Forbindelse til computer via ipnummer
Fra : Ryan Kristensen

Dato : 15-05-04 15:46

Hej.

Jeg ville gerne have, at min computer kunne bruges som webserver.
Jeg kører med windows XP pro og har installeret IIS.
Jeg får forbindelse til internettet gennem et lokalnetværk, -
tilsyneladende forbinder jeg først til en lokal server, før jeg kommer ud
på det "rigtige" net.

Jeg havde forstået, at man burde kunne skrive http://80.197.253.10/ (hvor
80.197.253.10 er mit ipnummeret).
Når jeg gør det, får jeg at vide, at den ikke kan finde webstedet.

På lokalnetværket har jeg ipnummeret 192.168.1.40, hvilket jeg godt kan få
forbindelse til, - vel at mærke kun fra computere der er tilsluttet det
samme netværk.

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad det er jeg har misforstået. - Evt.
et link til en side, der kan forklare det.

Behøver jeg sige, at jeg ikke har særlig meget tjek på netværk o.l.? :)

--
Ryan Kristensen

Fra : Hans

Dato : 15-05-04 16:17

Ryan Kristensen wrote:
> [...]
> Evt. et link til en side, der kan forklare det.
>
> Behøver jeg sige, at jeg ikke har særlig meget tjek på netværk o.l.?

Årsagen er, at loop-back ikke er slået til i din router, og det er normalt
heller ikke nødvendigt. Du befinder dig jo selv på den indvendige side af
routeren, så derfor findes din webserver på en lan-adresse, set fra hvor du
befinder dig. Det er helt som det skal være.

/ Hans

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 15-05-04 16:52

> [...]
>routeren, så derfor findes din webserver på en lan-adresse, set fra hvor du
>befinder dig. Det er helt som det skal være.
[...]

Øh, årsagen kan vel også være, at Ryan ikke har forwardet port 80 i
routeren til hans lokal-IP (192.168.1.40) ...

Hvis det ikke er gjort, vil browseren bare få fat i routeren og så
sker der ikke en ... noget ...

Desuden; hvis det var pga. loopback, så burde vi (os, som ikke sidder
på hans lokalnet) vel stadig kunne tilgå hans server på port 80. Men
der er ingen ting, som svarer på port 80 på 80.197.253.10, så
umiddelbart ligner det en port, der skal forwardes ...

/Henrik

Fra : Hans

Dato : 15-05-04 16:54

Henrik Koksby Hansen wrote:

> [...]
> der er ingen ting, som svarer på port 80 på 80.197.253.10, så
> umiddelbart ligner det en port, der skal forwardes ...

Det har du da helt ret i, at den skulle også have været med i forklaringen.

/ Hans

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 15-05-04 16:53

On Sat, 15 May 2004 17:17:01 +0200, Hans <email@kvik.org.invalid> wrote:

> [...]
> du
> befinder dig. Det er helt som det skal være.

Jeg tror ikke jeg har fået forklaret mig ordentligt.
Jeg har ikke nogen speciel interesse i, at kunne tilgå min egen webserver
fra min egen computer.
Derimod ville jeg gerne have, at andre kunne få forbindelse til min
computer.

Jeg har forstået det sådan, at man burde kunne tage en hvilken som helst
computer (med undtagelse af computere i lokalnetværket) og så indtaste
http://80.197.253.10/, for at få adgang til min computer.
Når jeg forsøger det, får jeg en standard fejlmeddelelse om, at der ikke
kan opnås forbindelse til webserveren.

Hvad skal jeg gøre, for at andre kan få forbindelse til min computer?

--
Ryan Kristensen

Fra : Hans

Dato : 15-05-04 16:59

Ryan Kristensen wrote:

> [...]
> ikke kan opnås forbindelse til webserveren.
>
> Hvad skal jeg gøre, for at andre kan få forbindelse til min computer?

Det er nok som Henrik skriver, at du ikke har åbnet for port 80 i din router
til den ip-adresse som din server har på lokalnettet.

