FFT i matlab?!?!
Fra : bamse

Dato : 15-05-04 08:39

Hej

Når jeg har et signal i en vektor x og skriver

plot(abs(fft(x)))

så får jeg ganske rigtigt en fft af signalet men
1. aksen angiver ikke frekvensen.

Hvordan får jeg frekvensen ud af 1. aksen?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-05-04 12:32

> Når jeg har et signal i en vektor x og skriver
> plot(abs(fft(x)))
> så får jeg ganske rigtigt en fft af signalet men
> 1. aksen angiver ikke frekvensen.
> Hvordan får jeg frekvensen ud af 1. aksen?

F.eks. som følgende:

x = [0 : sample_frequency / length(signal) : sample_frequency / 2 -
sample_frequency / length(signal)];
fft_signal = abs(fft(signal));
semilogx(x, 20 * log(fft_signal(1 : length(x))))
xlabel('Frequency [Hz]')

Hvor 'sample_frequency' selvfølgelig er din samplefrekvens og 'signal'
indeholder dit signal.

--
signing off.. Martin Sørensen