Data fra vindmøller
Fra : Bo Ramsing

Dato : 11-05-04 10:38

Goddag gruppe,
Jeg har ledt efter online data fra vindmøller men finder ikke det
rigtige. Måske kan I hjælpe mig.

Det handler om følgende: Jeg flyver en del paraglider i min fritid. Da
det "vind-vindue" vi kan bruge er meget smalt, forekommer det (for)
ofte at vi kører forgæves, fordi vejrudsigten (igen) ikke passer. Og
vi er ellers gode til at kigge på alle sidene fra DMI og andre, incl.
10 min. vind, grafer osv.

Det er bare sådan at der mange steder hersker et mikroklima der gør,
at selv lokale vejrudsigter ikke passer på de enkelte flyve-steder.

Når man så sidder der og venter, lægger man mærke til at der altid
står vindmåller meget tæt ved flyvestederne (altid ved kysten). Disse
vindmøller har næsten altid den del antenner der stikker op. Det leder
til den formodning, at møllerne overfører data som vindretning og
vindstyrke til en eller anden.
Om det er til ejerne eller vindmølle-lauget eller et energi-selvskab
ved jeg ikke. Heller ikke om dataen overføres pr. radio eler internet
og om det på nogen måde ville være muligt at komme i nærheden af denne
data. Men kors hvor ville vi spare meget benzin hvis vi kunne få lov.
Er der nogen her der kan hjælpe mig vidre? Hvis man kunne få foden
indenfor et eller to steder ville det måske gå slag i slag

Mvh
Bo Ramsing
www.op87.dk

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 11-05-04 11:17

In <e2f7c780.0405110137.eae7b68@posting.google.com> bo_ramsing@web.de (Bo Ramsing) writes:

> [...]

>Er der nogen her der kan hjælpe mig vidre? Hvis man kunne få foden
>indenfor et eller to steder ville det måske gå slag i slag

Jeg kan kun svare for den mølle, jeg har andel i, men jeg tror
den er ret typisk. Møllen samler ganske rigtigt den slags data
op, men de er ikke ret interessante for hverken mølleejerne eller
energiselskabet. (Det virkeligt interessante er at vide på
forhånd hvor meget el møllen vil producere pr time i morgen, for
man skal melde de tal videre til energiselskabet og det giver
den højeste betaling, hvis man rammer rigtigt.)

Både vindretning og vindstyrke varierer meget selv indenfor små
tidsintervaller, men det er du jo allerede smerteligt opmærksom
på.

Jeg vil gætte på at du bare ved at snakke godt for nogle af
møllelaugene kan få telefonnumre til deres møller, så du kan ringe
og downloade en passende statistik. Dataene overføres typisk via
telefonnettet og derfor kan du ikke forvente at møllerne er
online eller på nettet eller på anden måde står og venter på
at give dig data. De har en telefon, så de kan ringe til Vestas
hvis fx temperaturen i gearkassen stiger over det forventede, men
normalt er de tavse.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-05-04 12:06

"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse
> Goddag gruppe,

-klip-
> [...]
> vindmøller har næsten altid den del antenner der stikker op. Det leder
> til den formodning, at møllerne overfører data som vindretning og

Den ene af "antennerne" er måske en lynafleder.
Der sidder nogle instrumjenter, der styrer krøjemekanismen,
men ingen, der sender data. Det sker via en telefonforbindelse, der
er i kontakt med ejerens PC og firmaet.
Der opsamles ikke meteorologiske data, der kan anvendes til det formål,
du nævner. Det sker andre steder - f.eks. har Risø et omfattende
måleprogram.

Per A. Hansen

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-05-04 17:35

Bo Ramsing wrote:
> Goddag gruppe,
> Jeg har ledt efter online data fra vindmøller men finder ikke det
> rigtige. Måske kan I hjælpe mig.

Risøs vind energi afdeling driver nogle målestationer forskellige steder i
Danmark.
On.line - og historiske data med kurver for de fleste metrologiske data kan
ses her:
http://www.risoe.dk/vea-data/Maps/Denmark.htm

klik på en af lokationerne og derefter på: 'view online data'

Så er der Middelgrunden med de 20 møller i Kbh. som kan ses online her:
http://www.middelgrund.com/

Online > Park view

Der er sikkert flere, men det er hvad jeg kender, da jeg ingen forbindelse
har til vindmøller dagligt.

--
Ole Pagh