Hvilken stjerne?
Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-05-04 21:40

Har de sidste par dage ved 21:30-tiden lagt mærke en kraftigt
lysende stjerne omkring sydvestlige eller vestlig retning -- faktisk
så kraftigt lysende, at den på det nævnte tidspunkt er den eneste at
se i den retning.

Nogen der ved, om den stjerne har et navn, og i så fald hvilket?

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Is

Dato : 06-05-04 21:57

"Christian Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> se i den retning.
>
> Nogen der ved, om den stjerne har et navn, og i så fald hvilket?

et par link !

Kan det være Venus du ser ?
http://www.dsri.dk/~mykal/tmp/tycho/kometneat.jpg

http://www.tycho.dk/article/view/320/

http://stjerneobs.dk/den_aktuelle_stjernehimmel.htm

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Stubbe B.R.

Dato : 06-05-04 22:02

Hej Christian,

du skrev...
> [...]
> se i den retning.
>
> Nogen der ved, om den stjerne har et navn, og i så fald hvilket?

Det er planeten Venus. Forresten er Venus himmelens tredieklareste
objekt, Solen og Månen er de klareste.

--
Mvh. Stubbe Bak Rasmussen

Fra : Martin Kristensen

Dato : 07-05-04 00:26

"Stubbe B.R." <no@mail.today> wrote in message

> Forresten er Venus himmelens tredieklareste
> objekt, Solen og Månen er de klareste.

Jeg mener, rumstationen konkurrerer med Venus om tredjepladsen. Ved dog
ikke, om den er nået der op endnu, eller om den skal udbygges mere først.

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : N. Foldager

Dato : 07-05-04 06:57

Martin Kristensen:

>Jeg mener, rumstationen konkurrerer med Venus om tredjepladsen.

Det gør den ikke. Bortset fra, at der kan opstå kortvarige
situationer, hvor et panel ligefrem spejler Solen.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-05-04 22:06

Christian Bohr-Halling skrev:
> [...]
> at se i den retning.
> Nogen der ved, om den stjerne har et navn, og i så fald hvilket?

Ja, som Erik skriver, er det planeten Venus.
Den går ned efter midnat i disse uger.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 06-05-04 22:25

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Ja, som Erik skriver, er det planeten Venus.
> Den går ned efter midnat i disse uger.

Til himmelobjekt-interesserede kan jeg anbefale det gratis program Hallo
nothern sky - se http://www.hnsky.org/software.htm

Bjarke

Fra : Johan

Dato : 07-05-04 13:42

"Bjarke Dahl Ebert" <nospam@jkdgkjdfgkjdfgjkdfhgkjhdfgkj.com> wrote in
message news:409aad02$0$296$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Til himmelobjekt-interesserede kan jeg anbefale det gratis program Hallo
> nothern sky - se http://www.hnsky.org/software.htm

Det var da et sjovt lille program. Men hvad er Danmarks koordinater. Jeg
ligger ikke inde med noget kortmateriale, hvor man kan se længde- og
bredegrader; og de kort man kan finde på nettet lader alle til at være i
DeGuleSider-kvalitet. Nogen der kan et par koordinater, eller et link?

Mvh Johan

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-05-04 14:13

Johan skrev:
> [...]
> og bredegrader; og de kort man kan finde på nettet lader alle til at
> være i DeGuleSider-kvalitet. Nogen der kan et par koordinater, eller

Da du ikke har sagt hvor du bor, er her koordinaterne
for rytterstatuen midt på Amalienborg Slotsplads:

Nordlig bredde: 55 grader 41,086 minutter
Østlig længde: 12 grader 35,676 minutter

Kilde: KMS "Det Levende Danmarkskort".
Hvis du vil ud med cirka hvor du bor, så sig bare til.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-05-04 17:20

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:409b8b88$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Da du ikke har sagt hvor du bor, er her koordinaterne
> for rytterstatuen midt på Amalienborg Slotsplads:
>
> Nordlig bredde: 55 grader 41,086 minutter
> Østlig længde: 12 grader 35,676 minutter

Hmm, på mit kort er du ca 100 m NØ for Saly's statue.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-05-04 17:48

Martin Larsen skrev:
> Hmm, på mit kort er du ca 100 m NØ for Saly's statue.

