Hvordan virker en tempgun?
Fra : Klaus G.

Dato : 10-05-04 21:29

Hej.

Ja, jeg har tænkt lidt på hvordan sådan en tempgun virker. I kender dem
sikkert, der er en laser som viser hvor man sigter, og så siger den tempen.
Hvordan virker sådan en. Hvor langt kan de række, er der stor forskel osv.?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-04 21:51

Klaus G. skrev:

>sikkert, der er en laser som viser hvor man sigter, og så siger den tempen.

*Hvad* siger den?

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 22:00

> *Hvad* siger den?

"Viser" skulle der nok stå...

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-05-04 22:02

"Øistein Wind Willassen" <oistein.wind.snabel - a.gmx.net> writes:

> tempen.

> "Viser" skulle der nok stå...

*Hvad* viser den?

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 10-05-04 22:07

On 10 May 2004 23:01:57 +0200, Peter Makholm wrote:

> *Hvad* viser den?

Mon ikke tempen skal forstås som temperaturen?
Mig bekendt måler en "tempgun" temperaturen vha infrarød stråling -
laserstrålen er formentligt bare for at man kan se præcis, hvor man
sigter med "gun'en"?

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 10-05-04 22:18

On Mon, 10 May 2004 23:07:05 +0200, Jesper Rasmussen wrote:

> Mon ikke tempen skal forstås som temperaturen?
> Mig bekendt måler en "tempgun" temperaturen vha infrarød stråling -
> laserstrålen er formentligt bare for at man kan se præcis, hvor man
> sigter med "gun'en"?

Her er et link til et infrarødt termometer fra Fluke:
>http://www.fluke.dk/comx/show_product.aspx?PID=32197&product=THE&locale=dkda

Mon ikke det er hvad der menes med en "tempgun"?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-05-04 22:57

Jesper Rasmussen wrote:

> Her er et link til et infrarødt termometer fra Fluke:
>
> Mon ikke det er hvad der menes med en "tempgun"?

Jeg tror nærmere at det er sådan en slags pistol, deraf navnet "gun", som
kan "skyde" med forskellige temperaturer på det man ønsker at ramme... Det
kunne da være enormt smart

Pling -> så skyder man lige temperaturen 78 grader celcius afsted... Kunne
det ikke være enormt smart?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-05-04 23:48

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@jay.spam.net> skrev
> [...]
> kunne da være enormt smart
>
> Pling -> så skyder man lige temperaturen 78 grader celcius afsted... Kunne

Kan man så få en med spredehagl, så man kan varme en hel flok piger op på èn
gang?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-05-04 15:06

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@jay.spam.net> skrev

> Kan man så få en med spredehagl, så man kan varme en hel flok piger
> op på èn gang?

og skyde med 4°C til en kold Øl

--
/carsten

Fra : ChristianTC

Dato : 10-05-04 22:35

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> *Hvad* viser den?

Man kan vel også tænke lidt selv. Tag nu bare og svar på indlægget hvis i
kender svaret. Ikke alt det andet pjat.

Mvh
Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-04 23:39

ChristianTC skrev:

>Ikke alt det andet pjat.

Det var ikke pjat. Jeg anede helt enkelt ikke hvad manden mente.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 11-05-04 18:19

http://tempgun.com/

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 10-05-04 21:48

Klaus G. wrote:

> [...]
> Hvordan virker sådan en. Hvor langt kan de række, er der stor forskel osv.?

Har du en lidt bedre beskrivelse.?

Mener du virkelig laser, - eller måling i det infrarøde frekvensområde,
- mener du at vi alle skal kende den, - og er den normale betegnelse for
den en "tempgun".?

(Jo, søgning på Google gav 349 svar. Men kun 1 på dansk)

Hvis du har korrigerende kommentarer til dit oprindelige indlæg vil de
være velkomne....

Mvh. Jørgen

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-05-04 06:34

Klaus G. wrote:
> [...]
> dem sikkert, der er en laser som viser hvor man sigter, og så siger
> den tempen. Hvordan virker sådan en. Hvor langt kan de række, er der

Hvis der er en sådan, du tænker på:
http://www.raytek-europe.com/cat.html?cat_id=2.3.2

så er der en fin, dybtgående forklaring her (32 sider PDF):
http://www.raytek-europe.com/admin/file_handler/9c2cae67f7a4e392f2d05da4fe4daa26/1014336830/IR_Theory_RevB_LR.pdf

Laser lyset som man ser er kun til at bestemme hvilket areal der måles på,.
Et IR ( Infra Rødt) termometer måler den infrarøde udstråling fra et legeme,
typ i området fra 7-14µm.

Der er mange fejlkilder når man måler temperatur med IR termometer, men
fordelene er at man lynhurtigt kan danne sig et overblik over en overflades
temperatur.
Målinger med IR termometer har typisk en usikkerhed på 1-4°C, højere jo
større temperaturen afviger fra omgivelserne.

Termografering er en videreudvikling, hvor man fotograferer hele objekter i
IR området og derved får et samlet billede af et areal's overfladetemp.

--
Ole Pagh

Fra : Klaus G.

Dato : 14-05-04 12:57

> Hvis der er en sådan, du tænker på:
> http://www.raytek-europe.com/cat.html?cat_id=2.3.2
Jeps, lige præcis.

> så er der en fin, dybtgående forklaring her (32 sider PDF):

http://www.raytek-europe.com/admin/file_handler/9c2cae67f7a4e392f2d05da4fe4daa26/1014336830/IR_Theory_RevB_LR.pdf
Vil jeg så prøve at kigge lidt på.

> [...]
>
> Termografering er en videreudvikling, hvor man fotograferer hele objekter
> IR området og derved får et samlet billede af et areal's overfladetemp.

Okay, tak for forklaringen.