10 kg guld
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-05-04 08:00

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 07-05-04 08:05

Jesper Nielsen wrote:
> Hvor meget er det værd?
>
> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=248155
>
> Jesper

800000 - 9000000 kroner

mvh
Jesper Sørensen

Fra : Ole Andersen

Dato : 07-05-04 08:18

Jesper Sørensen wrote:
> Jesper Nielsen wrote:
>> Hvor meget er [10 kg guld] værd?
> 800000 - 9000000 kroner

Det var en stor usikkerhed. Har du måske et nul for lidt eller for meget?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution.

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-05-04 08:31

In article <c7fd77$1r9u$1@news.cybercity.dk>, Ole Andersen wrote:

> Det var en stor usikkerhed. Har du måske et nul for lidt eller for meget?

nok et nul for meget i det sidste tal.
Jeg havde tilfældigvis programmet Signe og BS i Tasmanien kørende
som baggrundsstøj den anden dag jeg sad og kodede.
Her var Signe nede i en guldmine og fik lov at holde,
hvad jeg husker som, en 10kg guldbar.
Her sagde hun at hun lige nu stod med 800.000kr i
hånden.

MVH
Kim Schulz

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 07-05-04 08:37

Kim Schulz wrote:

> [...]
> Her var Signe nede i en guldmine og fik lov at holde,
> hvad jeg husker som, en 10kg guldbar.
> Her sagde hun at hun lige nu stod med 800.000kr i

woops Kim har ret.

mvh
Jesper

Fra : LR

Dato : 07-05-04 10:39

> Her var Signe nede i en guldmine og fik lov at holde,
> hvad jeg husker som, en 10kg guldbar.
> Her sagde hun at hun lige nu stod med 800.000kr i
> hånden.

Og tænk, at det er en lille sag på 8*8*8 cm. Guld vejer 2,4 gange emre end
jern.

Mvh,

Lasse

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 07-05-04 13:36

On Fri, 7 May 2004 11:38:31 +0200, LR wrote:

> Og tænk, at det er en lille sag på 8*8*8 cm.

Ja det er ca. en halv liter så den er jo lige til at have i lommen

> Guld vejer 2,4 gange emre end jern.

Og knap 20 gange mere end vand!

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-05-04 14:33

LR skrev:
> Og tænk, at det er en lille sag på 8*8*8 cm. Guld vejer 2,4 gange
> emre end jern.

Det er vel ikke det normale mål på de såkaldt "store" guldbarrer.

En "stor" guldbarre er (iflg SDE) trapezformet, længde 25,7 cm,
bredde 8,6 cm og højde 4,5 cm. Store barrer skal veje mellem
350 og 430 ounces. (400 ounces = 12,414 kg)

Gulds densitet på 19,31 g/cm³ overgås af platin og wolfram.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-04 15:25

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Gulds densitet på 19,31 g/cm³ overgås af platin og wolfram.

Og rhenium, osmium og iridium med osmium som det tungeste. I min
oversigt kan jeg ikke se forskel på massefylden af guld og
wolfram (19,30). Heller ikke i det system jeg kontrollerede
det.med:

http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/periodegr.html

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-05-04 16:03

Bertel Lund Hansen skrev:
> Og rhenium, osmium og iridium med osmium som det tungeste.
> I min oversigt kan jeg ikke se forskel på massefylden af guld og
> wolfram (19,30). [...]

Ja, nu er vi godt nok ude i decimalerne:
[SDE]
guld 19,31 g/cm³
wolfram 19,35 g/cm³
rhenium 20,53 g/cm³ (v. 20° celsius)
iridium 22,421 g/cm³ (v. 20° celsius)
osmium 22,48 g/cm³

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- Noget af det dyreste jeg har 'jongleret' med på Datacentralen,

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-05-04 17:27

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> [guld og tungere grundstoffer]

Her er de så igen, incl. de to Martin savnede:
[vægtfylde-tal fra SDE]:

guld . . . . . 19,31 g/cm³
wolfram . . 19,35 g/cm³
plutonium . 19,84 g/cm³ (v. 20° celsius)
neptunium . 20,45 g/cm³

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-05-04 16:36

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:in6n9016v8mmc9dukju6qu73l0mue4a70i@news.stofanet.dk...

