og slipper over de felter med
> kodeord, som du ønsker at aflæse,

Tusind tak! :)

> men hvis du glemmer at notere
> kodeordene ned, inden du installerer XP forfra, så er det for
> sent.

....klart nok!

> Ja, det tænkte jeg nok. :)

:)