Ja, det er svært at aflæse pilens spids nøjagtigt. Jeg
tror jeg holder fast ved Ø. lgd. og retter 41,086 til
41,079 (sådan cirka).
--
'rluf
- nu skal vi vel heller ikke stå *lige*

Fra : Johan

Dato : 07-05-04 20:13

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message
> [...]

Det er også bedre end England, eller hvad det nu var den oprindeligt stod på

> Ja, det er svært at aflæse pilens spids nøjagtigt. Jeg
> tror jeg holder fast ved Ø. lgd. og retter 41,086 til
> 41,079 (sådan cirka).

Jeg siger mange tak for tallene, som jeg nu har sat ind.

Mvh Johan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-04 18:05

Martin Larsen skrev:

>Hmm, på mit kort er du ca 100 m NØ for Saly's statue.

Har du prøvet at klikke på kortet inden du aflæser? Jeg fik nogle
spøjse resultater indtil jeg klikkede på kortet. Så stemte det
pludselig med Herlufs tal.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-05-04 19:03

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:mnfn90poipbr4erbi0b2kv6nclq7bupqia@news.stofanet.dk...

> Har du prøvet at klikke på kortet inden du aflæser? Jeg fik nogle
> spøjse resultater indtil jeg klikkede på kortet. Så stemte det
> pludselig med Herlufs tal.

Der er ingen tvivl om de koordinater som mit kort oplyser for
midten i den cirkulære plads:
12°35'36" Ø 55°41'03" N (12 35,60 55 41,05)

(Iøvrigt skal Herluf notere sig at vægtfylden for W er 19,250 g/cm³)

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-04 23:51

Martin Larsen skrev:

>Der er ingen tvivl om de koordinater som mit kort oplyser for
>midten i den cirkulære plads:
>12°35'36" Ø 55°41'03" N (12 35,60 55 41,05)

Dine koordinater rammer midt i et palads på mit kort.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-05-04 05:36

Bertel Lund Hansen skrev:
> Martin Larsen skrev:
[rytterstatuen på Amalienborg slotsplads]

> Dine koordinater rammer midt i et palads på mit kort.

Mon vi kunne få en 'geocasher' som Jens Brix Christiansen
til at tjekke rytterstatuens sande placering?

--
'rluf :·)
- i min (2001)-version af KMS levende DK-kort, kan jeg

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-05-04 10:48

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev:

>Mon vi kunne få en 'geocasher' som Jens Brix Christiansen
>til at tjekke [...]

En hvad for en?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-05-04 11:21

Peter Loumann skrev:

> En hvad for en?
[OT]:
Det er en verdensomspændende forening af "stedfindere",
(du kan også kalde dem skattejægere) som med en GPS
i hånden prøver at finde et lille hylster med en besked i,
som en af de andre har gemt. Jens B.C. fortalte om det
sidste år i Odense. Og snart kommer han garanteret her
og fortæller lidt mere om det.

P.s.: De benytter også WGS84. Her er et link:
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?ID=63189

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-04 11:51

Peter Loumann skrev:

>En hvad for en?

Det må være sådan een der tjener Penge paa at slaa Ting op i et
Atlas.

--
Bertel

Fra : Ole Andersen

Dato : 08-05-04 12:23

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det må være sådan een der tjener Penge paa at slaa Ting op i et
> Atlas.

Det lyder da som et hyggeligt arbejde.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
"By the time they had diminished from 50 to 8, the other dwarves began

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-05-04 13:41

>Det må være sådan een der tjener Penge paa at slaa Ting op i et
>Atlas.

Ja, Selvfølgelig! Det gi'r jo sig selv ...

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-05-04 15:35

Peter Loumann skrev:
> Ja, Selvfølgelig! Det gi'r jo sig selv ...

Nå - i det mindste slap jeg da godt fra at gengive selve linket
uden stavefejl. Hvad værre er - JBC følger vist slet ikke med
i denne gruppe, så vi må nok have tålmodighed med at høre
ham fortælle om det spændende liv som *geocacher*.