> Og rhenium, osmium og iridium med osmium som det tungeste. I min
> oversigt kan jeg ikke se forskel på massefylden af guld og
> wolfram (19,30).

Nej, Wolfram er ikke tungere, men der mangler Plutonium og
Neptunium.
Metallets barrer findes også i 1 kg. Se billede
http://www.webelements.com/webelements/elements/text/Au/key.html

Mvh
Martin

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 07-05-04 21:06

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Her sagde hun at hun lige nu stod med 800.000kr i
>hånden.

Regnemaskinen her
(http://dendritics.com/scales/metal-calc.asp?WeightU=10&Units=kg&Alloy=24K&PrOzt=&CurrencyN=DKK&Markup=0)
siger da også 761,605 DKK - hvis det altså er 24 karat.

10 kilogram 14 karat guld har kun en værdi på 444,253 DKK.

--
Kåre

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-05-04 08:37

Jesper Nielsen skrev:

> Hvor meget er det værd?

385 dollars pr. troy ounce à 31,1 g, dvs. ca. 124.000 dollars = ca.
trekvart million kroner i runde tal.

--
Thomas Thorsen

Fra : (Per Røn

Dato : 07-05-04 15:27

Thomas Thorsen <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> wrote:

> 385 dollars pr. troy ounce à 31,1 g, dvs. ca. 124.000 dollars = ca.
> trekvart million kroner i runde tal.

Måske nok til en halvandetværelses lejlighed i Ishøj. Et noget lille
beløb at gøre sig til morder for ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Schou

Dato : 07-05-04 16:12

> Måske nok til en halvandetværelses lejlighed i Ishøj. Et noget lille
> beløb at gøre sig til morder for ...

Men sikkert til et halvt palads i de varme lande.....

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-05-04 22:08

Per Rønne wrote:
> Et noget lille
> beløb at gøre sig til morder for ...

Det er set gjort for mindre.

mvh
Henning

Fra : (Per Røn

Dato : 08-05-04 06:20

Henning Præstegaard <onkelhenning@virker.ikke> wrote:

> Det er set gjort for mindre.

Jeg ville næppe kunne gøre det for 1,5 billion kroner - Danmarks årlige
bruttonationalprodukt .

Hvad ville en bunke penge gøre godt for, hvis man bliver præget af
skyldfølelser og natlige mareridt?
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-05-04 10:49

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) skrev:

>Jeg ville næppe kunne gøre det for 1,5 billion kroner

Du hører næppe heller til målgruppen.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Anders

Dato : 08-05-04 11:59

> Du hører næppe heller til målgruppen.

Hehe, de terrorister er da heller ikke for kloge.. Hvis den vil tjene penge
kan de bare angive Osama og få 27 millioner dollars.

Fra : Tim Christensen

Dato : 10-05-04 12:23

Anders wrote:

> Hehe, de terrorister er da heller ikke for kloge.. Hvis den vil tjene penge
> kan de bare angive Osama og få 27 millioner dollars.

Medmindre at USA ikke kan lide personen, personen der angav Sadam
Hussain fik ingenting fordi at USA anså ham som en forbryder.

Mvh

Tim

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-05-04 13:53

In article <409f6627$0$300$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Tim Christensen wrote:
> Medmindre at USA ikke kan lide personen, personen der angav Sadam
> Hussain fik ingenting fordi at USA anså ham som en forbryder.

angav hussain? mig bekendt blev han fundet ved en rutine gennemsøgning af nogle
bygninger hvor man mente der var våben.

