meteorkrater fra perm/trias fundet ved Aus~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-05-04 07:48

I radioavisen nævntes det at man (iflg. "Science") har fundet
et stort 250 mio år gammelt meteorkrater i havet ved Australien.
Vi har tidligere talt om masseudryddelser her i gruppen. Denne
her skulle altså være den, der var årsag til periodeskiftet
"perm/trias", hvor ca. 95 % af alt liv blev udryddet.

Det er endnu ikke lykkedes mig at google frem, hvor det krater
skulle ligge.

Har nogle af jer?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-04 09:33

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message
> [...]
> "perm/trias", hvor ca. 95 % af alt liv blev udryddet.
>
> Det er endnu ikke lykkedes mig at google frem, hvor det krater

http://edition.cnn.com/2004/TECH/space/05/13/great.meteor/index.html

Du kan se det på kortet i "Related" boxen.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-05-04 10:13

Christian B. Andresen skrev:
> [...]

Det skulle så kun have været 90 % af alt liv ...

> http://edition.cnn.com/2004/TECH/space/05/13/great.meteor/index.html
> Du kan se det på kortet i "Related" boxen.

Mange tak for det hurtige svar.
Jeg er noget skeptisk, da størrelsen af krateret kun er
4-7 miles. Det mener jeg er *alt* for lille. Men hvis de
virkelig har fundet "Shocked quartz", lyder det da ret
interessant.

Der kommer nok mere om det.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Brian Lund

Dato : 14-05-04 14:44

> [...]
> 4-7 miles. Det mener jeg er *alt* for lille. Men hvis de
> virkelig har fundet "Shocked quartz", lyder det da ret

"the Australian crater contains evidence of the impact of a meteor 4 to 7
miles wide about the time of the Great Dying."

Sådan som jeg forstår det, vidner krateret om at meteorens størrelse var 4-7
miles!
Det er altså ikke krateret der er 4-7 miles, men meteoren der lavede
krateret.

Brian

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-05-04 15:30

Brian Lund skrev:
> [...]
> størrelse var 4-7 miles!
> Det er altså ikke krateret der er 4-7 miles, men meteoren der

Det lyder meget "bedre".
Og jeg må lære at læse ordentligt.
:·)
Tak.