Strøm den korteste vej ?
Fra : Zalza

Dato : 11-05-04 22:00

Hej gruppe

Jeg trode strøm helst ville løbe den korteste vej fra A til B..
Hvad sker der i dette mpg videoklip ?
http://kortlink.dk/534

Jeg forstår det ikke helt - men flot ser det da ud.

--
/Zazla
www.Yoo.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-05-04 22:22

"Zalza" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad sker der i dette mpg videoklip ?
> http://kortlink.dk/534
>
> Jeg forstår det ikke helt - men flot ser det da ud.

Har egentlig ikke tænkt på dette før, men det må jo være den
ioniserede/varmere luft der giver mulighed for at holde en kanal åben indtil
den stiger så højt at ustabiliteten til sidst afbryder forløbet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders E. Andersen

Dato : 11-05-04 22:41

Zalza wrote:

> [...]
> Hvad sker der i dette mpg videoklip ?
> http://kortlink.dk/534
>
> Jeg forstår det ikke helt - men flot ser det da ud.

Totalt cool klip!

Der er ingen lov der siger at strøm skal løbe den korteste vej fra et punkt
til et andet. Se på lyn.. Det er jo klassisk at de zigzagger vildt mod
deres mål.

Det der sker her er at gnisten først dannes over en ret kort afstand, du kan
dog se at den ikke er helt lige fra starten af.

Når gnisten først er dannet bliver luften inden i den ioniseret, hvilket gør
at gnisten kan opretholdes i lang tid fordi det er nemmere at få strøm til
at løbe gennem ioniseret gas.

Samtidigt er den ioniserede gas mange tusind grader varm. Og alle ved jo at
varm luft stiger opad, og kold luft falder nedad. Den ioniserede gas stiger
derfor op, og da det er stadig er meget (meget meget) nemmere for strømmen
at løbe gennem den ioniserede gas så vil gnisten bare blive ved med at løbe
igennem den, indtil modstanden (som stiger i takt med længden af gnisten)
til sidst bliver så stor at strømmen holder op med at løbe og gnisten
forsvinder.

Anders E. Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 22:43

Zalza skrev:

>Jeg trode strøm helst ville løbe den korteste vej fra A til B.

Nej, den vil løbe den vej med mindst samlet modstand.

>Hvad sker der i dette mpg videoklip ?

Megagnisten varmer luften op og ioniserer den. Ioniseret luft har
mindre modstand end almindelig luft, og den varmeluft stiger til
vejrs. Derfor følger gnisten med op indtil vejen er blevet så
lang at modstanden er for stor og så brydes gnisten.

>Jeg forstår det ikke helt - men flot ser det da ud.

Ja. Jeg har set det samme i lille målestok når jeg viste det som
forsøg i fysiktimerne.

--
Bertel

Fra : Rune Zedeler

Dato : 11-05-04 22:55

Andre har allerede svaret.
Hvad er det, der sker til højre lige i starten? Der opstår en gnist -
tilsyneladende over en fast forbindelse. Gnisten forsvinder rimeligt
hurtigt igen.

-Rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 23:19

Rune Zedeler skrev:

>Hvad er det, der sker til højre lige i starten? Der opstår en gnist -
>tilsyneladende over en fast forbindelse.

Det kan jeg ikke se. I langsom gengivelse kan man se nogle
stænger med kugler på dreje væk fra hinanden. Er det dem der
snyder dig?

--
Bertel

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-05-04 00:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan jeg ikke se. I langsom gengivelse kan man se nogle
> stænger med kugler på dreje væk fra hinanden. Er det dem der
> snyder dig?

Nej.

http://www.daimi.au.dk/~rz/pics/gnist.jpg

-Rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-04 01:12

Rune Zedeler skrev:

>Nej.

Åh, nu er jeg med.

Det må være et startfænomen. Gnisten dannes åbenbart nemmere
langs med stangen indtil luften mellem polerne er blevet
ioniseret/opvarmet. Man kan se at det faktisk er samme fænomen
som den store gnist, blot mindre og i kort tid.

--
Bertel

Fra : Frederik Thorup

Dato : 12-05-04 08:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ioniseret/opvarmet. Man kan se at det faktisk er samme fænomen
> som den store gnist, blot mindre og i kort tid.

Det er vist en "konkakt" i stor størrelse der bliver afbrudt på en 500kV's
forbindelse. Der sker når man kobler net ind og ud. Men fænomenet hænger
sammen med luftens ledningsevne, flot ser det ud, og det er tydeligt
arangeret, så der er én der er klar med kameraet, og nogle andre der
slukker, de forventer nok denne lysbue.

MVH
Frederik

Fra : 15kw

Dato : 12-05-04 09:31

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> skrev i

> [...]
> sammen med luftens ledningsevne, flot ser det ud, og det er tydeligt
> arangeret, så der er én der er klar med kameraet, og nogle andre der

Der er lidt beskrivelse af hændelsen på denne side:
http://205.243.100.155/frames/longarc.htm
+ nogle andre klip.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Q

Dato : 12-05-04 15:33

"15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der er lidt beskrivelse af hændelsen på denne side:
> http://205.243.100.155/frames/longarc.htm
> + nogle andre klip.

