Karikaturer
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-05-04 16:54

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-05-04 18:02

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:409bb10d$0$246$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvordan kan det være at karikaturer ligner selv om de langt fra ligner:

Det er meget simpelt, og det gælder alle væsener at man ikke
i særlig grad skelner den kvantitative side af et træk. Derfor
tjener en forstørrelse af et træk blot til at skabe ekstra
opmærksomhed om ting vi ved i forvejen (måske ubevidst).

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-04 18:01

Jesper Nielsen skrev:

>Hvordan kan det være at karikaturer ligner selv om de langt fra ligner:

Fordi vi har en fænomenal evne til at aflæse ansigter. Spædbørn
der ikke er ret mange dage gamle, kan genkende ansigter.

Bemærk f.eeks. også at du genkender familie, venner og bekendte
selv om deres ansigtsudtryk kan skifte ganske meget.

--
Bertel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-05-04 14:33

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det være at karikaturer ligner selv om de langt fra ligner:
>
> http://www.opdebeeck.com/afbeeldingen/karikatuurschetsen/large/willis.jpg
> http://www.opdebeeck.com/afbeeldingen/karikatuurschetsen/large/saddam.jpg
> http://www.opdebeeck.com/caricaturessketchesc.html

Det hænger sammen med evnen til at tænke abstrakt, som alle mennesker
besidder i større eller mindre grad. Vi er, qua vores evne til at abstrahere
(dvs. se essensen i et fænomen), i stand til at genkende ting, der
essentielt er ens, selvom de på mange punkter er forskellige.

En god karikatur fremdrager de iøjnefaldende elementer af en persons
faktiske udseende, men overdriver og "forvrider" dem samtidig en smule. Når
man tegner en karikatur, prøver man således at finde de sider af personens
udseende, som er specielle for netop denne ene person. Eksempler på ting,
jeg ville tage frem, hvis jeg skulle karikere forskellige mennesker:

Mogens Lykketofts fipskæg, Dirch Passers hul mellem fortænderne, Dolly
Partons bryster, Zinedine Zidanes let skallede isse, fodboldstøvler etc.

Jeg kan huske en karikaturtegning af Bjørn Elmquist, hvor der var pyntet til
jul i hans (ret store) briller...

Vi kender i øvrigt karikaturer fra andre sammenhænge end billeder.

Homer Simpson er som type en karikatur - nogle gange mennesket i
almindelighed, nogle gange amerikanere, andre gange bestemte typer eller
endog enkeltpersoner. De situationer, han havner i, er essentielt kendt fra
hverdagen.

Homer som person er dog udstyret med nogle karaktertræk, der tilføjer disse
situationer lidt af den førnævnte forvridning. Han er grusomt dum, hans hud
er gul osv. Hans kone har i øvrigt blåt hår.