Bortset fra det, så er IIS efter min mening ikke for de uøvede, og du burde
for din egen skyld hellere hente Apache, med mindre du har noget specifikt
at bruge IIS til.

/ Hans

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 15-05-04 22:53

On Sat, 15 May 2004 17:58:52 +0200, Hans <email@kvik.org.invalid> wrote:

> [...]
> burde
> for din egen skyld hellere hente Apache, med mindre du har noget

Jeg installerede IIS da jeg skulle bruge ASP i forbindelse med noget
webdesign.
Går ud fra, at det er lettere at køre ASP gennem IIS, end installere noget
andet ASP på en Apache server.
Er det forkert?

--
Ryan Kristensen

Fra : Hans

Dato : 15-05-04 23:00

Ryan Kristensen wrote:

> [...]
> webdesign.
> Går ud fra, at det er lettere at køre ASP gennem IIS, end installere

Det er helt korrekt. Fortsæt du bare med IIS.

/ Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-04 17:07

Forstår jeg dig ret ken du nå din webserver fra lokalnettet, men ikke ude fra internettet.

Det skyldes du er forbundet til en router der NAT'er internet trafikken fra din LAN adresse til WAN adressen.

Hvis du skal 'se' din webserver ude fra internettet skal routeren opsættes til at sende trafik til WAN-adressens (80.197.253.10)
bport 80 videre til din LAN-adresse (192.168.1.40) port 80.

Det betyder at du skal ind og rode i routerens opsætning for at definere en 'Virtuel Server' - Det er ganske enkelt hvis man kan
komme til routeren, men jeg har på fornemmelsen at det ikke er dit eget netværk ????

<mlr>

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 15-05-04 17:17

On Sat, 15 May 2004 18:07:07 +0200, Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk>
wrote:

> [...]
> en 'Virtuel Server' - Det er ganske enkelt hvis man kan
> komme til routeren, men jeg har på fornemmelsen at det ikke er dit eget

Nej det er ikke mit eget netværk. - Hvis det var, så burde jeg nok også
vide lidt mere om det

Det eneste jeg kan komme i nærheden af, er en telnet forbindelse til
routeren. Overskriften når jeg logger på med telnet er "Copyright (c) 1994
- 2001 ZyXEL Communications Corp.", hvis det kan hjælpe noget.

--
Ryan Kristensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-04 17:27

Ryan Kristensen <ryankristensen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>routeren. Overskriften når jeg logger på med telnet er "Copyright (c) 1994
>- 2001 ZyXEL Communications Corp.", hvis det kan hjælpe noget.

ZyXel laver udmærkede routere...

Du skal ind i opsætningen: Det kan måske gøres via telnet men hyppigst har routerne et webinterface. Under alle omstændigheder
skal du nok regne med at opsætningen er password beskyttet, så du må nok gå den tunge vej og tale med netværks administratoren...

<mlr>

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 15-05-04 22:58

> [...]
> skal du nok regne med at opsætningen er password beskyttet, så du må nok gå den tunge vej og tale med netværks administratoren...

Ok. - Har password, så jeg må lige søge lidt og se om jeg kan finde en guide til hvordan jeg ændre indstillingerne.
Tak for hjælpen.

--
Ryan

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 15-05-04 23:19

On Sat, 15 May 2004 23:58:17 +0200, Ryan Kristensen

Sådan, så virker det.
http://80.197.253.10/

--
Ryan Kristensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-05-04 14:24

Ryan Kristensen <ryankristensen@hotmail.com> wrote:

>Sådan, så virker det.
>http://80.197.253.10/

Ja, nu virker det - Men du er noget nærig med indhold og farver

<mlr>

Fra : Per Thomsen

Dato : 19-05-04 12:02

> Ja, nu virker det - Men du er noget nærig med indhold og farver

*LOL*

Det kunne være billedet af en isbjørn i Nordøst Grønland.

Per