MVH
Kim

Fra : (Per Røn

Dato : 10-05-04 15:12

Tim Christensen <icecone@eson.dk> wrote:

> Medmindre at USA ikke kan lide personen, personen der angav Sadam
> Hussain fik ingenting fordi at USA anså ham som en forbryder.

Det var hvad man først kunne læse; det ændrede sig. Han har fået en ny
identitet og en bunke penge.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-04 15:27

> Det var hvad man først kunne læse; det ændrede sig. Han har fået en ny
> identitet og en bunke penge.
> --
Og skal leve resten af sit liv i venten på at blive likvideret som forræder,
skønt han formentlig blev udsat for tortur.
Chancen for at han dør en naturlig død er grænseværdien til 0.
Det er ikke en Judas-tilværelse man kan misunde.

vh
Bjarne

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-04 15:38

Bjarne Nielsen <banesnabelahovedlandet.dk> wrote:

> Og skal leve resten af sit liv i venten på at blive likvideret som forræder,

Da vel ikke hvis han har fået en ny identitet, ja, vel et nyt ansigt.

> skønt han formentlig blev udsat for tortur.

Af hvem dog?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-05-04 00:58

Thomas Thorsen wrote:

> 385 dollars pr. troy ounce à 31,1 g, dvs. ca. 124.000 dollars = ca.
> trekvart million kroner i runde tal.

Så er 1 t guld altså cirka 75 mio. kroner værd.

Ifølge
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/Publikationer.nsf/62e724fa745b6421c1256be5002b24a4/9552cc09af6f4cfbc1256ca900479de4/$FILE/nb02_1.htm#2.7
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/Publikationer.nsf/62e724fa745b6421c1256be5002b24a4/9552cc09af6f4cfbc1256ca900479de4/$FILE/nb02.htm
er der i verden i størrelsesordenen 150'000 t guld (der står 137'400 t,
men tallet er jo fra 1998). Værdien af det er så

150'000 · 75 mio. kr. = 11 billioner kr.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Simon H Sørensen

Dato : 08-05-04 23:01

"Jesper Nielsen" wrote
> Hvor meget er det værd?
>
> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=248155

Det kommer meget an på hvor rent det er. Men officielt fastsættes der en
pris på en ounce rent guld, hver dag. Derudover er der den pris guld handles
til på div. børser rundt om i verden.
I New York, d. 7/5, var prisen for 1 ounce guld 378,40 USD.

10 [kg] * 1000 [g/kg] = 10000 [g]
10000 [g] / 28,3495231 [g/ounce] = 352,73962 [ounce]
352,73962 [ounce] * 378,40 [USD/ounce(gold)] = 133.476,67 [USD]
133.476,67 [USD] * 614,22 [DKK/USD] = 819.840,42 [DKK]

Dvs. at St. Bededag var 10 kg rent guld 819.840,42 kr. værd.

/Simon

----------------
OK, jeg kedede mig lidt :)

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 08-05-04 23:18

Simon H Sørensen skrev:

> 10000 [g] / 28,3495231 [g/ounce] = 352,73962 [ounce]

En troy ounce, som bruges til guldvægt, er 31,103477 g. De 28,35 g er en
almindelig (avoirdupois) ounce.

--
Thomas Thorsen

Fra : Simon H Sørensen

Dato : 09-05-04 02:29

"Thomas Thorsen" wrote

> En troy ounce, som bruges til guldvægt, er 31,103477 g. De 28,35 g er en
> almindelig (avoirdupois) ounce.

Jeg vidste ikke at man brugte en anden slags ounce til at veje guld. Ja jeg
troede faktisk at der kun var een slags ounce. Men jeg burde have regnet ud
at der var flere slags.Tak for oplysningen.

I så fald er de 10 kg 747.250,37 kr værd.

(Der var en komma fejl i min udregning: 133.476,67 [USD] * 614,22 [DKK/USD]
= 819.840,42 [DKK] men resultatet var rigtigt (mht selve udregningen) det
skulle ha været 6,1422 [DKK/USD])

/Simon