Sibirien
Fra : Jakob Harming

Dato : 10-05-04 15:02

Hej

Jeg ville høre om der er nogen her, der har nogen fakta på hvor
sibiriens grænser går?

Det jeg har fundet ud af er at sibirien starter fra uralbjergene, men
ikke hvor det ender.

Den sydlige del er sibirien er afskåret af mongoliet. Det nordlige af
ishavet.

Det eneste kort hvor jeg kan se sibirien som afgrænset kan findes ved
at følge dette link http://land.sfo.ru/eng/starte.htm gå ud i
venstreside og ned til under maps.

Men hvor er så "far east"?
http://www.lib.utexas.edu/maps/middle_east_and_asia/asia_ref02.pdf
er det så den "halvø" Vladivostok er på?

Håber på nogen gode svar

Med venlig hilsen

Jakob

PS. Det burde postes under geografi, man da der ikke findes sådan en
gruppe poster jeg den her.

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-05-04 15:33

Jakob Harming <s031822@student.dtu.dk> writes:

[Med Wikipedia.org som primære kilde]

> Jeg ville høre om der er nogen her, der har nogen fakta på hvor
> sibiriens grænser går?

Det er vist at henregne hele den del af Rusland der ligger øst for
Uralbjergene til Sibirien.

Politisk set er den Rusland øst for Ural dog opdelt i tre føderale
distrikter: Urlas føderale distrikt, Sibiriens føderale district og
'Russian Far East'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Siberia#Administration kan du finde
links til beskrivelse af de enkelte distrikter hvorpå der er en
kortskitse.

Der er også nogle lidt bedre kort på
http://baikaland.tripod.com/russia/sfo.html

> Men hvor er så "far east"?
> http://www.lib.utexas.edu/maps/middle_east_and_asia/asia_ref02.pdf
> er det så den "halvø" Vladivostok er på?

Du tænker på at Vladivostok ligger på halvøen Kamchatka? Det har jeg
også altid tænkt, men tilsyneladende ligger Vladivostok altså inde ved
fastlandet helt nede ved det norlige Japan og ved grænsen til Kina.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Jakob Harming

Dato : 10-05-04 15:59

On 10 May 2004 16:33:13 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Politisk set er den Rusland øst for Ural dog opdelt i tre føderale
>distrikter: Urlas føderale distrikt, Sibiriens føderale district og
>'Russian Far East'.

Ja

>På http://en.wikipedia.org/wiki/Siberia#Administration kan du finde
>links til beskrivelse af de enkelte distrikter hvorpå der er en
>kortskitse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Far_East

Her står:
"The Russian Far East should not be confused with Siberia, which - at
least to the Russian mind - does not stretch all the way to the
Pacific. ", hvis man så klikker på Siberia står der:
"Siberia consists of Urals Federal District, Siberian Federal District
and the Russian Far East. "

Dvs. for en russer har Sibirien kun nået at gøre med Siberian Federal
District, mens for os andre er Sibirien alle tre distrikter?
En russer vil dog stadig sige at Sibirien starter fra Ural bjergene.

Mvh

Jakob

Fra : Martin Kristensen

Dato : 10-05-04 21:29

"Jakob Harming" <s031822@student.dtu.dk> wrote in message

> Det jeg har fundet ud af er at sibirien starter fra uralbjergene, men
> ikke hvor det ender.

Sibirien starter da i Sverige.

--
Venlig hilsen