--
'rluf :·)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 08-05-04 18:24

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det må være sådan een der tjener Penge paa at slaa Ting op i et
> Atlas.

Godt nok OT.
Bertel, er der gået vadmand i dig?

mvh
Henning

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-05-04 18:31

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev:

>Bertel, er der gået vadmand i dig?

Det er ærlig talt temmelig irriterende.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-04 18:48

Henning Præstegaard skrev:

>Godt nok OT.
>Bertel, er der gået vadmand i dig?

Nej, fri mig for det, men jeg vilde ogsaa lige prøve at skrive
paa den gammeldaws Facon. Det foregaar ligesom dengang jeg skulde
lære det nye Komma - jeg skriver stort set normalt, og saa retter
jeg det bagefter.

Det er faktisk tungt at skrive paa den Maade.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-05-04 19:20

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

>Det er faktisk tungt at skrive paa den Maade.

Og at læse. Så hvorfor ikke holde op?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-04 19:49

Peter Loumann skrev:

>Og at læse. Så hvorfor ikke holde op?

Javel.

(Jeg gider nemlig ikke mere).

--
Bertel

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 08-05-04 22:07

Peter Loumann wrote:
> Og at læse.

Nu er jeg ikke nogen bogorm,
men jeg har ingen problemer.

mvh
Henning

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-05-04 09:25

In article <409bce58$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Martin Larsen wrote:

> Der er ingen tvivl om de koordinater som mit kort oplyser for
> midten i den cirkulære plads:
> 12°35'36" Ø 55°41'03" N (12 35,60 55 41,05)
>
> (Iøvrigt skal Herluf notere sig at vægtfylden for W er 19,250 g/cm³)

Men hvilket datum er dit kort ? Hvis det ikke er WGS84
men i stedet ED1950 eller lignende, så er der ca. 100 meter i forskel.

WGS84 er en global model af kloden, Europæisk Datum er en lokal
mapning af koordinaterne. De er forskellige fordi jorden er ujævn.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : N. Foldager

Dato : 08-05-04 09:06

Herluf Holdt:

Martin Larsen:

>Hmm, på mit kort er du ca 100 m NØ for Saly's statue.

I har begge "ret".

Det har ingen mening at opgive en position så nøjagtigt, hvis man ikke
samtidigt oplyser hvilken datum, man benytter.

Herluf benytter tilsyneladende ED50, mens Martin bruger WGS84.

Dermed vil Martin opfatte Herlufs angivelse som værende 110 meter for
langt mod nordøst.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-05-04 09:48

N. Foldager skrev:
> [...]
> Herluf benytter tilsyneladende ED50, mens Martin bruger WGS84.
> Dermed vil Martin opfatte Herlufs angivelse som værende 110 meter
> for langt mod nordøst.

Mange tak!
2001-KMS-kortet tillod at man kunne vælge,
så nu har jeg valgt at skifte til WGS84.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-04 10:33

N. Foldager skrev:

>Det har ingen mening at opgive en position så nøjagtigt, hvis man ikke
>samtidigt oplyser hvilken datum, man benytter.

Hvad er bedst?

Jeg ved godt at der sikkert kan gives en meterlang forklaring på
at det ene ikke er bedre end det andet - men hvad *er* egentlig
bedst?

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 08-05-04 13:31

Bertel Lund Hansen:

>Hvad er bedst?
>
>Jeg ved godt at der sikkert kan gives en meterlang forklaring på
>at det ene ikke er bedre end det andet - men hvad *er* egentlig
>bedst?

Det ene er ikke bedre end det andet. Man kan til hver en tid omregne
entydigt mellem dem.

I mange år har kort fra Kort- og Matrikelstyrelsen (Geodætisk
Institut) benyttet ED50; et datum som er tilpasset Jordens form her på
"egnen".

Den stigende globalisering; herunder brug af GPS, har medført at vi
også her bruger det globale datum WGS84. Dog kaldet Euref84 og
modificeret til andre år, såsom Euref89.

Venlig hilsen

Niels Foldager