Fed side

Her er et enkelt klip af en lille mobilkran, der "får fat" i en
højspændingsledning ( 10KV ?)

www.naeslund.dk/temp/boomtruckinpowerlines.wmv

Klippet kan downloades og fylder lige i underkanten af 6 meg..

/peter

Fra : Zalza

Dato : 12-05-04 23:53

> Her er et enkelt klip af en lille mobilkran, der "får fat" i en
> højspændingsledning ( 10KV ?)

- Jeg er rystet - er der virkelig ikke noget
der cutter strømmen når noget sådan sker ?
En sikring, eller noget ligne et hfi-relæ ?

- Flere film ?

--
/Zazla
www.Yoo.dk

Fra : Frederik Thorup

Dato : 13-05-04 11:08

Zalza wrote:

> - Jeg er rystet - er der virkelig ikke noget
> der cutter strømmen når noget sådan sker ?
> En sikring, eller noget ligne et hfi-relæ ?

Nææ, hvordan skulle kraftværket kunne mærke om det er 100 husholdninger
eller 1 kran der trækker al strømmen. Der sidder en sikring, men da linien
ikke bliver overbelastet så springer den ikke.

HFI gir ligesom ikke ret megen mening med transmisionsledninger.

MVH
Frederik

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 13-05-04 11:34

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> wrote in message

> HFI gir ligesom ikke ret megen mening med transmisionsledninger.

Kan du uddybe dette lidt? Jeg forstår ikke hvorfor et fejlstrømsrelæ ikke
giver mening i forbindelse med transmissionsledninger. Meningen er vel den
samme som i en almindelig husstand: At strøm godt må løbe fra fase til fase
men ikke fra fase og til jorden...?

MVH
Thomas

Fra : Frederik Thorup

Dato : 13-05-04 23:32

Thomas Eg Jørgensen wrote:
> [...]
> er vel den samme som i en almindelig husstand: At strøm godt må løbe
> fra fase til fase men ikke fra fase og til jorden...?

Jeg kan godt, men der er fare for at få ørene i den faglige hakkemaskine

Spørg hellere i dk.teknik.el hvor der sidder nogen med sikker viden om
emnet.

MVH
Frederik

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 14-05-04 10:41

> Jeg kan godt, men der er fare for at få ørene i den faglige hakkemaskine

> Spørg hellere i dk.teknik.el hvor der sidder nogen med sikker viden om
> emnet.

Det er gjort og i indlægget:
news:40a4871e$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk bekræftes det at man godt
kan snakke om HFI-relæ'er på transmissionsledninger.

Citat fra svaret på mit indlæg:

MVH
Thomas

Fra : Frederik Thorup

Dato : 14-05-04 11:41

Thomas Eg Jørgensen wrote:
> Det er gjort og i indlægget:
> news:40a4871e$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk bekræftes det at
> man godt kan snakke om HFI-relæ'er på transmissionsledninger.

Tak. Godt jeg ikke roede mig ud i en sø-forklaring

Rart med nettet, på under 2 timer fik du dit svar. Vel og mærk edet rigtige.

MVH
Frederik

Fra : Cubus

Dato : 14-05-04 11:41

"Thomas Eg Jørgensen" <tejo03@kom.auc.dk> skrev

> [...]
> news:40a4871e$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk bekræftes det at man godt
> kan snakke om HFI-relæ'er på transmissionsledninger.

Der besvares omkring højspændingsinstallation, hvilket ikke nødvendigvis er
det samme som transmissionsledninger. Neon anlæg drives fx ved højspænding.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 14-05-04 11:48

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message
> [...]
er
> det samme som transmissionsledninger. Neon anlæg drives fx ved

Ja ok, flere svar:

"Ts" <askme@.dk> wrote in message
> den hovedsaglige grund til at der ikke bliver brugt fejlstrømsafbryder
> på høj/mellemspændingsniveau er at det næsten altid er isoleret net
> (eller nærmere slukkespolejordet net).
> en anden grund er forsyningssikkerhed (derfor man ofte heller ikke
> overbelastningsbeskytter)

MVH
Thomas

Fra : Q

Dato : 13-05-04 23:20

> - Jeg er rystet - er der virkelig ikke noget
> der cutter strømmen når noget sådan sker ?
> En sikring, eller noget ligne et hfi-relæ ?

Jo, elværket, når du ringer til dem, og siger at du har lavet lort

> - Flere film ?

Ikke udover de links der allerede er postet af andre.. desværre... Den med
transformatorstationen der står af er ellers fee'

/peter

Fra : Zalza

Dato : 12-05-04 09:11

Beklager det ikke-brugervenlige link

her er der mulighed for at højreklikke og gemme filmen eller hvad man nu
vil.
http://kortlink.dk/53n

--
/Zazla
www.Yoo.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-05-04 14:24

> Beklager det ikke-brugervenlige link
>
> her er der mulighed for at højreklikke og gemme filmen eller hvad man nu
> vil.
> http://kortlink.dk/53n

Fint nok.
Strømmen løber ikke altid den korteste vej, men derimod den, hvor
modstanden er mindst.
Det kan man bl.a. se på et lyns bane i luften -
'
Per A. Hansen